I weekenden 1.-3. juni finder en begivenhed med navnet AWAar (nej, ikke avatar) sted i Aarhus.
Den pudsige forkortelse dækker over Art Weekend Aarhus, som er et arrangement, folkene bag webmagasinet Kunsten Nu er intiativtagere til.
Programmet er alsidigt og byder på udstillinger og performances i diverse afskygninger, hvilket inkluderer en masse gallerier og udstillingsintitutioner i centrum af Aarhus. Om fredagen (den 1.) er der bl.a. fernisering på nye udstillnger hos Galleri Profilen, Charlotte Fogh Gallery og Galerie MøllerWitt, som viser en udstilling med Søren Martinsen (gengivet herover) og Anna Bjerger.
Jeg regner med at møde op og hygge mig lidt om fredagen, og om lørdagen går det så for alvor løs, da jeg er i besiddelse af to billetter til en anden begivenhed, som ikke har noget med AWAar at gøre – nemlig Elvis Costello-koncerten i Aarhus Musikhus. Her er det angiveligt et stort lykkehjul, der afgør hvilke numre, der spilles.
Jeg har aldrig oplevet Costello live, så det glæder jeg mig – også – til.
mandag den 28. maj 2012
Det står i avisen
Den nye udgave af Kunstavisen er nu på gaden, og her kan man – foruden fire artikler af mig selv – læse om en interessant udstilling på Statens Museum for Kunst med værker af tyske kunstnere på papir. Det ligner en udstilling, man burde satse på at få set, og muligheden er til stede frem til d. 12. august.
Erik Meistrup beskriver Søren Elgaards udstilling ’Metropolis’ på ARoS og af interessante indslag bør måske også nævnes genåbningen af Storm P. Museet, som jeg faktisk ikke var klar over, havde været lukket.
I avisens leder forsvarer redaktør Jørgensen Arkens udstilling med dronningens værker. At han gør det ud fra et økonomisk princip, finder jeg ret mærkværdigt; men jeg har såmænd ikke selv set udstillingen, så hvad ved jeg? Bortset fra, at jeg ved, jeg vælger mine udstillinger med omhu.
Jeg havde selv en leder i avisen for noget tid siden, der forholdte sig ironisk kritisk til Arkens valg; men der er naturligvis plads til flere meninger i et tidsskrift som Kunstavisen.
tirsdag den 22. maj 2012
En legende takker af
Der er ingen tvivl om, at Didier Drogba har opnået noget, der ligner legende-staus i Chelsea FC - og den fysisk stærker angriber var da også en af nøglespillerne, da Chelsea vandt Champions League-trofæet i lørdags.
Nu er det imidlertid slut! Didier Drogba har meddelet at han stopper i klubben; men han udtaler samtidigt, at han har været stolt af at være i klubben og bære den blå trøje i otte år.
Samtidigt må man sige, at han stopper på toppen. Timingen kunne vel dårligt være bedre?
Fire-stjernet Svend Wiig
”Svend Wiig Hansen fremstiller ikke individer, men skildrer menneskeheden. Dens tilstand, håb og drømme i en ustabil verden. Han var en kunstner, der brændte intens for sin udlægning af humanismen. Og denne kraftfulde kreative intensitet formidler udstillingen flot”
Dette er et udsnit af Astrid la Cours anmeldelse af den aktuelle udstilling med arbejder på papir og skulpturer af Svend Wiig Hansen på Gl. Holtegaard. La Cour giver udstillingen fire ud af seks stjerner i Berlingske. 2014 bliver for øvrigt et stort Wiig Hansen-år i Jylland, da både Carl Henning Pedersen og Else Alfelt Museet og HEART – begge i Herning – viser omfattende udstillinger af Svend Wiig Hansen.
søndag den 20. maj 2012
Først den ene vej...
Det er ikke så underlig, hvis der er nogle, der synes Beatles går den gale vej over fodgængerovergangen på Abbey Road her. I hvert fald i forhold til cover-foto’et på pladen, der er opkaldt efter gaden.
