Agnes Slott-Møller: 'Kong Valdemars bryllup med Dronning Dagmar', 1932. Olie på lærred (foto: Ole Akhøj)
"MEN RESULTATET af dette tidsmæssige kollaps i Slott-Møllers værker er noget, som bedst kan betegnes som kitschet. Tydeligst kan man se det i de store billeder i 'Valdemar Sejr-serien' fra 1920'erne og 30'erne, som er ren Hollywood eller måske snarere stumfilm - Asta Nielsen på speed"
Mathias Kryger i Politiken om udstillingen 'Agnes Slott-Møller: Helte og heltinder' på ARoS
"Agnes Slott-Møller er imponerende som kunstner og hun har ydet et bemærkelsesværdigt bidrag til dansk kunsthistorie og til kvindelige kunstneres position - hun er faktisk en slags helteskikkelse - men det er alligevel svært at se bort fra de meget problematiske understrømme, der er i hendes tilgang til valg af motiver og deres udførelse, og jeg synes ARoS både i udstillingen selv og i kataloget svigter ved ikke at ville se denne side i øjnene og behandle den"
Erik Meistrup i Kunstavisen om udstillingen 'Agnes Slott-Møller: Helte og heltinder' på ARoS
Det er pudsigt - og et sammenfald af tilfældighedernes logik - at Mathias Krygers anmeldelse af den store Agnes Slott-Møller-udstilling på ARoS bliver publiceret i Politiken samme dag som min egen anmeldelse af samme udstilling bliver bragt i Jyllands-Posten.
Under overskriften "Man får kvalme" giver Kryger to hjerter til udstillingen, som han besidder flere kritikpunkter over for.
Det samme gør sig gældende hos Kunstavisens anmelder Erik Meistrup, som dog beskriver Slott-Møller som "en meget stærk kunstner, der tror på sit projekt og er kampivrig".
Udstillingen 'Agnes Slott-Møller: Helte og heltinder' kan ses på ARoS frem til d. 6. januar 2019.