En kunstner for hvem maleriet har et potentiale er Søren Martinsen: 'Gloomy Lake' fra 2013 er fotograferet på Martinsens udstilling i Kunsthal Nord for et par år siden.
"Fra et vist perspektiv har samtidsmaleriet aldrig stået stærkere. Vi ser med andre ord maleriet overalt; på akademierne, på museerne, institutionerne, de kunstnerdrevne udstillingssteder og gallerierne. Men det antages ofte, at det er trådt ind i en 'konceptuel' fase, hvor det praktiseres med en stor selvbevidsthed i forhold til medie, motivverden og historie. At det så at sige går på tværs af tid og udøves med bevidstheden om de kunstneriske virkemidler og deres betydning"
Udsagnet er fremsat af museumsdirektør Anders Gaardboe Jensen, Holstebro Kunstmuseum, i et interview med Matthias Hvass Borello på portalen kunsten.nu, og temaet er her, hvordan maleriets rolle udstiller sig på en stadig mere og mere kompleks samtidskunstscene.
For nyligt kunne man læse nogle ganske interessante iagttagelser om samme emne fremsat af kunstneren Ditte Ejlerskov, som i sin akademitid nærmest ikke turde beskæftige sig med maleriet som udstryksmiddel, da man på akademiet blev skolet til at være skeptisk over for maleriet og metodens kommercielle værdier, og hun udtaler blandt andet, at "ingen af de skoler, jeg har gået på har haft undervisning i maleri, så med min fine uddannelse er jeg helt autodidakt".
Heldigvis har maleriet altid været der, og den kendsgerning er blandt andre Anders Gaardboeog Holstebro Kunstmuseum helt med på.
Jeg har i hvert fald oplevet maleriet udfoldet for fuld skrue på museet adskillige gange.