Men Iain MacMillan, som er fotografen, tog naturligvis mere end ét billede ved den lejlighed. Og netop dette fotografi kan man byde på ved en auktion på Bloombury Auctions i London om kort tid. Vurdereingen lyder på £ 7.000-9.000.
En lille detalje: Paul McCartney har ikke bare fødder på denne optagelse, hvilket han havde på det billede, der blev brugt tilbage i 1969. Og han optræder sandsynligvis heller ikke i bare fødder, når han spiller koncert i Horsens snart.
Jeg har sikret mig billet til koncerten d. 1. juli.
Sagt om Chelsea's Champions League-triumf
Sagt efter Champions League-finalen, hvor Chelsea som bekendt slog Bayern München – i München – efter forlænget spilletid og straffesparkskonkurrence:
”Mine lykønskninger går til Chelsea. De kæmpede godt og stod fantastisk defensivt. Men det er et bittert nederlag for Bayern, for mit hold, mine spillere"
Jupp Heynckes, manager i Bayern München„Jeg har været i klubben i otte år, og der er altid nogen, der går forrest. Når du er Chelsea-spiller giver du aldrig op, før det er slut”
Didier Drogba, Chelsea
”Det betyder alt – vi har været så mange år om at nå dette”
Frank Lampard, Chelsea
”Det var en fuldblods triumf at nægte at kapitulere – og med dette inkludrer Chelsea sig i de europæiske klubbers aristokrati”
Duncan White, Daily Telegraph.
fredag den 18. maj 2012
Damsbo og publikum
”Man skal selvfølgelig ikke lefle for publikum, men et eller andet sted skal man bygge en bro over den kløft og lytte til dem. Vi skal alle sammen tage publikum alvorligt. De er nødt til at føle sig involveret – hvordan man så end gør det”
Udtalelsen er fremsat på kunstportalen Kunsten.nu af direktøren for kunsthallen Gl. Holtegaard nord for København, Mads Damsbo, og den kløft, der refereres til er afstanden mellem det brede publikum og det internationale segment af professionelle og kuratorer. Den kløft tror jeg faktisk også mange i kunstverdenen oplever – professionelle eller ej!
Det lyder – med reference til citatet – som Bangsbo har store problemer i forhold til et publikum, som ethvert udstillingssted er stærkt afhængig af, og hvorledes man formidler sine aktiver og involverer publikum, burde netop en direktør for en så væsentlig institution, som Gl. Holtegaard må siges at være, da om nogen besidde en vis bevidsthed om?
I Gl. Holtegaards barokhave kan man for tiden støde på nogle højst overraskende kunstværker, som herover en figur af HuskMitNavn. Denne er en del af en ret omfattende udstilling, som kan ses i parken frem til 21. oktober. Udstillingen hedder meget passende SECRET GARDEN.
Udtalelsen er fremsat på kunstportalen Kunsten.nu af direktøren for kunsthallen Gl. Holtegaard nord for København, Mads Damsbo, og den kløft, der refereres til er afstanden mellem det brede publikum og det internationale segment af professionelle og kuratorer. Den kløft tror jeg faktisk også mange i kunstverdenen oplever – professionelle eller ej!
Det lyder – med reference til citatet – som Bangsbo har store problemer i forhold til et publikum, som ethvert udstillingssted er stærkt afhængig af, og hvorledes man formidler sine aktiver og involverer publikum, burde netop en direktør for en så væsentlig institution, som Gl. Holtegaard må siges at være, da om nogen besidde en vis bevidsthed om?
I Gl. Holtegaards barokhave kan man for tiden støde på nogle højst overraskende kunstværker, som herover en figur af HuskMitNavn. Denne er en del af en ret omfattende udstilling, som kan ses i parken frem til 21. oktober. Udstillingen hedder meget passende SECRET GARDEN.
torsdag den 17. maj 2012
E.f.=Endelig færdigt
Efter en lang Kr. Himmelfartsdagsovervejelse er maleriet her dømt færdigt... Endeligt! Det måler beskedne 114 x 146 cm. og der er flere malerier i gang på værkstedet i samme mål - og nogle 73 x 100.
tirsdag den 15. maj 2012
Sommer på Louisiana
Efter at have tilbragt en lille uge i en hytte i Tisvildeleje i sjaskende regnvejr, svor jeg, at jeg aldrig mere ville tilbringe en sommerferie i Danmark. Derfor kan det måske virke lidt mærkværdigt, at jeg har besluttet mig for at tilbringe en uge til sommer – i Tisvildeleje.
