I 2013 røg et værk - et tredelt maleri med titlen 'Three Studies of Lucian Freud' af Francis Bacon - under hammeren hos Christie's kunstauktioner i New York.
Hvis man vil have del i denne historie, er det nu muligt, da et par handsker, som Bacon bar, da han malede det nævnte kunstværk, nu kommer på auktion hos Chiswick Auctions d. 7. juni.
De tre studier af Lucian Freud nåede et hammerslag på 142 millioner dollars. Hvis man er interesseret i de to handsker, som pudsigt nok begge er til venstre hånd, kan det oplyses, at vurderingen ligger på 5.000-7.000 engelske pund.
Det er dog en sjat for to venstrehånds-handsker.
lørdag den 28. maj 2016
Kunst på papir
Opslag fra kataloget med arbejder på papir af spanske Eduardo Arroyo
"Passion, sanselighed og et blik for diversitet står her i højsædet. Samlingen er sprudlende og alvorlig, dvælende og spontan, stille og larmende i al dens mangfoldige nærvær"
Blandt andet sådan formulerer museumsdirektør Gitte Ørskou, museet Kunsten i Aalborg, sig i forordet i kataloget til udstillingen 'Donation Florence & Daniel Guerlain', som kan ses på museet frem til d. 4. september.
Udstillingen udmærker sig ved at være forankret i værker, der udelukkende er udført på papir.
Jeg har netop modtaget udstillingens katalog med posten, og en granskning af dette har givet mig stor lyst til at se værkerne, som til dagligt har deres plads i Centre Pompidou i Paris.
Jeg må se, om jeg kan finde en dag i et sammenpresset program til en udflugt til Aalborg i løbet af juni.
fredag den 27. maj 2016
Rejsen til Italien
P.S. Krøyer: 'Frokost i Sora', 1880 (pressefoto: Skovgaard Museet)
At flere danske kunstnere rejste til Italien i 1800-tallet, tror jeg, de fleste med blot en smule kunsthistorisk interesse ved.
På Skovgaard Museet i Viborg belyser man nu en bestemt gruppe af kunstnere, der fandt motivation i det italienske lys, og udstillingen har netop titlen 'I Italiens lys', og den har jeg fokus på i forbindelse med en anmeldelse.
På udstillingen kan man se, hvad et antal danske og norske kunstnere fik ud af at opholde sig i blandt andet Rom i perioden fra 1879 til 1886.
Man kan således se værker af P.S. Krøyer, Theodor Philipsen, Joakim Skovgaard, Viggo Pedersen, Kristian Zahrtmann samt deres norske kollegaer Eilif Peterssen og Christian Meyer Ross.
Udstillingen åbner d. 1. juni og kan ses sommeren over frem til d. 4. september.
onsdag den 25. maj 2016
Per Arnoldi 75
For nyligt modtog jeg en mail fra billedkunstneren Per Arnoldi, som kunne fortælle, at et relief (billedet) han lavede til Viborg Kathedralskoles kantine for 46 år siden, vil blive afmonteret og destrueret.
Årsagen skal findes i, at man fra skolens side har besluttet, at der skal laves et hul i væggen til en dør.
Skolen er ked af det, men der er tilsyneladende ingen vej udenom, og Statens Kunstfond, som i sin tid bekostede udsmykningen, vil ikke finansiere en ny.
Til gengæld har fonden "foræret" kunstneren værket, som dog nok bliver savet til pindebrænde.
Selv om Arnoldi selv beklager beslutningen, er han dog samtidigt afklaret og udtaler "at ting også en gang i mellem har deres afmålte tid, og ikke alt, hvad de aktuelle genier kommer med, nødvendigvis er for evigheden".
Jeg vil dog lige benyttet lejligheden til at ønske Per Arnoldi tillykke med fødselsdagen. Han fylder 75 - et trekvart århundrede - i skrivende stund.
Årsagen skal findes i, at man fra skolens side har besluttet, at der skal laves et hul i væggen til en dør.
