Der er
almindelig enighed blandt anmelderne om, at Ingvar Cronhammars udstilling 'H' i
Cisternerne hører til blandt de bedste i 2015.
"På en delt førsteplads en billedkunstner og et kunstnerpar, der på hver deres måde forvandlede to af dansk kunsts rum til en overvældende oplevelse. Dels Ingvar Cronhammars isnende og rislende installation i Cisternerne. Dels Randi & Katrines mytologiske transformatortårne i Arkens krævende kunstakse. I begge tilfælde var der tale om, at kunstnerne fastholdt deres egenart og tog et stort skridt frem mod nye muligheder"
Kunstanmelderne
på de store dagblade er begyndt at evaluere året 2015 her omkring nytår -
hvilket vel er meget naturligt.
Citatet herover stammer fra Torben Weirups
tilbageblik på året der gik i Berlingske, og jeg er faktisk enig med Weirup i
hans vurdering af Cronhammars udstilling i Cisternerne. Randi & Katrines
udstilling på Arken så jeg ikke.
Weirup fremhæver blandt andet også Peter Doigs
udstilling på Louisiana, som han vuderer som den fjedrebedste i 2015; men hvad
der er nok så besynderligt er, at dagbladet Politiken fokuserer på nogle helt
andre udstillinger, end man gør på Berlingske.
Her topper 'A New Dynasty -
Created in China' der som bekendt for tiden kan ses på ARoS i Aarhus. Den
udstilling er ikke (endnu) blevet anmeldt i Berlingske.
Bemærkelsesværdigt er
det også, at impressionist-udstillingen 'Monet - Lost in Translation' - også på
ARoS - optræder i Politiken som bundskraber med to hjerter. Jeg ved ikke, om
denne udstillings unge anmelder i Politiken måske fejlagtigt er blevet casted
til opgaven, da samme udstilling i andre dagblade - minus Berlingske, der slet
ikke har anmeldt den - er blevet begavet med både fem og seks stjerner.
Det bør
dog nævnes, at Politiken også har Ingvar Cronhammars 'H' i Cisternerne som et
af årets højdepunkter.