Denne gang bliver det dog i lejet sommerhus med TV, bad, toilet og andre væsentlige fornødenheder. På den måde, kan vi komme det danske sommervejr i møde på en langt mere behagelig måde end sidste år.
Og så er der jo den traditionelle udflugt til kunstmuseet Louisiana i Humlebæk, som til sommer byder på udstillingen med det appetitlige navn PINK CAVIAR, som viser museets nyerhvervelser samt værker, der er doneret til museet. Arkitekturudstillingen NEW NORDIC – Arkitektur & Identitet forsætter rækken af udstillinger med arkitektur som tema.
Samtidigt viser Louisiana en stor installation med titlen Five Car Stud, som vakte en del opsigt på Documenta i Kassel i 1972. Installationen er bygget op over et scenarie med racerelateret vold. Værket, som er af Edward Kienholz, blev siden købt af et japansk museum, og pakket ned. Nu er installationen på turné og kan altså til sommer ses på Louisiana
Denne gang bliver det dog i lejet sommerhus med TV, bad, toilet og andre væsentlige fornødenheder. På den måde, kan vi komme det danske sommervejr i møde på en langt mere behagelig måde end sidste år.
Og så er der jo den traditionelle udflugt til kunstmuseet Louisiana i Humlebæk, som til sommer byder på udstillingen med det appetitlige navn PINK CAVIAR, som viser museets nyerhvervelser samt værker, der er doneret til museet. Arkitekturudstillingen NEW NORDIC – Arkitektur & Identitet forsætter rækken af udstillinger med arkitektur som tema.
Samtidigt viser Louisiana en stor installation med titlen Five Car Stud, som vakte en del opsigt på Documenta i Kassel i 1972. Installationen er bygget op over et scenarie med racerelateret vold. Værket, som er af Edward Kienholz, blev siden købt af et japansk museum, og pakket ned. Nu er installationen på turné og kan altså til sommer ses på Louisiana
søndag den 13. maj 2012
Café Galleriet
Under normale omstændigheder ville jeg nok løbe skrigende bort, hvis jeg blev opfordret til at udstille på en café; men hvis cafévirksomheden er kombineret med gallerivirksomhed på et endog særdeles højt niveau, forholder tingene sig i sagens natur helt anderledes.
Café Galleriet er beliggende i hjertet af Odder, og på forespørgslen om, hvorvidt jeg havde lyst og mulighed for at udstille der, tøvede jeg ikke et sekund.
Efter planen viser jeg en kombination af oliemalerier og grafiske arbejder – samt øvrige arbejder på papir i Café Galleriet fra d. 22. september 2012 og fem uger frem
On the road
Landevejen udgør for maleren Steen Larsen en uudtømmelig inspirationskilde, hvilket jeg blandt andet har beskrevet i forbindelse med en udstilling på Galleri NB i Viborg for få år siden.
Udstillingen ’Road’ er netop flyttet fra Sophienholm ved Lyngby til KunstCentret Silkeborg Bad, hvor den kan ses sommeren over frem til d. 26. august
Silkeborg Kunstnerlegat til Mie Olise
Billedkunstneren Mie Olise Kjærgaard har netop afsluttet en stor udstilling i Nikolai Kunsthal i København. Denne udstilling har givet et vist fokus på kunstneren i medierne i den senere tid.
Jeg tror imidlertid, at udvalget, som skulle udpege en kunstner til modtagelse af det prestigefyldte Silkeborg Kunstnerlegat har taget udgangspunkt i kunstnerens bagkatalog.
