søndag den 15. april 2018

Fem hjerter til Rosenquist



"Farven er det vigtigste for ham. Først når han har valgt farven, melder f. eks. tomaten sig som form. Strøget derimod har ingen selvstændig betydning ud over det middel, hvormed farven overføres til fladen. Det, som den danske maler Poul Gernes med en vis foragt engang kaldte 'det guddommelige strøg', skal man derfor ikke forvente at finde hos en kunstner, der begyndte sit liv med at lave reklamer, og som endte med at blive en reklame for sin egen måde at se maleriet på"

Kunstneren, som Politikens kunstanmelder Peter Michael Hornung refererer til i citatet herover, er naturligvis den amerikanske popkunstner James Rosenquist, som nu er udstillingsaktuel på kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Under overskriften "En frygtløs billboardmaler" fylder anmeldelsen ganske meget i avisen, og næsten to sider i kultursektionen er vel at mærke i det klassiske avisformat, hvor flere dagblade i dag er gået over til det mere kaffebordsegnede tabloidformat. 

Hornung giver generøst fem stjerner til den stort anlagte udstilling, som kan ses i ARoS' niveau 5 frem til d. 19. august. 

Jeg kan godt røbe her, at jeg selv er en anelse mere beskeden i min anmeldelse i Jyllands-Posten.