fredag den 14. november 2014

Kunsten ifølge Mølstrøm

"Jeg vil foreslå Den Frie, at de, til næste efterårsudstilling, sammensætter en jury, som ikke interesserer sig for kunst. Folk som i deres professionelle liv arbejder med noget helt andet, og som på den måde kan repræsentere den brede befolkning og sikre, at den kunst, der bliver udvalgt, vedrører samfundet som helhed"


Citatet herover er et uddrag af en leder i Kunstavisen, hvor en af avisens skribenter går i rette med kunstscenens elitære principper. 

Søren Mølstrøm har tidligere været fremme i medierne med relevante indslag om bl.a. kønskvoteringen i kunstverdenen; men i forbindelse med den aktuelle artikel hopper kæden af hos skribenten, som altså foreslår, at institutionen Kunstnernes Efterårsudstilling - som ganske vist har til huse i Den Frie Udstillings Bygning i København, men som fungerer på egne præmissser med en selvstændig bestyrelse - vælger et antal censorer, som IKKE interesserer sig for kunst. 

Jeg forstår det således, at disse lægfolk, efter Mølstrøms opfattelse, skal fungere sammen med de kunstfaglige repræsentanter i den pågældende jury; og i så fald bliver udvælgelsen af værker til KE med garanti på netop de kunstfagliges betingelser, da en "ikke kunstinteresseret" sandsynligvis aldrig ville kunne bidrage med blot ét eneste fornuftigt argument for at et værk skal antages eller kasseres. 

Jeg vælger at opfatte Mølstrøms indlæg i Kunstavisen som en provokatorisk spøg, som skal ses i forlængelse af den megen debat, der har været i de seneste år vedrørende, hvordan kunstinstitutionerne formulerer idéerne omkring deres udstillinger. Formuleringer, der ofte forekommer elitære, indspiste og unødigt komplicerede.

Søren Mølstrøm erklærer blandt andet, at Kim Larsen er en af landets største kunstnere, og dette begrundet i sangerens folkelighed. Det er dog ikke Larsen, men Mølstrøm, der ses på billedet herover.