lørdag den 24. maj 2008

Talentmassen på besøg i Søhøjlandet



På Kulturspinderiet i Silkeborg viser eleverne fra Kunsthøjskolen i Holbæk, hvordan man kan agere som ung kunstner i det Herrens år 2008.

”Jeg har ikke forstand på kunst”. Ordene falder i forbindelse med åbningstalen som bliver foretaget af formanden for Kultur- og Fritidsudvalget ved Silkeborg Kommune. Efterfølgende fastholder forstander ved Holbæk Kunsthøjskole, Paul Schäfer, kulturudvalgsformandens udtalelse ved at erklære, at enhver der besidder muligheden for at se, også burde være i stand til at vurdere kunst, hvis vedkommende ellers besidder et forholdsvist kvalificeret syn”.

Tidsånd og kvalitet
I det hele taget har forstanderen åbnet for en dialog mellem de unge kunstnere og det etablerede kunstliv ved at synliggøre et standpunkt, der mere tager udgangspunkt i det kvalitative element i kunsten frem for en kunstfilosofi, der tilgodeser tidsånden.

Skal man tage Paul Schäfers ord for pålydende, bekræfter den aktuelle udstilling blot, at tiden hviler helt åbenlyst i de unge kunstneres arbejder. Intet er for kitchet. Intet er for corny eller for ukorrekt i en æstetisk kontekst.

Grafik og stregkoder
Man oplever umiddelbart ved indgangen til Kulturspinderiet Julian Toldam Juhlins grafisk effektive stregkoder, som bl.a. optræder på betrækket af en rokokostol. Her mødes fortid og nutid i et morsomt samspil. Det grafiske ses på langt mere traditionel vis i to arbejder af Jóhan Martin Christiansen. Han veksler mellem oliemalerier og et par akvatinteætsninger, der blot bekræfter, at denne udtryksform stadigt har muligheder i sig.

Der er heller ikke megen tung modernisme over Pernille Egetofts små vægobjekter, der er udført i keramik. De er koloristisk bearbejdede forskelligt og man får uundgåeligt associationer imod kukure og sydtyske seværdigheder. En kendsgerning, som kunstneren er fuldt bevidst om.

Pastost maleri
Det synes, som gælder det om at være rimeligt klar i spyttet, når man gebærder sig inden for olimaleriet i dag. Man oplever ikke ofte det pastose maleri, som udtrykker en lang søgeproces med henblik på at ramme den sublime balance mellem farve og form. S. Del Priore benytter sig af det pastose i sine tilsyneladende voldsomt udførte malerier. Ofte optræder disse i et begrænset farvespekter. Sort og hvidt er nok; men mængden af farve udgør en pudsig kontrast til dette koloristisk afgrænsende billedsyn.

Life manage kit set
Den idébaserede konceptkunst er også et tema blandt eleverne på Holbæk Kunsthøjskole. Mellem en serie objekter af Anne Langgaard er det svært at overse et værk bestående af et antal halvt minutiøst placerede papkasser, hver især har påmalet teksten ’Life manage kit set’. Værket har ingen titel, og man kunne måske godt fristes til at investere i værket, hvis det holder, hvad det lover. Kasserne kan købes enkeltvis til den rørende pris af kr. 350,-

Fremtiden
Der er meget at se på i Kulturspinderiet, og der er meget at lade sig overraske over. En omfattende installation af Emma Perrin med små og større tegninger fylder godt i rummet og det samme gør Malene Wolffs objekter – heriblandt et stort stempel, som formidler budskabet ’Love is all around’.

Mange af de udstillende kunstnere har klart fokus på deres fremtidige karrierer. Dem, jeg talte med under ferniseringen, er i fuld gang med at søge ind på akademierne og det vil lykkes for nogle af dem at blive blandt et segment af fremtidens aktører på den danske samtidskunstscene. Det føler jeg mig oprigtigt overbevist om.

Prioritering?
Under ferniseringen påpegede jeg over for at par af kulturens repræsentanter i Silkeborg Kommune, at jeg fandt det en smule mærkværdigt, at kommunen ikke har bekostet et katalog over udstillingen New – Holbæk i Silkeborg. Jeg bliver informeret om, at man fra Silkeborg Kommune har betalt samtlige omkostninger i forbindelse med arrangementet.

I samme moment begynder jeg at spekulere over, hvilke udgifter der er forbundet med at tænde lysanlægget på det lokale stadion i forbindelse med fodboldkampe, der ellers afvikles i strålende solskin. Svaret blæser i forårsvinden. Der er vel dybest set tale om en prioritering?