Wiliam Skotte Olsen malede på alt og således også skurvognen, som udgjorde hans hjem i årevis (foto: HEART)
Man kan sige, hvad man vil om Wiliam Skotte Olsen, der levede i tidsrummet 1945-2005, men som billedkunstner fulgte han i hvert fald ikke - trods en marginal tilknytning til kunstakademiet i København i en periode - de slagne genveje med henblik på at erhverve sig en klassisk kunstnerkarriere.
Skotte Olsen var stærkt knyttet til miljøet omkring beatorkestret Steppeulvene i 1960'erne, og hans instrument var violinen, men det var som maler, han for så vidt slog igennem i en bred kulturel forstand i det "glade" årti, og nu har man på kunstmuseet HEART i Herning valgt at sætte fokus på en kunstner, der er svær at placere i et stilistisk perspektiv.
Skotte Olsen var vel, hvad man med en slidt frase kunne beskrive som "en skæv eksistens" i det kulturelle miljø, og netop derfor er det faktisk helt rart at se ham foldet ud i et musealt forum.
Det skæve må vel primært forankre sig i en tilværelse præget af misbrug, og angiveligt har man på museet valgt at udstille en skurvogn, som udgjorde Skotte Olsens hjem i de seneste år af hans liv.
Udstillingen 'Bevidst koks' åbner på HEART d. 23. marts og jeg har planlagt en anmeldelse af udstillingen, der i øvrigt kan ses frem til d. 8. september.