Der er ikke megen dramatik forbundet med, at direktøren for den store udstilling Documenta, der finder sted i den tyske by Kassel hvert femte år, nu træder tilbage.
Bernd Leifeld har selv taget beslutningen, omend den er taget med et vist vemod. Posten overtages af Annette Kuhlenkampff, som allerede har været stærkt involveret i udnævnelsen af Adam Szymczyk som chefkurator til den næste udgave af Documenta, der finder sted i perioden 10. juni-17. september 2017.
Bernd Leifeld udtaler på spørgsmålet om, hvad han nu skal lave: "Først vil jeg spise morgenmad derhjemme d. 1. april".
mandag den 31. marts 2014
lørdag den 29. marts 2014
Når atelieret åbnes for offentligheden
Det burde være enhver kunstinteresseret bekendt, at ARoS i Aarhus netop har åbnet udstillingen 'The Studio', hvor man blandt andet kan opleve Wes Langs atelier i en rekonstrueret udgave.
Henrik Broch-Lips har i en glimrende tekst på webportalen Kunsten.nu beskæftiget sig med netop rekonstruktion af kendte - og for det meste - afdøde kunstneres arbejdsrum.
Naturligvis er udgangspunktet den aktuelle Wes Lang; men især Constantin Brancusis atelier i Paris og Francis Bacons værksted (billedet), som er rekonstrueret meget minutiøst i Dublin, fremhæver Broch-Lips i sin tekst.
Bacons værksted var at betragte som en gedigen rodebutik, og for en del år siden oplevede jeg en udstilling på Barbican Center i London, hvor man netop udstillede diverse fund fra "lossepladsen" i en næsten intim iscenesættelse.
Henrik Broch-Lips har i en glimrende tekst på webportalen Kunsten.nu beskæftiget sig med netop rekonstruktion af kendte - og for det meste - afdøde kunstneres arbejdsrum.
Naturligvis er udgangspunktet den aktuelle Wes Lang; men især Constantin Brancusis atelier i Paris og Francis Bacons værksted (billedet), som er rekonstrueret meget minutiøst i Dublin, fremhæver Broch-Lips i sin tekst.
Bacons værksted var at betragte som en gedigen rodebutik, og for en del år siden oplevede jeg en udstilling på Barbican Center i London, hvor man netop udstillede diverse fund fra "lossepladsen" i en næsten intim iscenesættelse.
fredag den 28. marts 2014
Nye udfordringer
Sagen er, at jeg under et besøg i Berlin for nyligt lavede et mindre antal koldnålsraderinger - og at jeg nu er begyndt at gøre plader klar til en ny serie tryk.
Én af udfordringerne er dog, at jeg skulle til leverandøren af kobbertrykpapir, og at det normale produkt, jeg bruger, var i restordre. Leveringstiden er på flere måneder.
Til gengæld kunne man levere et tilsvarende produkt - dog med en glat overfalde i stedet for den den let "ruflede", jeg normalt bruger.
Heldigvis fik jeg en prøve med, så jeg ikke behøver at tage hul på dén pakke med 100 ark, som jeg købte hos leverandøren.
Jeg er nu ret optimistisk med hensyn til den alternative udgave af papiret. Måske bliver det fremtidens trykpapir på det svanholmske grafiske værksted?
Om benægtelse af tid
Her fortæller kunstneren om installationen, som jeg selv tidligere har bragt uddrag af her på blog'en.
torsdag den 27. marts 2014
Wes Lang 'The Studio' på ARoS
Når jeg deltager i et pressemøde på f.eks. kunstmuseet ARoS i Aarhus, er det naturligvis med et formål.
Aktuelt er jeg i gang med en længere tekst, som omhandler et par udstillingsaktuelle amerikanske kunstnere, jeg lader indgå i en kunsthistorisk sammenhæng i forhold til de skiftende modefænomener på den amerikanske kunstscene.
Således var jeg d. 27. marts vidne til en højst bemærkelsesværdig udstilling på netop ARoS, hvor man har installeret en kopi af billedkunstneren Wes Lang's atelier i New York.
Wes Lang er ganske vist flyttet fra New York til Los Angeles; så nu kan 'The Studio' - som også meget passende er udstillingens titel - ses på museet i Aarhus.
Det bliver dog suppleret med et antal værker, der vises på helt traditionelle betingelser - og alt i alt er udstillingen bestemt seværdig.
Hvordan Wes Lang griber tingene an i sit kunstneriske virke, løfter jeg lidt af sløret for via en serie fotos, som jeg tog under pressemødet - og som for enkeltes vedkommende kan ses herover.
onsdag den 26. marts 2014
Galschiøt indtager Hobro
Billedhuggeren Jens Galschiøt har på forbilledlig vis skabt fokus på en masse af verdens sociale uretfærdigheder med sine værker.
