Yoyoi Kusama - 'I uendeligheden', installationsfoto
(pressefoto: Louisiana/Poul Buchard)
"For
ærligt talt - hvorfor er kunsten pludselig ikke god nok i sig selv? Hvorfor
skal den her og på mange andre populære museer som SMK, ARoS og Arken gøgles op
som var det et underholdningsprogram på TV fredag aften og stå der og råbe
"Se mig, se mig! Jeg er kunst!""
"Her"
er i det aktuelle tilfælde kunstmuseet Louisiana, som blandt mange andre museer
kulturredaktør på Berlingske, Lars Rex, giver en kommentar med på vejen i
anledning af flere museers mere eller mindre pinagtige forsøg på at tiltrække
den alment uinteresserede kulturforbruger.
Selfie-kulturen, som museerne har
understøttet flittigt på det sidste, får en hård medfart i Rex' analyse.
Det er
naturligvis et temperamentspørgsmål om, der afgør, om man finder den moderne
museumsform hensigtsmæssig; men meningerne er i hvert fald delte.
En del af baggrunden
for den aktuelle kommentar er en udstilling på Louisiana med den japanske
konceptkunstner Yayoi Kusama, som tilsyneladende fremstår som særdeles
selfie-egnet?