Da man under den borgerligt ledede regering midt i 00'erne omlagde strukturen på udstillingsstedet Charlottenborg i København, gjorde man samtidigt et antal kunstnersammenslutninger hjemløse rent udstillingsmæssigt.
Man kan naturligvis udmærket diskutere, om et antal fortrinsvist danske kunstnere pr. automatik bør have udstillingsret på en af Københavns væsentligste adresser en gang om året ud fra, at de er medlemmer af en bestemt sammenslutning. Men sådan var det i årevis, og diskussionen har kørt - og har vel også fundet sin afslutning?
En kendsgerning er det under alle omstændigheder, at de pågældende grupperinger har været nødsaget til at udstille andre steder end på Charlottenborg.
Blandt andet har kunstnersammenslutningen Grønningen udstillet så afsides som på Bornholms Kunstmuseum og for tiden kan man se en udstilling på Fanø Kunstmuseum, hvor medlemmer af en anden af de fra Charlottenborg udelukkede sammenslutninger, PRO, viser hvad de repræsenterer i 2014.
Ved at forske lidt i historikken har jeg fundet ud af, at sammenslutningen efter tiden på Charlottenborg bl.a. har udstillet på KunstCentret Silkeborg Bad og Kunst- og Kulturcentret Gammelgaard i Herlev.
Nu kan man altså se dem på Fanø, og jeg må sige - efter at have besigtiget udstillingen - at det er en kunstnergruppe, der trænger til en opsang. Individuelt leverer medlemmerne (dem, som er med) absolut under normalt niveau. Og det er ikke mindst synd for det fine museum i skønne Sønderho.
Måske har medlemmerne nedprioriteret en udstilling i "udkanten" af riget? Jeg ved det ikke... Men skulle man komme til Fanø, bør man under alle omstændigheder besøge det fine museum, der primært i den faste udstilling viser kunst, som er forankret i øens historie.