På 'A
New Dynasty - Created in China' fabulerede Yin Xiuzhen over forskellige byer -
blandt andet Aarhus
Nu vil jeg
ingenlunde have skyld for at beskæftige mig med noget så banalt som, hvor mange
mennesker en udstilling på ét af landets mest toneangivende kunstmuseer kan trække; men
aktuelt finder jeg det faktisk relevant, at rekorden for flest besøgende på
kunstmuseet ARoS i Aarhus nu er blevet slået.
Indtil man sammentalte antallet af gæster
på 'A New Dynasty - Created in China', som netop er sluttet, besad regentparret
Dronning Margrethe og Prins Henrik, i kraft af deres stort anlagte
fællesudstilling for få år siden, rekorden.
Ikke færre end godt 285.500 besøgte
den kunstfagligt set totale misforståelse af gedigent elendige kunstværker.
Set
i dét perspektiv er det glædeligt, at museets nye rekord lyder på ikke færre
end 307.500, som har løst billet til den fremragende udstilling med kinesisk
samtidskunst - og dét på trods af, at udstillingens største stjerne Ai Weiwei
trak sit værk tilbage i protest mod den danske flygtningepolitik.
Hvis man ser
listen over de mest besøgte udstillinger på ARoS, som Aarhus Stiftstidende
netop har offentliggjort, kan man undre sig over, at impressionist-udstillingen
'Monet - Lost in Translation' ikke befinder sig på den.
Til gengæld kommer
Edvard Munch ind på en flot tredjeplads.