Århus Kunstbygning viser for tiden en totalinstallation af billedkunstneren Annette Merrild, som udstiller en serie fotografier og objekter, der portrætterer middelklassen i en række europæiske byer plus New York. Hun viser et antal hjem fra de pågældende lokaliteter og afsøger dermed de forskellige befolkningers grundlæggende æstetiske axiologier(!).
Merrild nøjes ikke med at udstille disse elementer i en traditionel konkekst. Hun har valgt at skabe en installation, der fylder hele underetagen i Kunstbygningen på en mere end overbevisende måde. Denne installation består af et gigantisk grid-system. Et skelet af tusindvis af hvide kuber uden sider. Disse refererer tydeligt til en af klassikerne i moderne dansk møbeldesign, nemlig Montana-reolen.
Udstillingen bekræfter underetagen i Kunstbygningen som meget velegnet til installationskunst og i det hele taget som fundament for samtidskunstens mange udtryk. Desværre bekræfter den aktuelle udstilling i den ”gamle” del af Kunstbygningen, at denne er akkurat lige så uegnet til konceptionelle kunstformer som uderetagen er egnet.
Merrild nøjes ikke med at udstille disse elementer i en traditionel konkekst. Hun har valgt at skabe en installation, der fylder hele underetagen i Kunstbygningen på en mere end overbevisende måde. Denne installation består af et gigantisk grid-system. Et skelet af tusindvis af hvide kuber uden sider. Disse refererer tydeligt til en af klassikerne i moderne dansk møbeldesign, nemlig Montana-reolen.
Udstillingen bekræfter underetagen i Kunstbygningen som meget velegnet til installationskunst og i det hele taget som fundament for samtidskunstens mange udtryk. Desværre bekræfter den aktuelle udstilling i den ”gamle” del af Kunstbygningen, at denne er akkurat lige så uegnet til konceptionelle kunstformer som uderetagen er egnet.