I månedsmagasinet Søndag Aften, som udkommer på nettet første søndag i hver måned, kan man aktuelt læse, at ud af 666 billedkunstnere, der har fået støtte via kulturministeriet, var 358 kvinder i 2013. Det finder jeg meget tilfredsstillende, da det er min iagttagelse, at langt hovedparten af udøvende kunstnere herhjemme, er kvinder.
Tallet, der indikerer støtten, udgør en anelse mere end 50%, hvilket naturligvis ikke helt modsvarer antallet af kvinder, der f.eks. er tilknyttet gallerier og i det hele taget agerer på kunstscenen; men det er dog en stigning i forhold til året før, hvor der var tale om en fifty-fifty fordeling.
Til gengæld er der noget, der tyder på, at det primært er yngre kunstnere, som løber med midlerne; men det kan vel dårligt overraske særligt mange?
I de senere år har der - blandt andet fra organisationen Kvinfo - været meget fokus på rollefordelingen mellem kønnene på landets udstillingsinstitutioner. Det primære brændpunkt har været museerne, hvor man ser de øverste ledelsesstillinger besat af mænd.
Til gengæld bliver ledelsesfunktionerne i kunsthallerne primært bestyret af kvindelige aktører. Jeg tror, det er to ud af ti, der har mandlige ledere.
Samtidigt bør man også se på bemandingen i de enkelte museer. Der er i hvert fald langt mellem de mandlige inspektører på et museum som ARoS, der vel må siges at være en sværvægter på den nationale kunstscene.
Og netop en af de dygtige inspektører på ARoS, overinspektør Marie Nipper, udgør illustrationen til dette blogindlæg (øverst til højre).