"I det
hele taget er der mange indfaldsvinkler til værkerne, men det kræver en
forhåndsviden, og heri ligger også udstillingens svaghed: For i udgangspunktet
er der ikke meget at se på"
Selv om der
muligvis optræder et vist forbehold i citatet herover, er Christian Salling i
sin anmeldelse i Århus Stiftstidende overordnet positiv over for udstillingen
med den latterligt lange titel 'A Madman, a Patient, a Condemned Man, a Worker
and a Schoolboy' med værker af den unge norske kunstner Gardar Eide Einarsson
på kunstmuseet ARoS i Aarhus.
Salling hæfter sig især ved det sympatiske i, at
ARoS nu viser mindre kendte nordiske kunstnere i et tre-årigt forløb, hvilket
man også kan læse min mening om, når min egen beskrivelse af udstillingen på et
tidspunkt foreligger.
Jeg kan røbe her i dette snævre forum, at jeg dog ikke
deler Stiftens anmelders begejstring for den aktuelle udstilling. Salling giver
generøst fire stjerner.
Men satsningen med 'New Nordic' går jeg også klart ind
for. Der tages chancer og løbes risici - og sådan bør det være, også i forhold
til et museum af ARoS' kaliber.