Mamma Andersson: 'Påsk/Easter', 2016.
Olie og akryl på plade, 99 x 125
cm . (foto: Galleri Bo Bjerggaard)
"Enhver,
der i dag dyrker og forsvarer maleriet, drømmer utvivlsomt om at kunne føje
lidt nyt til maleriets historie, også selv om alle og enhver ved, at det
naturligvis er blevet sværere i kraft af mediets voksende forhistorie. Det er
nærmest umuligt at male noget, der ikke minder - bare en smule - om et eller
andet, der ikke er blevet malet før"
Det store
orakel - maleriets betydningsbærende fornyer - skal man nok i vor tid lede
længe efter, og det er netop denne problematik, Politikens kunstanmelder Peter Michael Hornung sætter
fokus på i et indlæg i avisen for nyligt.
Tiderne skifter, og Hornung nævner
60'ernes og 70'ernes avantgardekunst som det, man dengang troede var maleriets
afløser, og sådan gik det som bekendt ikke. Allerede i 80'erne fik maleriet nyt
liv, og mediet har vist sig at være endog særdeles sejlivet som kunstnerisk
metode siden hen.
I en anmeldelse af Daniel Richters udstilling på Louisiana
antyder Jyllands-Postens kunstanmelder Tom Jørgensen, at det ikke er særlig
"cool" at male, men ikke desto mindre er der nok flere malere på
banen end nogensinde før.
Hornungs kronik i Politiken ledsager i øvrigt en
anmeldelse af en dobbeltudstilling af den svenske maler Mamma Andersson (billedet
herover) og danske Tal R hos Galleri Bo Bjerggaard i København. Denne
udstilling kan ses frem til d. 22. oktober.