”Det er derfor noget af
et selvmål, når man demonstrerer mangel på kunstnerisk dømmekraft og indsigt i
kunstsystemet ved f.eks. at udstille på den spekulative messe Kunst for Alle
eller har købt sig til en plads blandt alle amatørerne i den platte årbog 101
kunstnere, der, uden at skele til kunstnerisk kvalitet, slår økonomisk plat på
kunstnere in spe”
Man
kan vel dårligt forlange at kunstnerne (f.eks afbillede Kræsten Krum Byskov), som kunstkritiker Henrik Broch-Lips refererer til i sin anmeldelse på sin blog Kunst
og Kritik, som forholdsvist nystartede i et kompliceret kunstlandskab, altid
tager helt kvalificerede valg i forhold til at bebærde
sig på scenen? Kritikken er forankret i en anmeldelse af Kunstnernes
Påskeudstilling, som for tiden finder sted i Kunsthal Aarhus.
Der er ingen tvivl
om, at erfaringen spiller en rolle, når man vælger hvilke fora, man optræder i –
og jeg føler mig da sikker på, at til- og fravalg på
længere sigt bliver temaer for de pågældende kunstnere – og jeg skal da ikke
gøre mig bedre selv, da jeg – i min egenskab af skribent – har leveret tekster
til den omtalte årbog, som desværre har udviklet sig til et koncept, der passer
til Broch-Lips’ beskrivelse.