Skolen er ked af det, men der er tilsyneladende ingen vej udenom, og Statens Kunstfond, som i sin tid bekostede udsmykningen, vil ikke finansiere en ny.
Til gengæld har fonden "foræret" kunstneren værket, som dog nok bliver savet til pindebrænde.
Selv om Arnoldi selv beklager beslutningen, er han dog samtidigt afklaret og udtaler "at ting også en gang i mellem har deres afmålte tid, og ikke alt, hvad de aktuelle genier kommer med, nødvendigvis er for evigheden".
Jeg vil dog lige benyttet lejligheden til at ønske Per Arnoldi tillykke med fødselsdagen. Han fylder 75 - et trekvart århundrede - i skrivende stund.
tirsdag den 24. maj 2016
Omskifteligt vejrlig
På en spadseretur rundt om Avnsø havner man på tilbagevejen til bopælen ved bredden af Brassø og på trods af, at solen på hele den to timer lange tur har skinnet fra en stort set skyfri himmel, kan man godt risikere, at skyerne med ét samler sig i ganske dramatiske formationer, som det f. eks. kan ses på akvarellen herover.
mandag den 23. maj 2016
Billeder fra 'Feast of Diana'
For nyligt omtalte jeg på denne blog to udstillinger, der finder sted i Viborg Kunsthal, og ved den lejlighed illustrerede jeg blogindlægget med en stribe fotos fra Lars Tygesens udstilling 'Svundne tider'.
De - kære læser af denne blog - skal dog ikke snydes for en serie fotografier fra Agnete Bertrams udstilling 'Feast of Diana', som naturligvis finder sted samtidigt i samme udstillingsinstitution.
Forord til katalog afvist
Det hører til sjældenhederne, at jeg får en bestilt tekst afvist, men for nyligt
blev jeg spurgt, om jeg havde lyst og tid til at skrive et forord til kataloget beregnet for arrangementet Åbne Atelierdøre, som løber af stablen i Silkeborg og omegn i
august.
Det ville jeg gerne, og jeg forfattede derefter en tekst, som tager et
lettere kritisk blik på Silkeborg Kommunes kunst- og kulturpolitik med afsæt i
lukningen af det fine udstillingssted Kulturspinderiet for nogle år siden.
Det
blev imidlertid for meget for bestyrelsen for Åbne Atelierdøre, der kalder mit
forord for "et heftigt angreb på kommunen". Samtidigt bliver det
tilkendegivet, at ingen i bestyrelsen sådan set er uenig med mig i mine
betragtninger. Ikke desto mindre valgte man at afvise mit forord.
Bestyrelsen
for organisationen må naturligvis agere, som man finder det rimeligt, men det
pudsige er, at man havde henvendt sig til mig med henblik på at få lidt mere
"kant" på forordet, end sidste års skribent - formanden for
Kulturudvalget i Silkeborg - var i stand til at levere.
Da jeg har investeret
energi og engagement i den nævnte tekst, har jeg dog ikke tænkt mig blot at
arkivere den i kassen for glemte sager... Den kan læses HER>
lørdag den 21. maj 2016
Triple blev til dobbelt
Med henblik
på en anmeldelse besøgte jeg for ganske nyligt Viborg Kunsthal, som efter
planen skulle åbne tre udstillinger på én gang.
Desværre var der indtrådt en
forsinkelse på grund af sygdom, hvilket medførte at åbningen af en udstilling
med Augusta Atla måtte udskydes.
Til gengæld fik jeg rig lejlighed til at se de
to øvrige udstillinger, og her var der såmænd også noget at se på - og glæde
sig over.
Agnete Bertram og Lars Tygesen (billederne herover) arbejder begge med maleriet; men i
hvert sit felt.
Hvor Bertram interesserer sig for maleriet i forbindelse med
mulighederne for at inkludere hele udstillingsrummet - altså som installationer
- er Tygesen langt mere traditionelt forankret.
Det gør imidlertid ikke hans
interiørmalerier mindre interessante. Han arbejder til stadighed med
perspektivet og stofligheden som bærende elementer i sine dybe kompositioner.
