"Det særlige kuratoriske greb ved denne Monet-udstilling har at gøre med ønsket om at se tilbage. Herved skulle vi så gerne genvinde noget af den oprindelige uskyld, og dermed også kunne finde frem til en forståelse af den radikalitet, der i 1870erne og 1880erne førte Monet og hans impressionist-kammerater frem til kunsthandleren og spekulanten Durand-Ruel og dermed det store gennembrud"
Meningerne bland landets kunstanmeldere har været delte - dog mest positive - angående udstillingen 'Monet - Lost in Translation' på ARoS i Aarhus.
Ole Nørlyng, fra hvis anmeldelse i Weekendavisen citatet herover stammer, er da også overvejende positiv, hvilket også gælder i forhold til udstillingens iscenesættelse, som blandt andre anmelderen ved dagbladet Politiken var meget kritisk overfor.
Nørlyng har ubetinget ret i, at Monet - Lost in Translation' er tilbageskuende, men hvad andet kan man forvente, når det drejer sig om impressionister, der brød igennem i slutningen af 1800-tallet?
Til gengæld har han opdaget en lille kronologisk fejl i forbindelse med en film, som kører i udstillingens introduktionsrum. Den viser scener fra Paris, men fra 1909!
Denne epoke referer naturligvis langt mere til Picasso og kubismen, end den trækker linjer tilbage til impressionisterne; men hermed er der måske sået et frø til en ny stor historisk satsning på ARoS?
(Installationsfoto af 'Monet - Lost in Translation': ARoS/Anders Sune Berg)