torsdag den 28. februar 2019
Billeder fra Forårsudstillingen
Forleden dag omtalte jeg Forårsudstillingen i Kunsthal Charlottenborg på blog'en her. Jeg udtrykte en vis positivitet over udstillingen.
Billederne herover skulle gerne vise, at jeg ikke var helt skæv på den.
onsdag den 27. februar 2019
Forårsudstilling i alsidighedens navn
Amalie Gabel: 'The Perpetual Host', 2018. Mixed media
Lars Agger: 'Gränslandet' (detalje), 2018. Blyant, kridt, tusch, akvarel, akryl på papir.
Årets forårsudstilling i Kunsthal Charlottenborg kan ses i et par uger endnu. Mere specifikt frem til d. 10. marts, og der skal ikke herske nogen tvivl om, at udstillingen i år er særdeles seværdig.
Blandt de mange kunstnere, der optræder på den censurerede, som efterhånden er blevet international, er det tilfredsstillende at konstatere, at de danske kunstnere står helt flot i helheden.
Her vil jeg fremhæve de to, som optræder i gengivelser herover. Det er tegneren Lars Agger og installationskunstneren Amalie Gabel, men som sædvanligt kan man opleve et bredt og alsidigt udvalg af forskellige kunstnere og kunstværker på årets udstilling.
lørdag den 23. februar 2019
Akvareller fra søerne og mosen
På trods af gråvejr på dagen kan man alligevel fornemme forårets komme her i slutningen af februar, og i den situation er det som bekendt svært at oparbejde en større pessimisme.
Akvarellerne herover er produceret i forlængelse af en af utallige traveture ved sø og mose.
Færgen i havn om få stavelser
MALERI:
Nogle punkter af fravær
Møder en præcis flade. Dét
kan hele livet gå med
Digtet herover af Dan Turéll fra digtsamlingen 'Kom Forbi' fra 1984 indleder Lars Movins bog 'Færgen er i havn om få stavelser', som jeg fik ved åbningen af den nu aktuelle Jens Birkemose-udstilling på Museum Jorn i Silkeborg.
Bogen blev lanceret ved ferniseringen, hvilket er naturligt, da den sammenfatter forbindelsen og muligvis venskabet mellem netop Dan Turéll og Birkemose.
Således hedder det i bogens i bogens opslag: "Målet med denne bog er at kaste lys på en ikke tidligere beskrevet relation i dansk kulturliv, nemlig mellem maleren Jens Birkemose (f. 1943) og forfatteren Dan Turéll (1946-1993)". Jeg er naturligvis i fuld gang med at læse bogen.
Forleden dag var jeg til bogreception i en helt anden anledning, og her publiceredes et portræt af billedkunstneren og skulptøren Jens Chr. Jensen. 'Fra en ny kant' er skrevet af kunstanmelder Troels Laursen, som nu også kan tilføje "forfatter" på sit visitkort.
Jeg overvejer en anmeldelse af denne bog; men jeg skal lige finde ud af, hvor en sådan kunne være relevant.
I øvrigt er Jens Chr. Jensen den ene hovedperson i en udstilling med titlen 'Krydsfelt' i Kunstpakhuset i Ikast.
Her udstiller Jensen sammen med billedkunstneren Bjarne W. Troelstrup, og denne udstilling åbner d. 9. marts og varer frem til d. 22. april.
fredag den 22. februar 2019
Den positive meningsdanner
"Normalt er jeg tilbageholdende med at være meningsdanner omkring offentlige udsmykninger her i byen, men i dette tilfælde handler det jo om et projekt, som næsten bliver placeret i min forhave - og som jeg kan se fra mit badeværelse. Skulpturen vil være det første, jeg ser hver dag, og jeg har en klar fornemmelse af, at det her er en skulptur, jeg godt kan komme til at glæde mig over"
Udtalelsen er fremsat i forbindelse med et interview vedrørende et forslag til en skulptur i Silkeborg Sydby, hvor Lone Just Andersen har lavet en model, som i dag kunne været et tema i bydelen.
Interviewet er foretaget af Christian Kloch Larsen i Midtjyllands Avis, og personen, der undtagelsesvis har en mening om en potentiel offentlig udsmykning, er Jyllands-Postens kunstanmelder - og det er jo mig!!!
Foto: Midtjyllands Avis
torsdag den 21. februar 2019
Lort ifølge Hornsleth
Kristian von Hornsleth: 'The Buy a Homeless Project Gold edition #04/10 Kevin, 2017 (foto: Randers Kunstmuseum)
"Jeg synes stadig, man kommer rundt og ser et stykke metal hænge i et hjørne og et glas vand på gulvet og en båndoptager, der står og spiller, ikke? Så kan man sige, det er rindalisme. Men det havde ikke overlevet fem minutter i det private erhvervsliv, vel?
Udsagnet er fremsat af Kristian von Hornsleth i et interview med Ronja Melander i Jyllands-Posten. Hun spørger ganske relevant kunstneren efter denne besynderlige svada mod samtidskunstscenen om, hvornår kunstneren har oplevet dét. Svaret: "Gå ud og se 9 ud af 10 udstillinger".
Jeg har ikke så gennemgående kendskab til Hornsleth, at jeg ud fra hans projekter og kunstneriske frembringelser er i stand til at karakterisere ham som ubegavet, men skal jeg tage hans udtalelser i forbindelse med interviewet som udtryk for hans intelligens, er jeg tæt på en konklusion, der underbygger tesen.