Agnete
Bertram har langt større narrative dagsordener i forbindelse med sin udstilling,
der refererer til den romerske gudinde Diana i forskellige afskygninger.
John Olsen
For nyligt fandt jeg denne film, som kan ses herover om og med den i naturen forankrede kunstner.
torsdag den 19. maj 2016
Julsø
Dette er en af de største af søerne omkring Silkeborg. Man skal vel til Mossø, som dog ligger et stykke derfra, hvis man vil finde en sø i området, der er større?
Den har jeg dog valgt ikke at beskæftige mig med, da jeg udelukkende interesserer mig for søer, som ligger i gå- eller cykelafstand fra min bopæl.
Så kan den onde iagttager naturligvis påstå, at f.eks. Mossø - og Bølling Sø samt Salten Langsø - er steder, man sagtens kan nå på cykel; men i forvejen er der søer nok at tage af, og jeg har dog også haft fokus på nogle søer, som måske ikke er så kendte i omegnen.
Med hensyn til Julsø har jeg valgt en vinkel, hvor man ikke kan se Himmelbjerget med det karakteristiske tårn på toppen - og da udgangspunktet for maleriet var en årstid, hvor hjuldamperen Hjejlen ikke var i spil, undgik jeg behændigt også dette fartøj. Det kunne såmænd være vanskeligt nok i højsæsonen for Hjejlesejlads.
Maleriet herover måler 114 x 146 cm. og er naturligvis udført i olie på lærred.
Den har jeg dog valgt ikke at beskæftige mig med, da jeg udelukkende interesserer mig for søer, som ligger i gå- eller cykelafstand fra min bopæl.
Så kan den onde iagttager naturligvis påstå, at f.eks. Mossø - og Bølling Sø samt Salten Langsø - er steder, man sagtens kan nå på cykel; men i forvejen er der søer nok at tage af, og jeg har dog også haft fokus på nogle søer, som måske ikke er så kendte i omegnen.
Med hensyn til Julsø har jeg valgt en vinkel, hvor man ikke kan se Himmelbjerget med det karakteristiske tårn på toppen - og da udgangspunktet for maleriet var en årstid, hvor hjuldamperen Hjejlen ikke var i spil, undgik jeg behændigt også dette fartøj. Det kunne såmænd være vanskeligt nok i højsæsonen for Hjejlesejlads.
Maleriet herover måler 114 x 146 cm. og er naturligvis udført i olie på lærred.
Mapplethorpe på ARoS
Robert Mapplethorpe: Lisa Lyon, 1982 (øv.) og 'Cock and Gun', 1982 (th.) (pressefotos: ARoS Aarhus Kunstmuseum)
"Hans fortællinger påvirker os og er i høj grad aktuelle i dag i en tid, hvor vi blandt andet oplever en ny form for blufærdighed og i en række lande en voksende intolerance over for homoseksuelle. På den måde lægger udstillingen også op til debat om vigtige spørgsmål, og jeg er sikker på, at den vil vække international opmærksomhed"
Således udtaler direktør for kunstmuseet ARoS, Erlend Høyersten, i et interview med Axel Pihl-Andersen i Jyllands-Posten, og anledningen er naturligvis den kommende udstilling med værker af den amerikanske fotograf Robert Mapplethorpe (1946-1989).
Udstillingen 'On The Edge' kan ses på museet i tidsrummet 17. juni-30. oktober, og den rummer hele 182 fotografier, som for en stor dels vedkommende er en del af den norske Stein Erik Hagens store kunstsamling.
Der kommer meget mere om Mapplethorpe-udstillingen på denne blog senere. Jeg har allerede tilmeldt mig pressemødet på ARoS, der finder sted få dage før udstillingen åbner.
tirsdag den 17. maj 2016
Kunstweekend i Aarhus
Morten Schelde: 'Danish Thanksgiving', 150 x 120 cm . 2015
For femte år i træk afholdes der i Aarhus den såkaldte Art Weekend. Arrangementet byder på alt muligt, man kan forvente af en kunstevent i det herrens år 2016: Og det handler naturligvis om alt lige fra ferniseringer, performances, debatter og foredrag.
