lørdag den 17. august 2013

Degas' metode

”I en tid som vores, hvor alt lader sig manipulere, omrokere og rekonstruere, hvor alt er hvad man gør det til, og virkelighed og repræsentation synes som to sider af samme sag, i et virvar af facebook, instagram, live stream og news feed, tilføjer Degas poetiske nuancer til ikke bare malerkunsten, men ligeledes til den flygtige og konstant omskiftelige verden, der omgiver os”
 
Det er godt, at kunstportalen Kunsten.nu ikke udelukkende beskæftiger sig med nutidskunst; men også i enkelte tilfælde har fokus på historiske udstillinger, som det ses eksemplificeret ved citatet herover, der stammer fra Marie Christine Skammelsens anmeldelse af ’Degas’ metode’ på Ny Carlsberg Glyptotek.
 
Udstillingen udgør et lærestykke i, hvordan man iscenesætter en udstilling ud fra såvel æstetiske og pædagogiske principper – vel at mærke uden at man prioriterer det ene frem for det andet.
 
Under mit besøg på Glyptoteket for nyligt købte jeg udstillingskataloget, og det var tilsyneladende fornuftigt, da jeg fik at vide, at det i den danske udgave er tæt på at være udsolgt.
 
Udstillingen varer frem til d. 1. september, og Edgar Degas, som det hele handler om, viser med al ønskelig tydelighed hvad stoflighed og materialitet drejer sig om i maleriet.
 
En udstilling i et galleri i hovedstaden med en af dansk kunsts unge håb, som jeg deltog i åbningen af, afslørede at tidens yngre kunstnere tror, at disse kvaliteter er forankret i at smøre så meget farve på lærredet som muligt. Det er ikke tilfældet! Denne fremgangsmåde er for nem!