Ved legatoverrækkelsen på Museum Jorn udtalte Mie Olise, at de 50.000 kr., der følger med legatet falder på et tørt sted, da hun inden længe skal til Venezuela og lave research som forberedelse til en udstilling, der skal finde sted i landet til næste år.
Jeg tror imidlertid, at udvalget, som skulle udpege en kunstner til modtagelse af det prestigefyldte Silkeborg Kunstnerlegat har taget udgangspunkt i kunstnerens bagkatalog.
Ved legatoverrækkelsen på Museum Jorn udtalte Mie Olise, at de 50.000 kr., der følger med legatet falder på et tørt sted, da hun inden længe skal til Venezuela og lave research som forberedelse til en udstilling, der skal finde sted i landet til næste år.
fredag den 11. maj 2012
Specialisten
Dette bruntonede maleri er en del af udstillingen ’The Specialist’ på Galerie Møller Witt i Aarhus. Peter Martensen har for en periode skiftet de hvide skjorter ud med hvide kitler, der her udgør spcialisternes arbejdsuniform.
Jeg har netop set udstillingen, og den er – som altid, når det drejer sig om Martensen – anbefalelsesværdig.
Jeg har netop set udstillingen, og den er – som altid, når det drejer sig om Martensen – anbefalelsesværdig.
torsdag den 10. maj 2012
ProKK i Kunstbygningen
Det har været lidt af en kamp for foreningen ProKK at få udstillingsplads i Århus Kunstbygning, hvor foreningen ellers har haft administrativ base i årevis. Men nu er det lykkedes for ProKK (Professionelle Kunstnere og Kunsthåndværkere) at oparbejde et projekt, der tilfredstiller Kunstbygningens tematiske profil.
I indeværende år handler det i Århus Kunstbygning om ego’et, og netop dette tema kunne måske godt være relevant i forhold til kunstnerisk praksis. Det er da også blevet en meget mangfoldig ProKK-udstilling, der er blevet iscenesat i Kunstbygningens underetage.
Samtidigt finder Det Jyske Kunstakdemis afgangsudstilling sted i husets stueetage. Jeg har brændt mellem 2500 og 3000 anslag af på de to udstillinger.
Åbningen var sjældent velbesøgt, hvilket fremgår ret tydeligt af billedet herover, som er taget af Joe Ingvartsen. Her ser man bl.a. Inge Dahl med den lyserøde trøje over armen, maleren Leif Dræby og Deres udsendte på vej ud af billedet til højre – sandsynligvis på vej på toilettet. Og nej… Jeg deltager ikke i udstillingen, som for øvrigt kan ses frem til d. 10. juni.
I indeværende år handler det i Århus Kunstbygning om ego’et, og netop dette tema kunne måske godt være relevant i forhold til kunstnerisk praksis. Det er da også blevet en meget mangfoldig ProKK-udstilling, der er blevet iscenesat i Kunstbygningens underetage.
Samtidigt finder Det Jyske Kunstakdemis afgangsudstilling sted i husets stueetage. Jeg har brændt mellem 2500 og 3000 anslag af på de to udstillinger.
Åbningen var sjældent velbesøgt, hvilket fremgår ret tydeligt af billedet herover, som er taget af Joe Ingvartsen. Her ser man bl.a. Inge Dahl med den lyserøde trøje over armen, maleren Leif Dræby og Deres udsendte på vej ud af billedet til højre – sandsynligvis på vej på toilettet. Og nej… Jeg deltager ikke i udstillingen, som for øvrigt kan ses frem til d. 10. juni.
Weirup om modernismen
”Denne udstilling er især fremragende, fordi den fortæller historien på en levende måde til nye generationer. For dem, der er fortrolig med perioden er der en befriende friskhed over forklaringerne, forbillederne og sammenhængen med periodens historie”
Berlingskes kunstanmelder Torben Weirup har beskrevet modernisme-udstillingen på kunstmuseet ARoS i Aarhus – og han er begejstret. Især hæfter han sig ved udstillingens iscenesættelse og formidling.