Jeg må indrømme, at kunstperformances som oftest keder mig gudsjammerligt, og det samme gør kunstdebatter og foredrag, der oftest er indhyllet i en masse ordskvalderi, hvor debattørerne og foredragsholderne mest ønsker at demonstrere deres store ordforråd inden for genren "artipyk".
Her handler det om at gøre kunst til et - for den alment kunstinteresserede - utilgængeligt, pseudo-intellektuelt foretagende, som mere har til formål at ekskludere frem for at inkludere publikum.
Bevares! Der sidder nok en håndfuld kunsthistoriestuderende og forsker i, hvordan man kan tale sort med henblik på en fremtidig karriere inden for kunstverdenen.
Heldigvis foregår der også arrangementer i forbindelse med AWA, som har sit afsæt i noget så jordbundet som ferniseringer.
Udstillingsinstitutionerne byder i Aarhus som sædvanligt på en bred vifte af udstillinger: Galerie MøllerWitt åbner således en udstilling med tre kunstnere - 'MeMeMemories' viser værker af Birk Bjørnlo, Morten Buch og Lars Worm.
Hos Charlotte Fogh Gallery kan man se arbejder af Morten Schelde, som jeg havde fornøjelsen af at se og opleve sidste år i Viborg Kunsthal.
Udover de nævnte bør nævnes udstillinger i Galleri Profilen, Udstillingsstedet Spanien
Art Weekend Aarhus finder sted i dagene 27.-29. maj.
Lars Tygesen i Viborg
Første gang, jeg stiftede bekendtskab med maleren Lars Tygesen, var i forbindelse med en udstilling, hvor forskellige samtidskunstnere lod sig installere i slottet Kronborgs historiske interiører.
Her udstillede Tygesen et kæmpestort maleri, der fremstillede en himmelseng, hvilket rent motivisk gav fint mening i forhold til omgivelserne.
Siden har jeg oplevet Lars Tygesen som en kunstner, der har undersøgt, hvordan man i maleriet kan sammenfatte historiske stilarter fra blandt andet barokken med nutiden.
Dette kan man se i forbindelse med udstillingen med den ganske sigende titel 'Svundne tider', der finder sted i tidsrummet 22. maj-21. august 2016 i Viborg Kunsthal.
Her udstillede Tygesen et kæmpestort maleri, der fremstillede en himmelseng, hvilket rent motivisk gav fint mening i forhold til omgivelserne.
Siden har jeg oplevet Lars Tygesen som en kunstner, der har undersøgt, hvordan man i maleriet kan sammenfatte historiske stilarter fra blandt andet barokken med nutiden.
Dette kan man se i forbindelse med udstillingen med den ganske sigende titel 'Svundne tider', der finder sted i tidsrummet 22. maj-21. august 2016 i Viborg Kunsthal.
lørdag den 14. maj 2016
Frit efter....
Man kan godt få nogle halvskøre idéer, når man sidder og ser TV - og samtidigt arbejder med en anmeldelse eller noget helt tredje.
For nyligt prøvede jeg at udfordre mig selv ved inden for en tidsramme på 45 sekunder at tegne af efter nogle af de kunstbøger, der befandt sig i umiddelbar nærhed af lænestolen.
Efterfølgende brugte jeg tegningerne i en kunstquiz-agtig gættekonkurrence på Facebook, hvor der ret hurtigt var forstandige folk fra kunstmiljøet, der gættede på tegningernes ophav.
Jeg ved ikke, hvor længe jeg gider at lave sådanne jokes, men det er i hvert fald underholdende - for mig!
torsdag den 12. maj 2016
Kentridge i Berlin
William Kentridge: 'Other Faces', 2011
Et af de kunstværker, der gjorde størst indtryk på mig, da jeg besøgte Documenta 13 i Kassel i 2012, var den omfattende videoinstallation 'The Refusal of Time' af den sydafrikanske konceptkunstner Willam Kentridge.
