"I vores udstillinger tilstræber vi at skabe en ramme, der driver oplevelsen fremad - ganske som en forfatter tvinger fortællingen videre. Udstillingsarkitekturen er med sine tydelige og store rum, smalle korridorer og gange, formelle greb. Det samme er brugen af lys og mørke. De valgte kunstværker er indholdet, og de er åbne for fortolkninger både enkeltvis og samlet set"
Dette er blot et lille udsnit af ARoS' direktør Erlend Høyerstens beskrivelse af en helt ny iscenesættelse på museet af nyere værker fra museets samling.
'Out of the Darkness' er titlen på denne præsentation kurateret af Høyersten, som meget relevant nævner "lys og mørke" som et overordnet tema i forhold til udstillingen.
Og flere af denne opsætnings værker fungerer faktisk udelukkende i mørke. Det gælder Bill Violas videoinstallation 'Five Angels for the Millinnium' og Ingvar Cronhammars 'Syvende Søjle', der bl.a. fungerer i kraft af sin egen lyssætning.
Noget af det mest overrumplende og modige på udstillingen er dog en opsætning af kunstværker placeret i stålreoler, der minder om dem, man bruger i industrielle lagerrum.
Om det er reoler hentet i museets magasiner, ved jeg ikke; men der er noget befriende uprætentiøst ved denne metode.
Det virker faktisk som værkerne er placeret efter et tilfældighedsprincip - og derefter beskrevet med kunstnerens navn samt inventariseringsnummer - udført med noget, der ligner en gammeldags DYMO-printer.