Blandt de udstillede værker på udstillingen på ARoS er det gengivede maleri - incl. ramme - af Paul Cézanne
Berlingskes kunstanmelder Torben Weirup har beskrevet modernisme-udstillingen på kunstmuseet ARoS i Aarhus – og han er begejstret. Især hæfter han sig ved udstillingens iscenesættelse og formidling.
Blandt de udstillede værker på udstillingen på ARoS er det gengivede maleri - incl. ramme - af Paul Cézanne
søndag den 6. maj 2012
Gissel på hjemmebane
Jeg udstillede for nogle år siden sammen med billedkunstneren Mogens Gissel i det nu – desværre – lukkede Galleri Progres i Horsens.
Gissel er bosiddende i Odder, og netop her kan man se hele to udstillinger med kunstnerens værker. Udstillingerne finder sted dels på Odder Museum og i Café Galleriet.
Jeg har netop besøgt Odder og begge udstillingerne, og hvad jeg oplevede i dén forbindelse, kan man læse i næste udgave af Kunstavisen
Gissel er bosiddende i Odder, og netop her kan man se hele to udstillinger med kunstnerens værker. Udstillingerne finder sted dels på Odder Museum og i Café Galleriet.
Jeg har netop besøgt Odder og begge udstillingerne, og hvad jeg oplevede i dén forbindelse, kan man læse i næste udgave af Kunstavisen
lørdag den 5. maj 2012
Blå FA Cup-sejr
Man kan roligt sige, at det holdte hårdt, og især da målmand Cech havde check på en afslutning fra Liverpool's Andy Carrol (en afslutning, jeg havde set i kassen), syntes det som om, at den FA Cup Finale var i hus.
Jeg kan ikke se nogen grund til at man som fodboldhold, der har domineret en kamp mod en middelmådig modstander, skal trække sig tilbage på banen, tabe samtlige nærkampe og konsekvent aflevere til en modstander, blot fordi samme modstander scorer et mål; men det var altså, hvad der skete for Chelsea i dagens pokalfinale, der dog heldigvis blev vundet - ikke mindst på vilje og gejst.
2-1 til de blå - og dermed er sæson'ens første - men ikke nødvendigvis eneste - trofæ er i hus.
Jeg kan ikke se nogen grund til at man som fodboldhold, der har domineret en kamp mod en middelmådig modstander, skal trække sig tilbage på banen, tabe samtlige nærkampe og konsekvent aflevere til en modstander, blot fordi samme modstander scorer et mål; men det var altså, hvad der skete for Chelsea i dagens pokalfinale, der dog heldigvis blev vundet - ikke mindst på vilje og gejst.
2-1 til de blå - og dermed er sæson'ens første - men ikke nødvendigvis eneste - trofæ er i hus.
fredag den 4. maj 2012
Wiig Hansen på Gl. Holtegaard
”Mennesket og kunsten har ingen fremtid. Begge glider mod et teknologisk inferno, hvor visse egne af menneskesidet sættes ud af funktion. Folk har jo brug for det menneskelige, det med-menneskelige. Teknologien udpiner det åndelige udtryk. Mennesket bliver mere og mere fattigt. Vi står som en tigger med hånden fremme”
Dette alt andet end optimistiske udsagn er ikke nyt; men fremsat i forbindelse med et interview, som Berlingske Tidendes kunstanmelder Torben Weirup foretog med maleren, grafikeren og billedhuggeren Svend Wiig Hansen tilbage i oktober 1996, hvor Wiig Hansen repræsenterede dansk billedkunst på biennalen i São Paulo.
Jeg er netop kommet i besiddelse af kataloget til udstillingen ’Rå Figur’, som for tiden finder sted på Gl. Holtegaard nord for København, og udstillingen sætter fokus på en del af Wiig Hansens arbejder på papir samt skulpturer.
Svend Wiig Hansen døde for øvrigt i 1997.
Dette alt andet end optimistiske udsagn er ikke nyt; men fremsat i forbindelse med et interview, som Berlingske Tidendes kunstanmelder Torben Weirup foretog med maleren, grafikeren og billedhuggeren Svend Wiig Hansen tilbage i oktober 1996, hvor Wiig Hansen repræsenterede dansk billedkunst på biennalen i São Paulo.