Den omtalte installation vil være en del af en stor udstilling med et bredt forankret udsnit af Kentridge's værker fra en længere årrække, og denne udstilling kan ses i Martin-Gropius-Bau i Berlin fra d. 12. maj og frem til d. 21. august.
Udstillingen 'No It Is!' finder derfor sted, mens jeg befinder mig i den tyske hovedstad, så mon ikke jeg aflægger det fine udstillingssted et besøg i dén anledning?
Sidst jeg besøgte Martin-Gropius-Bau, var det meste af udstillingsområdet lukket ned pga. en stor filmfestival; men nu tager jeg revanche!
EKS
Man kan
måske mene, at bogudgivelsen om billedhuggeren Erland Knudssøn Madsen, som
udkommer i disse dage, burde have været lanceret i forbindelse med åbningen af
kunstnerens store retrospektive udstilling på KunstCentret Silkeborg Bad i
januar.
Der er dog i langt højere tale om en biografi om kunstneren end et
egentligt udstillingskatalog, hvilket klart retfærdiggør, at bogen først er ude
her i maj.
Samtidigt rummer den en masse fotografier fra netop udstillingen på
Badet, og disse er med vanlig akkuratesse skarpt udført af fotografen Lars Bay,
som i øvrigt fylder 70 år i skrivende stund.
Hermed både tillykke til mr. Bay
med fødselsdagen og hr. Madsen med den smukke udgivelse.
Udstillingen PULS kan i
øvrigt ses på Silkeborg Bad frem til den 28. august.
tirsdag den 10. maj 2016
Forår og sommerlige tilstande
De tre øverste tegninger herover er fra en bustur, hvilket også fremgår af teksten, jeg for det meste forsyner mine skitser med.
De nederste er tegnet ved mit første strandbesøg i 2016. Sådanne tør jeg godt love, der kommer flere af.
Alt afhænger naturligvis af vind og vejr; men i skrivende stund har maj måned vist sig fra sin smukkeste side.
Oluf Høst Museet i svær krise
Det er ikke mange kunstnere, der har et museum i eget navn; men i Gudhjem på Bornholm ligger et af Danmarks smukkest beliggende kunstmuseer, og dette museum er dedikeret til maleren Oluf Høst (1884-1966).
Desværre er museet nu i så voldsomme økonomiske problemer, at man har været tvunget til af afskedige direktør Jens Henrik Sandberg pr. 1. september 2016.
Desuden har bestyrelsen set sig nødsaget til at frasælge nogle af bygningerne, som har tilhørt museet.
Det er naturligvis trist, når et fint museum er truet på sin eksistens; men jeg er sikker på, at årsagen til situationen skal findes i, at det efterhånden er så vanskeligt - og dyrt - at komme til Bornholm, at det potentielle publikum, der kan findes blandt turister og tilrejsende, mangler i regnskabet.
For en jyde er en tur til Bornholm ensbetydende med to broafgifter plus en færgebillet fra Ystad til Rønne.
Økonomi kan diskuteres på flere niveauer!
Desværre er museet nu i så voldsomme økonomiske problemer, at man har været tvunget til af afskedige direktør Jens Henrik Sandberg pr. 1. september 2016.
Desuden har bestyrelsen set sig nødsaget til at frasælge nogle af bygningerne, som har tilhørt museet.
Det er naturligvis trist, når et fint museum er truet på sin eksistens; men jeg er sikker på, at årsagen til situationen skal findes i, at det efterhånden er så vanskeligt - og dyrt - at komme til Bornholm, at det potentielle publikum, der kan findes blandt turister og tilrejsende, mangler i regnskabet.
For en jyde er en tur til Bornholm ensbetydende med to broafgifter plus en færgebillet fra Ystad til Rønne.
