Birgitte Thorlacius: 'Insekter', 2015. Koldnål og Chin-collé, 33 x 48 cm . (affotograferet fra kataloget)
På KunstCentret Silkeborg Bad har man skudt 2017 i gang med to nye udstillinger.
Naturen og biologien kommer i spil med 'Det som næsten ikke er', og her kan man se arbejder af billedhuggeren Lars Waldemar, der arbejder med en form for forstørrelser af mikroorganismer, og grafikeren Birgitte Thorlacius, der aktuelt har taget temaer op omkring naturen i sin mest skrøbelige og forgængelige form.
Til denne udstilling er der udgivet et fint katalog, som jeg netop har modtaget og i dét opfordrer tekstforfatteren biolog og seniorforsker ved Aarhus Universitet, Rasmus Ejrnæs, til at man beskuer udstillingen som en "kratlusker". Den opfordring vil jeg følge.
Samtidigt åbner en udstilling med tematisk udgangspunkt i øer i almindelighed og den svenske ø Gotland i særdeleshed.
'Øen som inspiration - Gotland' har Eva-Marie Kothe, Lars Jonsson og Jens Overgaard Christensen som kunstnere, og netop Gotland er jo som bekendt stedet, hvor Asger Jorn har fundet sit sidste hvilested, hvilket ikke bliver overset i katalogteksten af idéhistorikeren Lars Morell.
Han har til dels fokus på Jorns fascination af nordisk folkekunst, som naturligvis blandt andet inkluderede den svenske ø i Østersøen.