For nyligt kunne jeg her på blog'en berette om et projekt i Albertslund, og nu har Galschiøt i bogstavelig forstand indtaget Hobro - både byen og Kunstetagerne lægger miljø til en serie skulpturer, hvor temaet blandt andet er hjemløshed.
I forbindelse med projektet har Galschiøt ifølge kunstportalen KUNSTEN.NU udtalt følgende:"Bronzeskulpturer koster jo en formue at lave. Det er ikke noget, man laver af hjemløse. Det er noget, man laver af statsministre og den slags. Så derfor er det meget specielt at lave dem i bronze".
Udstillingen kan ses i Hobro frem til d. 2. maj.
For nyligt kunne jeg her på blog'en berette om et projekt i Albertslund, og nu har Galschiøt i bogstavelig forstand indtaget Hobro - både byen og Kunstetagerne lægger miljø til en serie skulpturer, hvor temaet blandt andet er hjemløshed.
I forbindelse med projektet har Galschiøt ifølge kunstportalen KUNSTEN.NU udtalt følgende:"Bronzeskulpturer koster jo en formue at lave. Det er ikke noget, man laver af hjemløse. Det er noget, man laver af statsministre og den slags. Så derfor er det meget specielt at lave dem i bronze".
Udstillingen kan ses i Hobro frem til d. 2. maj.
mandag den 24. marts 2014
Arcangel - nu i levende billeder
Hvordan det tager sig ud, kan man se eksempler på i filmen herover.
ARoS blogger
Det er ikke så længe siden, jeg på blog'en her berettede om en ny blog tilknyttet kunstmuseet ARoS i Aarhus. Denne blog med den overordnede titel 'Director'sDiary' er direktør Erlend Høyerstens mulighed for at fortælle om sin dagligdag på museet.
Imidlertid har man på ARoS nu åbnet en ny blog, der beskriver museet bag murene og dermed tager netop ARoS hul på en debat, som jeg finder relevant: Er et museum kun dét, publikum ser og oplever, når de har løst billet, eller fungerer formidlingen på andre og langt mere grundige præmisser, end man har været vant til hidtil?
Jeg hilser ARoS' nye initiativer velkomment, og håber blot at disse tiltag kan give inspiration til andre, tilsvarende institutioner.
Man vil nok undskylde sig med, at det er en tidsproportionel prioritering at lave sådanne indslag; og det er da også rigtigt. Blot bør man fra institutionernes side overveje, om ikke det alligevel er en god idé at lave denne form for direkte kommunikation med publikum.
Og så er det altså heller ikke mere kompliceret eller tidskrævende at oprette og vedligeholde en blog.
Læs ARoS' blog HER>
Imidlertid har man på ARoS nu åbnet en ny blog, der beskriver museet bag murene og dermed tager netop ARoS hul på en debat, som jeg finder relevant: Er et museum kun dét, publikum ser og oplever, når de har løst billet, eller fungerer formidlingen på andre og langt mere grundige præmisser, end man har været vant til hidtil?
Jeg hilser ARoS' nye initiativer velkomment, og håber blot at disse tiltag kan give inspiration til andre, tilsvarende institutioner.
Man vil nok undskylde sig med, at det er en tidsproportionel prioritering at lave sådanne indslag; og det er da også rigtigt. Blot bør man fra institutionernes side overveje, om ikke det alligevel er en god idé at lave denne form for direkte kommunikation med publikum.
Og så er det altså heller ikke mere kompliceret eller tidskrævende at oprette og vedligeholde en blog.
Læs ARoS' blog HER>
lørdag den 22. marts 2014
Nørderi fra computerkirkegården
Der er noget uundgåeligt "nørdet" over Cory Arcangel-udstillingen på HEART, og når kendisserne fra Herning indbyrdes erklærer over for hinanden, at "det her forstår jeg ikke en brik af", er der al mulig grund til at interessere sig for Arcangel og udstillingen 'All The Small Things', som netop er åbnet på museet.
Jeg har planlagt at bruge udstillingen som ét af udgangspunkterne for en tekst, jeg er ved at skrive om den amerikanske kunstscene før og nu.
Det andet tema bliver endnu en udstillingsaktuel kunstner - nemlig Wes Lang, med hvem, der åbner en udstilling på ARoS i Aarhus om kort tid.
