Siden Mariehøj Kirke i Silkeborgs sydlige bydel blev indviet i 1958, har der aldrig rigtigt været en altertavle. Blot et kedsommligt kors har prydet området ved alteret i den ellers fine kirke. Det er der nu rådet bod på.
Billedet herover er taget dagen efter, at billedhuggeren Thomas Anderssons nye altertavle var blevet ophængt. Der er ikke taget udgangspunkt i den korsfæstede, hvilket ellers er normen; men Anderssons figur, der er monteret på en plade beklædt med bladguld, fornemmer man næsten som svævende.
Er dette et symbol på opstandelsen? Det kunne man jo så passende spørge kunstneren om ved lejlighed…
lørdag den 28. november 2009
mandag den 23. november 2009
Hyldester
Sidste år lavede jeg et mindre antal hyldestbilleder (olie på lærred) med afsæt i nogle af modernismens korifæer – Rietveld, Newman og Fontana. I de sidste, meget små, malerier har jeg taget temaet op igen og denne gang er udgangspunktet nogle af mine favoritter fra 14-1500-tallet. Herover henholdsvis Boticelli, Caravaggio og Tizian.
Billederne er planlagt udstillet på Galleri Silkeborg, som åbner årets juleudstilling ’Decemberformater’ den 5. december.
Billederne er planlagt udstillet på Galleri Silkeborg, som åbner årets juleudstilling ’Decemberformater’ den 5. december.
onsdag den 18. november 2009
Ung tysker på Galleri Progres
Bodo Rott, som udstiller malerier på Galleri Progres i Horsens fra den 21. november, er bosat og arbejdende i Berlin. Han er, på trods af en vis påvirkning fra den aktuelle tyske kunstscene, en maler, der helt følger sit eget spor i et fortællende og engageret sprog. Menneskets rolle i samfund og i den psykolgiske verden er tilsyneladende aspekter, der optager den unge kunstner meget.
I pressematerialet fra galleriet hedder det blandt andet: ”Bodo Rott er en kunstner med et stærkt og vedkommende budskab. Han er en slags visuel historiefortæller, der aldrig slutter beretningen eller lægger op til entydige tolkninger af det viste. Man fornemmer tydeligt, at der er tale om en kunstner med et stort personligt engagement og et stærkt ønske om at skildre forhold, som mange mennesker kender til, men som de fleste fortrænger”.
I pressematerialet fra galleriet hedder det blandt andet: ”Bodo Rott er en kunstner med et stærkt og vedkommende budskab. Han er en slags visuel historiefortæller, der aldrig slutter beretningen eller lægger op til entydige tolkninger af det viste. Man fornemmer tydeligt, at der er tale om en kunstner med et stort personligt engagement og et stærkt ønske om at skildre forhold, som mange mennesker kender til, men som de fleste fortrænger”.
søndag den 15. november 2009
Nyt museum for samtidskunst og arkitektur i Rom
Det fine museum for moderne kunst i Villa Borghese i Rom bliver nu suppleret af et stort, nyt museum for samtidskunst og arkitektur omkring fire kilometer nord-øst for den historiske bymidte. MAXXI, som museet hedder, har kostet den nette sum af €150.000, hvilket i danske kroner udgør omegnen af en milliard.
MAXXI fylder godt i bydelen Flaminio, og det er tegnet af den irakisk-fødte arkitekt Zaha Hadid, der herhjemme er mest kendt for tilbygningen til Ordrupgaard. I weekenden 14.-15. november var MAXXI åbent for publikum – en slags preview inden den egentlige åbning om nogle få måneder.
MAXXI fylder godt i bydelen Flaminio, og det er tegnet af den irakisk-fødte arkitekt Zaha Hadid, der herhjemme er mest kendt for tilbygningen til Ordrupgaard. I weekenden 14.-15. november var MAXXI åbent for publikum – en slags preview inden den egentlige åbning om nogle få måneder.
(foto: AP/Pier Paolo Cito)
lørdag den 14. november 2009
Deadline
Deadlines er for det meste noget, jeg forholder mig til som skrivende kunstformidler; men nu er fænomenet også blevet et tema på værkstedet. Jeg har lovet at levere syv malerier i størrelsen 27 x 41 cm. til Galleri Silkeborgs juleudstilling, der åbner den 5. december.
Men jeg er i fuld gang med arbejdet, så jeg er fortrøstningsfuld. Temaet i ordkompositionerne er som sædvanligt svært at gennemskue, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på, blot konstatere at der ER et tema.
Men jeg er i fuld gang med arbejdet, så jeg er fortrøstningsfuld. Temaet i ordkompositionerne er som sædvanligt svært at gennemskue, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på, blot konstatere at der ER et tema.
tirsdag den 10. november 2009
Silkeborg Kunstmuseum lukker...
