Oprindeligt skulle Olafur Eliassons omfattende installation ’Your Rainbow Panorama’ have været indviet på toppen af kunstmuseet ARoS i Århus her i sommer; men forskellige komplikationer i forhold til monteringen afgjorde så senere, at man valgte at udskyde ”afsløringen” til efteråret. Nu kan man så på ARoS hjemmeside erfare, at ARoS først får sin glorie i løbet af vinteren. Et nærmere tidsperspektiv er ikke fremlagt.
I mellemtiden kan man så se en udstilling med afsæt i udsmykningen af kronprinseparrets nye hjem på Amalienborg. Her kan man se, hvordan nogle af samtidens fremmeste kunstnere har valgt at udsmykke palæ’et, som i fremtiden skal udgøre kronprinsens adresse. Ifølge kunstanmelderen Henrik Broch-Lips i Århus Stiftstidende er denne udstilling totalt overflødig – og det virker da også som den er kommet i stand via museets store behov for at mænge sig med de kongelige.
Berlingske Tidendes kunstanmelder Torben Weirup havde dog i radioens P1 en helt anden udlægning af museets aktuelle disposition. Ifølge ham, handler det simpelt hen om, at få nogle gæster gennem museets tælleapparater, og det er jo legitimt nok, når man tæmker på ARoS’ økonomi. Samtidigt gjorde Weirup opmærksom på dén kendsgerning, som mange kunstinstitutioner her i Danmark efterlever, nemlig, at man er nødt til at garnere de ”kolde” udstillinger med ”varme” (læs: publikumsvenlige).
”Saunaeffekten” er et begreb som den legendariske tidligere direktør for kunstmuseet Louisiana Knud W. Jensen lancerede. Jeg tager selv Amalienborg-udstillingen i øjesyn, når jeg skal til pressemøde på en omfattende Christian Lemmerz-udstilling om nogle få dage.
I mellemtiden kan man så se en udstilling med afsæt i udsmykningen af kronprinseparrets nye hjem på Amalienborg. Her kan man se, hvordan nogle af samtidens fremmeste kunstnere har valgt at udsmykke palæ’et, som i fremtiden skal udgøre kronprinsens adresse. Ifølge kunstanmelderen Henrik Broch-Lips i Århus Stiftstidende er denne udstilling totalt overflødig – og det virker da også som den er kommet i stand via museets store behov for at mænge sig med de kongelige.
Berlingske Tidendes kunstanmelder Torben Weirup havde dog i radioens P1 en helt anden udlægning af museets aktuelle disposition. Ifølge ham, handler det simpelt hen om, at få nogle gæster gennem museets tælleapparater, og det er jo legitimt nok, når man tæmker på ARoS’ økonomi. Samtidigt gjorde Weirup opmærksom på dén kendsgerning, som mange kunstinstitutioner her i Danmark efterlever, nemlig, at man er nødt til at garnere de ”kolde” udstillinger med ”varme” (læs: publikumsvenlige).
”Saunaeffekten” er et begreb som den legendariske tidligere direktør for kunstmuseet Louisiana Knud W. Jensen lancerede. Jeg tager selv Amalienborg-udstillingen i øjesyn, når jeg skal til pressemøde på en omfattende Christian Lemmerz-udstilling om nogle få dage.