Økonomi kan diskuteres på flere niveauer!
lørdag den 7. maj 2016
Det er forår og tid til at smide kludene
"Vores film udspringer af et ønske om at vende tilbage til kroppene, som de er. Vi ser, hvordan mange unge mennesker i dag er ekstremt blufærdige og ikke klæder om foran hinanden, Facebook fjerner brystvorter og unge kvinder bliver ofre for hævnporno. Den frie nøgne krop er blevet enormt skamfyldt. Med filmen vil vi gerne gøre op med kropsforskrækkelsen, skammen og forestillingen om den perfekte krop"
Udtalelsen er fremsat af skuespiller og koreograf Pernille Koch i dagbladet Politiken - og anledningen er dels, at avisen har sat fokus på nøgenhed i det mere eller mindre offentlige rum samt på teaterscenerne, og dels med fokus på filmen 'Fordi vi også er alt det, vi har mistet', der har premiere d. 11. maj i Cinemateket i København.
Kunstnerkollektivet Blue Tit står bag filmen (som man kan se en trailer fra herover) og den skal ifølge kollektivets tre repræsentanter ses som et opgør med den nypuritanske kropskultur, som præger det danske samfund.
Spørgsmålet er, om ikke denne kropsforskrækkelse har været der hele tiden? Den er blot blevet mere udtalt i kraft af mediernes fascination af nøgenhed i religiøse og filosofiske sammenhænge.
Heldigvis findes der ved de danske strande oaser, hvor den slags problematikker ikke eksisterer - og det er forår!!!
fredag den 6. maj 2016
Hvem er disse "outsidere"?
Et eksempel på en kunstner, der må
finde sig i, at blive betragtet som "outsider": Kirsten Pagh, uden
titel, akryl.
Jeg har
netop deltaget i ferniseringen på udstillingen 'A special Touch - lige fra
hjertet' på KunstCentret Silkeborg Bad, og bag denne titel kan man finde et
antal værker udført af såkaldt udviklingshæmmede.
Jeg må indrømme, at jeg
blandt dette segment af kunstudøvere ofte har set værker, som jeg har fundet
meget interessante. Derfor er det naturligvis vedkommende, at man i en
etableret kunsthal laver en udstilling med den form for kunst, som også
internationalt set er gået under betegnelsen "l'art brut", hvilket i
udstillingens katalog oversættes til de
gales kunst.
Udstillingen præsenteres i øvrigt som outsiderkunst, hvilket
jeg finder totalt misvisende i kraft af, at et udvalg bestående af
kunstcentrets direktør Iben From, billedkunstneren Bjørn Nørgaard og ligeledes
billedkunstner Lars Ravn, har censureret de mange kunstneres værker og
efterfølgende skabt en udstilling, der ikke på nogen måde viser noget som
helst, som almenheden ikke ville finde ganske
nydeligt og pænt.
Ved ferniseringen var de mange kunstnere til stede -
og det var deres familier også, og af samme årsag var arrangementet det mest
velbesøgte, jeg mindes at have oplevet af dén karakter i årevis.
Det er fint!
Men det bedste ved ferniseringen var musikken, som blev leveret af et fjerlet
svingende jazzensemble ved navn 'Al Dente'.
Åbningstalen blev foretaget af
Søren Ryge Pedersen, som dog nok burde holde sig til at lave haveprogrammer på
TV. Men kendis-effekten fornægter sig ikke!
torsdag den 5. maj 2016
Slåensø - nu også i olie
Efter nogle akvareller har jeg nu omsider fået færdiggjort et maleri. Herover kan man således se, hvad der kom ud af en af mine ekskursioner til Slåensø på en af de allertidligste forårsdage i 2016.
Billedet måler 97 x 146 cm.
Billedet måler 97 x 146 cm.
tirsdag den 3. maj 2016
Ikke flere nye værker på "fjæsen"
Jeg har i de seneste måneder lagt mine nyeste værker - akvareller, tegninger, malerier etc. - ud som såkaldte coverbilleder på det sociale medie Facebook; men den praksis stopper nu.
Årsagen: De kommentarer, der bliver gengivelserne til dels, er simpelthen for dumme! Hvis de havde været morsomme og/eller sarkastiske, havde jeg såmænd ikke haft problemer med dem; men niveauet er ganske enkelt for lavt.