…men bare rolig! Lukningen er kun midlertidig og træder i kraft den 1. december, hvorefter man på museet vil få foretaget diverse vedligeholdelsesarbejder. Dette projekt er berammet til at vare ca. to måneder; men når museet alligevel er lukket i perioden, har man valgt at foretage en total nyophængning af værkerne i den permanente samling.
Derudover bliver der, når museet genåbner, præsenteret et såkaldt ’Cobra Forum’, som er et nyindrettet rum til forskning og formidling. Herudover vil man kunne finde et nyt galleri til tegninger og grafik samt ny website m.m.
Med de nye tiltag vil Silkeborg Kunstmuseum sætte endnu mere fokus på Asger Jorn, hvilket er meget naturligt, da museet som bekendt er bygget op omkring netop Jorns meget omfattende produktion af maleri, grafik, skulptur og keramik.
Det bliver interessant at opleve museets samling i en ny ophængning – og museet holder naturligvis åbningsfest den 3. marts 2010. På Asger Jorns fødselsdag og på årsdagen for åbningen af den store udstilling af Jorns komplette grafiske værk.
Derudover bliver der, når museet genåbner, præsenteret et såkaldt ’Cobra Forum’, som er et nyindrettet rum til forskning og formidling. Herudover vil man kunne finde et nyt galleri til tegninger og grafik samt ny website m.m.
Med de nye tiltag vil Silkeborg Kunstmuseum sætte endnu mere fokus på Asger Jorn, hvilket er meget naturligt, da museet som bekendt er bygget op omkring netop Jorns meget omfattende produktion af maleri, grafik, skulptur og keramik.
Det bliver interessant at opleve museets samling i en ny ophængning – og museet holder naturligvis åbningsfest den 3. marts 2010. På Asger Jorns fødselsdag og på årsdagen for åbningen af den store udstilling af Jorns komplette grafiske værk.
Navnestrid løst - måske?
Siden Svend Povlsen i april åbnede Galleri Silkeborg på Nygade i – Silkeborg, har en sag mellem det nye galleri og det nærliggende Galerie Moderne verseret. Sagens kerne har været navnet, som Galerie Moderne hævder, at besidde retten til, da Moderne angiveligt skulle være kendt i udlandet under netop navnet Galerie Silkeborg.
Siden lagde Galeri Modernes indehaver sag an mod Galleri Silkeborg – og denne sag tabte Moderne i Fogedretten. Sagen blev anket til Landsretten, som nu har bekendtgjort, at der ingen problemer er forbundet med navnet Galleri Silkeborg, som må siges ret præcist at signalere, at der er tale om et galleri med beliggenhed i Silkeborg.
”Jeg er meget lettet. Det er godt for mig og mit galleri - og det er godt for Silkeborg. Ingen kan have eneret på ”Silkeborg”. Nu håber jeg, at jeg kan få lov til at koncentrere mig om at drive mit galleri. Jeg har ofret megen tid og energi på sagen”, udtaler gallerist Svend Povlsen til Midtjyllands Avis.
En sag skal naturligvis belyses fra to sider, og i samme artikel i Midtjyllands Avis hedder det i en udtalelse fra Galerie Modernes indehaver Henrik Omme: ”Når vi har læst kendelsen, vil vi overveje, om vi skal køre en civil sag. Den mulighed foreligger. Det her handler ikke om brødnid. Det handler om min fars ære. Han har brugt 46 år af sit liv på at gøre navnet Galerie Moderne Silkeborg kendt. Det skal ingen lukrere på”.
Det hører med til historien, at Svend Povlsen var ansat hos Galerie Moderne i mere end tyve år.
Siden lagde Galeri Modernes indehaver sag an mod Galleri Silkeborg – og denne sag tabte Moderne i Fogedretten. Sagen blev anket til Landsretten, som nu har bekendtgjort, at der ingen problemer er forbundet med navnet Galleri Silkeborg, som må siges ret præcist at signalere, at der er tale om et galleri med beliggenhed i Silkeborg.
”Jeg er meget lettet. Det er godt for mig og mit galleri - og det er godt for Silkeborg. Ingen kan have eneret på ”Silkeborg”. Nu håber jeg, at jeg kan få lov til at koncentrere mig om at drive mit galleri. Jeg har ofret megen tid og energi på sagen”, udtaler gallerist Svend Povlsen til Midtjyllands Avis.
En sag skal naturligvis belyses fra to sider, og i samme artikel i Midtjyllands Avis hedder det i en udtalelse fra Galerie Modernes indehaver Henrik Omme: ”Når vi har læst kendelsen, vil vi overveje, om vi skal køre en civil sag. Den mulighed foreligger. Det her handler ikke om brødnid. Det handler om min fars ære. Han har brugt 46 år af sit liv på at gøre navnet Galerie Moderne Silkeborg kendt. Det skal ingen lukrere på”.
