søndag den 3. maj 2015
Folkeligt på Badet
KunstCentret Silkeborg Bad har netop åbnet en udstilling, der bringer, hvad kunstcentret kalder to af Danmarks mest folkelige kunstnere, sammen.
Henry Heerup (øverste billede) døde for flere år siden - han levede fra 1907 til 1993 - og uanset, hvad man måtte mene om hans lettere naive tilgang til billedkunsten, har han sat en tydelig signatur på den danske kunsthistorie, og hermed mener jeg ikke den karakteristiske skrift, han oftest forsynede sine værker med, når disse skulle påtegnes.
Heerup er en kunstner, de fleste er bekendt med, og ad den vej kan man roligt kalde ham for en kunstner, der besidder en vis folkelighed. Hans værker - om det er malerier, skulpturer eller grafiske arbejder - besidder da ofte nogle eventyrlige fortællinger, som kunstneren udviklede i sit berømte kolonihavehus i Rødovre.
Som nævnt kan man nu se to folkelige kunstnere på Silkeborg Bad, og den anden, Leif Sylvester (f. 1940), fortalte under åbningen, at han faktisk som ung håndværker opsøgte Heerups kolonihave med henblik på at møde kunstneren; men da Heerup tilsyneladende ikke var til stede - eller måske blot var gået indendørs - opgav den unge kunstner sit forehavende, som han ikke siden gentog.
Man kan vel roligt sige, at historien havde haft en væsentlig mere interessant dimension, hvis Sylvester rent faktisk havde mødt Heerup ved den pågældende lejlighed. Det gjorde han altså ikke; men nu kan man se de to kunstnere sammen på Badet i en udstillingssammenhæng, man har kaldt 'Vidunderlig hverdag'.
Jeg har et ret anstrengt forhold til kunst, der skal fremstå som en definition på folkelighed; men heldigvis behøver jeg ikke besidde en mening om den pågældende udstilling.
Dog må jeg sige, at der var enkelte af Heerups værker, der overraskede mig positivt ved åbningen.
Udstillingen kan ses frem til d. 30. august - og den skal såmænd nok trække et stort antal gæster til Badet.