Af én eller anden mærkelig årsag, er det faktisk næsten altid kvinder, der kommenterer på denne måde... Men hvis jeg lægger hjernen i blød, kommer jeg sikkert også i tanker om en enkelt herre, der ikke kan finde et passende niveau at kommentere ud fra - og /eller en enkelt kvinde, der kommenterer begavet og sympatisk.
Man kan dog stadig se de nyeste arbejder på denne blog og på min hjemmeside. Jeg uploader også med rund hånd på fotositet flickr.com.
Årsagen: De kommentarer, der bliver gengivelserne til dels, er simpelthen for dumme! Hvis de havde været morsomme og/eller sarkastiske, havde jeg såmænd ikke haft problemer med dem; men niveauet er ganske enkelt for lavt.
Af én eller anden mærkelig årsag, er det faktisk næsten altid kvinder, der kommenterer på denne måde... Men hvis jeg lægger hjernen i blød, kommer jeg sikkert også i tanker om en enkelt herre, der ikke kan finde et passende niveau at kommentere ud fra - og /eller en enkelt kvinde, der kommenterer begavet og sympatisk.
Man kan dog stadig se de nyeste arbejder på denne blog og på min hjemmeside. Jeg uploader også med rund hånd på fotositet flickr.com.
Tam Stones-udstilling i London
"Det
eneste, man har lyst til, at tage tilbage på hotellet, åbne en flaske whisky,
finde nogle Stones-klassikere på PC'en og tænke på, hvor fabelagtig en
guitarist Keith Richards er (også når han havde åbnet en flaske whisky), og
hvordan Rolling Stones en gang var med til at ændre musikhistorien, fik
indflydelse på samfundet ud over det sædvanlige og bidrog med nye måder at
anskue verden på"
Beskedne to
stjerner var, hvad det kunne blive til, da Torben Weirup i Berlingske vurderede
en udstilling omhandlende, hvad nogen vil kalde "verdens største
rockband" (inklusive mig selv), Rolling Stones.
Der er tilsyneladende
adskillige fejltagelser forbundet med udstillingen, som Weirup mere betegner
som et fortælling om markedsføring end en udstilling om musik.
Udstillingen
'Exhibitionism' finder sted i London - nærmere bestemt på det navnkundige Saatchi
Gallery, hvor den kan ses frem til den 4. september.
Klippet herover er fra åbningen, hvor nuværende samt tidligere medlemmer af Stones deltog.
Tilbage ved Slåensø
Indrømmet! Det er ikke første gang, jeg behandler Slåensø i akvarelform; men til gengæld har jeg et større oliemaleri i gang med motiv fra samme smukke sø.
Jeg har såmænd også lavet en radering, som dog ikke er trykt endnu, samt en del tegninger, så Slåensø bliver jeg ikke færdig med lige med det første.
Jeg har såmænd også lavet en radering, som dog ikke er trykt endnu, samt en del tegninger, så Slåensø bliver jeg ikke færdig med lige med det første.
mandag den 2. maj 2016
Hemmelige Hummelsø
Jeg skal gerne indrømme, at Hummelsø ikke udgør den mest kendte af de mange søer, der omkranser Søhøjlandet omkring Silkeborg; men hvis en eller anden har lyst til at finde denne sø, kan jeg sige, at den er beliggende bag nogle bakker ved naturstien mellem Virklund og Them.
søndag den 1. maj 2016
På papiret
Papir bliver
ofte udtalt som et lidt undervurderet materiale, når det drejer sig om
udførelsen af billedkunst.
Heldigvis er der udstillingsinstitutioner og
kunstnere, der stadig formidler og udfører arbejder på papir.
For nyligt åbnede
således udstillingen 'Paper Works' på Kunstpakhuset i Ikast. Udstillingen, der
er kurateret af grafikerne Martin Askholm og Gay Christensen, viser hvad et
pænt antal danske samtidskunstnere er i stand til på papiret.
Der er faktisk
kommet en fin og seværdig udstilling ud af anstrengelserne, og den kan ses frem
til d. 5. juni.
På billedet ses grafikeren Gay Christensen i færd med at fortælle lederen af Herning Billedskole Lisbet Hauge om sine store træsnit (foto: Ole Jørgensen)