Jeg er netop kommet i besiddelse af kataloget til udstillingen ’Rå Figur’, som for tiden finder sted på Gl. Holtegaard nord for København, og udstillingen sætter fokus på en del af Wiig Hansens arbejder på papir samt skulpturer.
Svend Wiig Hansen døde for øvrigt i 1997.
onsdag den 2. maj 2012
99 ego'er
Inden for nær fremtid åbner i Århus Kunstbygning en udstilling, der viser ikke mindre end 99 kunstneres værker med afsæt i dem selv.
Århus Kunstbygning kører i indeværende sæson et ”ego”-tema, og i den forbindelse har foreningen ProKK fået mulighed for at vise et stort udvalg af medlemmernes arbejder. I virkeligheden udgør udstillingen en mindre sensation, da ProKK (Professionelle Kunstnere og Kunsthåndværkere) gennem mange år har haft deres udstillingsvirksomhed kørende ude i byen i Aarhus, på trods af, at foreningen i hele perioden rent administrativt har haft omdrejningspunktet i Kunstbygningen.
Skiftende ledere af udstillingsprofilen i institutionen har dog haft et så elitært kunstsyn, at der ikke har været plads til ProKK i det fine udstillingshus. En sammenslutning som Guirlanden var ligeledes planlagt sat ud af Kunstbygningen; men her har man – heldigvis – fundet en løsning, der tilgodeser den – hovedsageligt – Aarhus-baserede gruppe.
Når ProKK åbner udstillingen med den komplicerede titel ’Jeg skaber (mig) – ERgO er jeg’, i øvrigt kurateret af Trine Rytter Andersen, foregår det i Århus Kunstbygnings underetage. I husets øvrige lokaler kan man se Det Jyske Kunstakademis afgangsudstilling i 2012-udgaven.
Åbningen finder sted d. 9. maj kl. 16 og udstillingerne kan ses frem til d. 10. juni. Jeg har planlagt en samlet anmeldelse af de to udstillinger, og den vil naturligvis være at finde her på sitet senere.
En af de kunstnere, der deltager i ProKK’s udstilling i Århus Kunstbygning er fotografen Carsten Langkilde, som i øvrigt i en periode sad i foreningens bestyrelse sammen med bl.a. denne hjemmesides redaktør.
Århus Kunstbygning kører i indeværende sæson et ”ego”-tema, og i den forbindelse har foreningen ProKK fået mulighed for at vise et stort udvalg af medlemmernes arbejder. I virkeligheden udgør udstillingen en mindre sensation, da ProKK (Professionelle Kunstnere og Kunsthåndværkere) gennem mange år har haft deres udstillingsvirksomhed kørende ude i byen i Aarhus, på trods af, at foreningen i hele perioden rent administrativt har haft omdrejningspunktet i Kunstbygningen.
Skiftende ledere af udstillingsprofilen i institutionen har dog haft et så elitært kunstsyn, at der ikke har været plads til ProKK i det fine udstillingshus. En sammenslutning som Guirlanden var ligeledes planlagt sat ud af Kunstbygningen; men her har man – heldigvis – fundet en løsning, der tilgodeser den – hovedsageligt – Aarhus-baserede gruppe.
Når ProKK åbner udstillingen med den komplicerede titel ’Jeg skaber (mig) – ERgO er jeg’, i øvrigt kurateret af Trine Rytter Andersen, foregår det i Århus Kunstbygnings underetage. I husets øvrige lokaler kan man se Det Jyske Kunstakademis afgangsudstilling i 2012-udgaven.
Åbningen finder sted d. 9. maj kl. 16 og udstillingerne kan ses frem til d. 10. juni. Jeg har planlagt en samlet anmeldelse af de to udstillinger, og den vil naturligvis være at finde her på sitet senere.
En af de kunstnere, der deltager i ProKK’s udstilling i Århus Kunstbygning er fotografen Carsten Langkilde, som i øvrigt i en periode sad i foreningens bestyrelse sammen med bl.a. denne hjemmesides redaktør.