Under alle omstændigheder bør man se Arcangels udstilling med indslag fra en computerteknologi, der ikke ligger så forfærdeligt langt tilbage i tiden; men som alligevel forekommer ret gammeldags i disse HD-tider.
torsdag den 20. marts 2014
Mikkel Bogh ny direktør for Statens Museum for Kunst
Ifølge pålidelig kilde er indkommet beskeden om, at rektor for Det Kgl. Danske Kunstakademi, Mikkel Bogh, er udnævnt som direktør for Statens Museum for Kunst - en stilling, der har været ledig siden museets hidtidige direktør Karsten Ohrt blev udnævnt til formand for Ny Carlsbergfondet.
Med Boghs tiltrædelse på nationalgalleriet kan spekulationerne fortsætte... Nu vedr. hvem, der skal overtage Boghs plads som rektor for akademiet.
Med Boghs tiltrædelse på nationalgalleriet kan spekulationerne fortsætte... Nu vedr. hvem, der skal overtage Boghs plads som rektor for akademiet.
onsdag den 19. marts 2014
Stemninger fra kælderen
Det er ikke sikkert, at billederne her tydeligt indikerer, at der er gang i noget særligt på værkstedet; men at det hele faktisk foregår oppe i hovedet på mig selv?
Ikke desto mindre fremgår det vel, at jeg netop har påbegyndt et maleri i størrelsen 114 x
Samtidigt befinder der sig et eller andet sted i en taske nogle radérplader, som er bearbejdede on location under et besøg i Berlin for nyligt.
Disse vil dog først blive trykt, når maleriet på staffeliet er tæt på at være færdigt. Der skal også indkøbes trykpapir og -farve.
tirsdag den 18. marts 2014
Alte Nationalgalerie
En af de store oplevelser under vor netop gennemførte tur til Berlin, var et besøg på det imponerende Alte Nationalgalerie, der hovedsageligt viser tysk og international kunst fra 1700- og 1800-tallet.
Maleriet herover må siges at været ét af hovedværkerne på museet, nemlig Arnold Böcklins ikoniske maleri 'Die Toteninsel fra 1883.
Jeg tog en serie fotos på museet og nogle af disse kan ses HER>
Maleriet herover må siges at været ét af hovedværkerne på museet, nemlig Arnold Böcklins ikoniske maleri 'Die Toteninsel fra 1883.
Jeg tog en serie fotos på museet og nogle af disse kan ses HER>
mandag den 17. marts 2014
Direktørens dagbog
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg finder kunstmuseet ARoS' direktør Erlend Høyersten særdeles kompetent i sine udtalelser vedrørende museets fremadrettede ambitionsniveau.
En anden detalje, der afstedkommer en vis respekt for direktøren, er et nyt tiltag på ARoS' hjemmeside, hvor Høyersten nu skriver regelmæssigt på sin nyoprettede blog - Director's Diary. Hermed gør han op med myten om en museumsdirektør, der sidder på sit kontor og tager store og forkromede beslutninger isoleret fra omverdenen.
Aktuelt befinder Høyersten sig i USA, hvor han oparbejder og plejer museets mange kontakter i landet. Alt dét, og på længere sigt en masse andet, kan man læse om på blog'en HER>
En anden detalje, der afstedkommer en vis respekt for direktøren, er et nyt tiltag på ARoS' hjemmeside, hvor Høyersten nu skriver regelmæssigt på sin nyoprettede blog - Director's Diary. Hermed gør han op med myten om en museumsdirektør, der sidder på sit kontor og tager store og forkromede beslutninger isoleret fra omverdenen.
Aktuelt befinder Høyersten sig i USA, hvor han oparbejder og plejer museets mange kontakter i landet. Alt dét, og på længere sigt en masse andet, kan man læse om på blog'en HER>
Spejlbilleder
Når Berlins klassiske og velkendte arkitektur spejler sig i moderne glasfacader, kan man vel med nogen ret påstå, at der opstår visuelle sammenstød mellem kulturer?
søndag den 16. marts 2014
Berlins gadelygter
Berlin er en by, der også - som andre storbyer - har behov for at være oplyst om aftenen. Byens gadelygter er et kapitel for sig.
Heldigvis har man i mange tilfælde skånet de klassiske eksempler for byfornyelsens indgreb.
lørdag den 15. marts 2014
Berlin 2014
Berlin er en by, der rummer en vis mangfoldighed, hvilket jeg mener, at billederne herover indikerer; men samtidigt en by i stadig forandring. Det vidner - i hvert fald - et utal af byggekraner og -pladser tydeligt om.
En uge i Berlin er langt fra nok; men jeg håber på et tidspunkt at få mulighed for at kompensere for min manglende tid i metropolen.