Hvert år ved denne tid lancerer kunsttidsskriftet ArtReview en liste over de mest indflydelsesrige personer på samtidens kunstscene - således også i år, og listen er netop blevet offentliggjort.
Det er naturligvis altid en subjektiv udvælgelse, som ligger til grund for en så omfattende Top 100, og den giver i sagens natur grobund for debat.
Især i år tror jeg, at adskillige vil kigge en ekstra gang, når de erfarer, at man har valgt en usædvanlig fremgangsmåde i forhold til tidligere år, hvor der har været afholdt Documenta-udstilling i Kassel.
Chefkuratoren på Documenta Adam Szymczyk er således kun nummer fire på listen, hvor han sidste år optrådte som nummer to.
Sidste års etter Hans Ulrich Obrist har fået fast arbejde på Serpentine Galleries i London, og det betyder, at man ikke er så synlig i kunstmiljøet som tidligere. Han er i hvert fald dumpet ned som nummer seks.
Ellers er det påfaldende, at Tate's nye direktør Maria Balshaw er røget direkte ind som nummer 16.
Nummer ét på ArtReview'sPower 100 er imidlertid den tyske kunstner Hito Steyerl (billedet), som primært arbejder med nye teknologier inden for videokunst.
Steyerl er født i München i 1966, og hun har blandt andet udstillet i Kunsthal Charlottenborg for et års tid siden.
Af danske kunstnere på ArtReview's top 100 over de mest indflydelsesrige personer på den internationale kunstscene finder man kun én, og det er naturligvis Olafur Eliasson, som faktisk har styrket sin position ved at rykke fra en plads som nummer 74 til nummer 63.