”Forbindelsen mellem Paul Klee og Cobra er måske ikke umiddelbart indlysende. Problemet er ikke bare et spring i tid og den deraf følgende mangel på kronologisk fællesskab, men også de iøjnefaldende forskelle og modsætninger mellem de yngre Cobra-folk og deres ældre forbillede”.
Denne iagttaggelse er blot én af mange, som direktør for kunstmuseet Louisiana, Poul Erik Tøjner, foretager i forbindelse med forordet på det nys udkomne Louisiana-magasin, der har den kommende udstilling med afsæt i netop Klee og Cobra som tema.
Alene den kendsgerning, at Klee døde i 1940, et tidspunkt, hvor Cobra ikke engang var en idé, fritager vel schweizeren for yderligere ansvar i relation til kollegaerne fra Danmark, Holland og Belgien.
Ikke desto mindre er der lighedspunkter, og disse synes meget opstået af netop Cobra-kunstnernes store inspiration fra Klee. En fællesnævner kunne være fascinationen af børns kunstneriske frembringelser; men dette forhold synes jeg nok er ved at være voldsomt fortærsket. Ikke desto mindre udgør det et overordnet tematisk udgangspunkt i magasinet.