mandag den 31. august 2020

Værkstedet uge 35

                            

Improviseret atelier i huset på bakken ved Rindby Strand (fotos: Annette Smed)









Som tidligere nævnt her på blog'en tilbragte vi/jeg uge 35 på den dejlige ø Fanø, og som sædvanlig, når jeg er ude af huset, foretager jeg nogle arbejder på papir. 

Aktuelt var det et antal kombinerede akvarel/oliepastel-arbejder, hvoraf nogle kan ses gengivet herover i selskab med et par fotos, som er taget af fruen, mens jeg arbejdede med at skildre udsigten fra huset på bakken ved Rindby Strand.

Forventninger til Jorn

 

Asger Jorn: Uden titel, ca. 1947. Olie på lærred monteret på plade (foto: Bruun Rasmussen)


Når den fysiske auktion over moderne kunst hos Bruun Rasmussen løber af stablen d. 22. september, er det næsten naturligt, at der udbydes nogle værker af Asger Jorn. 


Ikke overraskende er det disse værker, der rammer de højeste vurderinger. Maleriet, der er gengivet herover er fra ca. 1947 og er vurderet til 600-800.000 kr. 


Et andet maleri fra 1965 er vurderet til 800.000-1.000.000. Udover Jorn kan man naturligvis byde på værker af de øvrige Cobra-kunstnere og et stort antal modernister og samtidskunstnere.


fredag den 28. august 2020

Kørner udstillings- og tv-aktuel

John Kørner: 'Twisted Addidas', 2020. Akryl på lærred. 50 x 81 cm. (foto: John Kørner/Galleri Bo Bjerggaard)


"Kørner griber fat om den endeløse hedonisme i forbrugsdrømmen anno 2020"

Citatet er rubrikken til en anmeldelse af John Kørners nyåbnede udstilling hos Galleri Bo Bjerggaard i København, forfattet af Kristeligt Dagblads anmelder Mai Misfeldt


Netop Kørner er én af de kunstnere, man for tiden kan se i et tv-program på DR med titlen 'Kunstnerkolonien i Skagen', og når man historisk tænker i de baner, er det nok ikke samtidskunstnere som f.eks. Kørner, Erik A. Frandsen og Kirsten Justesen, man først kommer i tanker om. 


I tv-dokumentaren har man sat syv kunstnere stævne i Danmarks nordligste by, hvor de hver især lader sig inspirere af Skagens lys og miljøet i byen. 


Der er foreløbigt løbet to afsnit over skærmen, og de syv kunstnere går ikke overraskende til sagen på hver sin individuelle måde. 


Det er spændende at se, hvad det udvikler sig til.

onsdag den 26. august 2020

søndag den 23. august 2020

Fanø

 


Denne gang har jeg lejet et lille sommerhus på toppen af en lille bakke ved Rindby Strand på Fanø, og forskellen på dette lille hus og den sædvanlige lokalitet, Malerhuset i Sønder Ho, er, at der her ikke er noget atelier. 

Jeg har dog valgt at okkupere et bord som arbejdsområde, og det er der foreløbig kommet nogle kombinerede oliepasteller/akvareller ud af.

fredag den 21. august 2020

torsdag den 20. august 2020

onsdag den 19. august 2020

Hidtil mest omfattende udstilling om Arne Jacobsen

 Akvarel af benzinstationen 'Paddehatten' på Strandvejen nord for København. Det Kgl. Bibliotek (pressefoto: Trapholt)

Det kan forekomme naturligt, at netop kunstmuseet Trapholt fra d. 10. september viser udstillingen 'Arne Jacobsen - Designer Danmark', da netop Trapholt er et museum, der ofte præsenterer kunst , der ligger i spændingsfeltet mellem billedkunst og design samt arkitektur. 

Her har Arne Jacobsen på permanent basis spillet en væsentlig rolle i Trapholts identitet, da Arne Jacobsens "Kubeflex"-sommerhus er den del af museets faste attraktioner. 

Desværre blev sommerhuset aldrig sat i produktion, og modellen på Trapholt er således en prototype. 

Det er svært at sige, hvad Arne Jacobsen ellers er berømt for. For møbelentusiaster vil det være naturligt om, det er hans designs af så banebrydende værker som Myren, Ægget og Svanen, men det er vigtigt, at nævne Jacobsens rolle som arkitekt, og blandt hans væsentligste - i hvert fald i omfang - indsatser her bør man nok nævne rådhuset i Aarhus samt SAS Royal Hotellet i København. 