I øvrigt er udgangspunktet for, at man på JP beskæftiger sig med Hornsleth på det meste af en avisside en kommende udstilling på Randers Kunstmuseum. Her efterlyser kunstneren værker til udstillingen.
Museets direktør Lise Jeppesen udtaler i forhold til den kommende udstilling: "Jeg kan godt få rigtig meget ballade ud af det her. Jeg kan næsten ikke forestille mig noget mere debatsøgende mod mine søde kollegaer på de andre kunstmuseer, der måske ser på mig, som om jeg er blevet vanvittig".
Jeppesen påpeger, at hun interesserer sig for skikkelser, der agerer på kanten, og som af en eller anden grund ikke bliver anerkendt inden for kunstmuseernes etablerede rammer.
Personligt finder jeg museumsdirektørens aktuelle valg modigt, og hvis ikke ét museum skiller sig ud fra mængden, vil museumslandskabet hurtigt blive meget forudsigeligt og småborgerligt.
Hornsleth selv afslutter interviewet med "alle de fine, normale kunstsamlere er helt vilde med at få deres lort på museum, for så ved de, det bliver mere værd". Således er der lagt op til diskussion, og Hornsleths egne arbejder må vel blot vurderes på samme grundlag, som de værker og udstillinger, han kritiserer så voldsomt.
Den omtalte udstilling kan ses på Randers Kunstmuseum i perioden 13. april-28. juli.
onsdag den 20. februar 2019
Karl Lagerfeld 1933-2019
Karl Lagerfeld (foto: Patrick Kovarik/AFP)
"Der er intet, der er arbejde for mig. Arbejde er for folk, der har brug for at tjene penge. Det har jeg ikke. Jeg laver det, jeg gerne vil. Det er ikke arbejde"
Dagen før disse linjer skrives, indløb beskeden om, at modedesigneren Karl Lagerfeld er død.
Der er ingen tvivl om, at det fremsatte udsagn herover, som Lagerfeld på et tidspunkt har fremsat, vil forarge mange hårdtarbejdende designere og kunstnere, men der er såmænd intet odiøst i ordlyden.
Lagerfeld var efter al sandsynlighed selv godt klar over det provokatoriske element i udtalelsen, ligesom han ofte drilagtigt insisterede på at være født på alle mulige forskellige tidspunkter.
Officielt hedder det dog, at han var født i 1933 og således blev 85 år gammel.
tirsdag den 19. februar 2019
Birkemose for fuldt drøn
Jeg har netop haft mulighed for at foretage et blik på udstillingen 'Jeg er ikke færdig endnu...' med værker i et retrospektivt forløb af Jens Birkemose.
Jeg sidder i skrivende stund og arbejder på en anmeldelse af udstillingen, som kan ses på Museum Jorn i Silkeborg i perioden 23. februar- 26. maj, og alene af dén grund vil jeg ikke give en grundigere beskrivelse af, hvad publikum kan forvente at opleve på udstillingen.
Jeg vil blot antyde, at det ikke mindst er et vitalt engagement, der præger Birkemoses livsværk, og det på adskillige niveauer.
mandag den 18. februar 2019
Én af de allerstørste billedhuggere
Sonja Ferlov Mancoba: 'Den lille nænsomme', 1951. Tilhører Museum Jorn (foto: Anders Sune Berg)
"Med denne fantastisk gode udstilling på Statens Museum for Kunst er Sonja Ferlov Mancoba én gang for alle løftet op i den sfære, hun hører til: som én af vores allerstørste billedhuggere. Vi genkender hendes mest berømte værker. Vi ser de masker og hjelmskulpturer, hun skabte i de sidste tiår"
Fem stjerner giver min gode kollega på Jyllands-Posten, Tom Jørgensen, til særudstillingen med værker af billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba på Statens Museum for Kunst.
Jeg beskrev selv en udstilling med værker af Sonja Ferlov for en del år siden i forbindelse med en udstilling på Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Birk ved Herning, men jeg er ret sikker på, at der vil være mere opmærksomhed omkring udstillingen på nationalgalleriet, end det var tilfældet i Herning i 2012.
Udstillingen kan ses på Statens Museum for Kunst til d. 5. maj.
fredag den 15. februar 2019
Hjælpeløse...!
Oversigtsbillede af Socialdemokratiets gruppeværelse med Jacob Brostrups serie 'Folkets Tid' (foto fra www.brostrup.dk)
"Hjælpeløse...!!! Der er dét med kunst, og det er banalt, men det har noget med kunnen at gøre. Du må male og forme - for mig - som du vil, men jeg skal opleve, at du er i kontrol. Du skal kunne spille rent! Og disse malerier er - for nu at blive i musikersproget - ikke spillet rent"
Kunstkritik findes heldigvis i flere versioner, og oftest refererer jeg fra dagblade og webportaler, når jeg fremdrager citater af kunstkritisk karakter.
Citatet herover stammer imidlertid fra et radioprogram, med titlen 'Arnoldis Atelier', der sendes jævnligt på Radio Jazz Copenhagen.
Værten er naturligvis billedkunstneren Per Arnoldi, og han har forholdt sig til maleren Jacob Brostrups udsmykning af Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg.
Der er ikke meget formildende ved denne udsmykning, hvis man skal regne Arnoldis dom for gode varer - og hvorfor skulle man egentlig ikke dét?
Arnoldi fremhæver nogle tricks, som Brostrup har hapset fra Gerhard Richter - den tyske verdenskunstner.
Man kan høre hele programmet 'Arnoldis Atelier' på Radio Jazz HER>