Det hører med til historien, at Svend Povlsen var ansat hos Galerie Moderne i mere end tyve år.
fredag den 6. november 2009
Hockney's iPhone
Det er i den senere tid gået op for mig at britiske David Hockney er en kunstner, man stadig bør tage dybt alvorligt. Hans poppede pool-paintings fra 60’erne bør være de fleste bekendt, og ligeså det imponerede Grand Canyon-maleri, som nu befinder sig i kunstmuseet Louisianas samling.
Ud over alt dét, har Hockney naturligvis en kæmpe produktion at se tilbage på – og nu har hans kunstneriske arbejde fået endnu en dimension. Han er begyndt at lave grafiske arbejder på sin iPhone! Faktisk havde Hockney (født 1937) ikke haft en bekendts iPhone i hænderne ret længe, inden han selv anskaffede sig én. Hurtigt fandt han ud af, at man kan lave kunst på en sådan tingest – med tommelfingeren.
Disse arbejder bliver så efterfølgende sendt rundt til venner og bekendte, som så på deres egen mobil er i besiddelse af en ægte Hockney. Hermed har kunstneren beskrevet en måde, hvorpå kunstformidlingen i fremtiden kan komme til udtryk.
Jeg søgte lidt på Google for at finde eksempler på Hockney’s iPhone-værker – og det viste sig, at et eksempel kunne findes i den virtuelle verden – på Second Life. Så måtte jeg, for første gang i meget, meget lang tid, logge mig ind på dette besynderlige community. Det kom der dét snapshot ud af, som kan ses herover. Den langhårede herre i forgrunden er min avatar i Second Life.
Ud over alt dét, har Hockney naturligvis en kæmpe produktion at se tilbage på – og nu har hans kunstneriske arbejde fået endnu en dimension. Han er begyndt at lave grafiske arbejder på sin iPhone! Faktisk havde Hockney (født 1937) ikke haft en bekendts iPhone i hænderne ret længe, inden han selv anskaffede sig én. Hurtigt fandt han ud af, at man kan lave kunst på en sådan tingest – med tommelfingeren.
Disse arbejder bliver så efterfølgende sendt rundt til venner og bekendte, som så på deres egen mobil er i besiddelse af en ægte Hockney. Hermed har kunstneren beskrevet en måde, hvorpå kunstformidlingen i fremtiden kan komme til udtryk.
Jeg søgte lidt på Google for at finde eksempler på Hockney’s iPhone-værker – og det viste sig, at et eksempel kunne findes i den virtuelle verden – på Second Life. Så måtte jeg, for første gang i meget, meget lang tid, logge mig ind på dette besynderlige community. Det kom der dét snapshot ud af, som kan ses herover. Den langhårede herre i forgrunden er min avatar i Second Life.
søndag den 1. november 2009
Plakater i lange baner
foto: Annette Smed
Husvildhed har siden 1970 været et tilbagevendende tema for Dansk Plakatmuseum i Århus. Ikke desto mindre har Peder Stougaard, der grundlagde museet i 1970, aldrig opgivet kampen og her ved indgangen til sit otium, kan Stougaard langt om længe se sit livsværk udbredt i et kvalificeret byggeri i Den Gamle By i Århus. 31. oktober åbnede museet på sit nye domicil – og det er vist ikke for meget at antyde, at begivenheden var velbesøgt…
Satiretegningens kunst
Jeg tror, at tegneren Anders T. Mortensen vil være nogle bekendt som en glimrende grafiker og en aldeles fremragende satiretegner. Faktisk er Anders T. efter denne blogskribents mening én af dronningerigets skarpeste og mest humoristiske af slagsen. Og princippet om, at overdrivelse fremmer forståelsen, kan man se et udmærket eksempel på HER, hvor Anders T. har skabt en illustration til en oplevelse, jeg havde i Skanderborg for nyligt.
Alle karrierer har et afsæt og paradoksalt nok optræder Muhammed-tegneren (som forfatteren Morten Sabroe betegner som ”dummere end ti dumme døre tilsammen”) på forsiden af Weekendavisen i uge 44. På bagsiden af samme udgave af de kulturkonservatives hoforgan, kan man se ovenstående tegning af Anders T. Mortensen. Det må være oplægget til noget større? Selv er tegneren overrasket over, at se sit værk på avisens bagside; da man ikke har ulejliget sig med at kontakte ham. Han er dog krediteret...
Alle karrierer har et afsæt og paradoksalt nok optræder Muhammed-tegneren (som forfatteren Morten Sabroe betegner som ”dummere end ti dumme døre tilsammen”) på forsiden af Weekendavisen i uge 44. På bagsiden af samme udgave af de kulturkonservatives hoforgan, kan man se ovenstående tegning af Anders T. Mortensen. Det må være oplægget til noget større? Selv er tegneren overrasket over, at se sit værk på avisens bagside; da man ikke har ulejliget sig med at kontakte ham. Han er dog krediteret...