Hans innovative tanker vedrørende arkitektur kommer dog allerede til udtryk i 1930'erne, da han blandt andet tegner benzinstationen 'Paddehatten' i Charlottenlund i 1937 samt Bellevue Teatret og faciliteterne ved den nærliggende strand. 

I forbindelse med formidlingen af udstillingen har man på Trapholt ladet producere en kort introfilm, som blandt andet viser Jacobsen selv tale om sin praksis. 

Desuden fortæller Trapholts direktør Karen Grøn og kurator Katrine Stenum Poulsen om Arne Jacobsens liv og karriere... Filmen kan ses andetsteds på blog'en.


tirsdag den 18. august 2020

Sensommer om hjørnet

 








"Sommeren er forbi nu - og den nærmest fløj afsted"... Sådan sang teaterkoncertaktuelle C.V. Jørgensen for mange år siden i sangen 'Sæsonen er slut', som blev udgivet på LP'en 'Tidens Tern' for - faktisk - 40 år siden. 

Der har været mange somre siden 1980, og mon ikke der kommer mange endnu i årene, der følger efter 2020? Noget kan faktisk tyde på, at somrene muligvis oven i købet bliver varmere, hvilket indikeres af adskillige varmerekorder sat rundt i verden i detcoronaplagede år. 

Jeg har naturligvis tilbragt nogle dage ved stranden, men i skrivende stund kan jeg høre regndråber ramme fliserne ude på gårdspladsen, hvortil døren fra kontoret står pivåben. Var det den sommer?

Arne Jacobsen på Trapholt

Om ikke så længe vil man på kunstmuseet Trapholt i Kolding vise den hidtil største præsentation, der er foretaget af arkitekten og designeren Arne Jacobsen.

Denne udstilling vil blive beskrevet ret indgående på blog'en her, da jeg har planlagt en anmeldelse til en landsdækkende avis.

Filmen her giver et fint indblik i Jacobsens design og arkitektur.

Kritik og ros til genforeningsudstillinger

 

'Medgang & modgang - Udvekslinger mellem dansk og tysk kunst': C.W. Eckersberg: 'Luftstudie', uden år

Jeppe Hein: 'Wishes for Two' beskrives af Mathias Kryger som "lalleglade skinnende balloner" og han tilføjer: "Det er et uudholdeligt kunstværk

"Efter harmonien mellem de to lande kommer splittelsen og de slesvigske krige, og det blev vigtigt at vælge side - også i kunsten. Enden fulgte man den nationale danske kunsts chefideolog N.L. Høyens og sønderjyden Eckersbergs forskrifter om at male sig ind i nationalstaten og at rejse den, eller også var man... tysk"


Modsætningerne eller måske nærmere lighederne mellem dansk og tysk kunst bliver for tiden udlagt på Kunstmuseet i Tønder i et historisk perspektiv og på Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa i en samtidskunstnerisk version. 


Politikens anmelder Mathias Kryger har besøgt de to museer og når en konklusion, der ligger nogenlunde i overensstemmelse med min egen, da jeg anmeldte udstillingen i Jyllands-Posten. 


Her fremhæver jeg udstillingen i Tønder med ordstillingen "det er det første afsnit, der fortælles i Tønder, som er det klart mest interessante". 


Kryger fremhæver dog på Brundlund Stine Marie Jacobsens bog ' German for Artists' som et humoristisk indslag på udstillingen. Og det er vanskeligt at modsige. 


De aktuelle udstillinger, der markerer 100-året for Genforeningen, kan ses på Kunstmuseet i Tønder til d. 6. december og udstillingen på Brundlund Slot frem til d. 24. januar 2021.

fredag den 14. august 2020

Stjerner til 'Inside Colour'

 
























"Der er noget både malerisk og skulpturelt ved de drømmeagtige scener, der bliver skabt foran en, mens man går rundt i rummene. Det er ren væren, som man bare skal gå ind i og være i"


Blandt andet sådan beskriver Nordjyskes kunstanmelder Troels Laursen udstillingen 'Inside Colour', som åbnede for nyligt i Kunsthal Nord i Aalborg. 


Der er tale om en totalinstallation af billedkunstneren Bodil Nielsen, som de fleste nok bedst kender som maler med et stramt og geometrisk abstrakt billedsprog som signatur; men aktuelt er der altså tale om en ganske interessant udfordring af det postindustrielle miljø i det tidligere kraftværk i Aalborg. 


Jeg har såmænd også selv anmeldt udstillingen til en landsdækkende avis, og mens vi venter på, at den kommer på print, kan jeg blot konstatere, at Laursen giver udstillingen fem ud af seks stjerner. 


'Inside Colour' kan ses frem til d. 17. oktober.