Olafur Eliasson: 'Cold wind sphere', 2012. Rustfrit stål, farvet glas og spejl (pressefoto: Tate Modern, London)
Olafur
Eliasson: 'Moss wall', 1994. Mos, træ og wire (pressefoto: Tate Modern, London )
"Når hans kunst er mest underholdende, ønsker han også at påvirke en forandring i bevidstheden og den måde, hvorpå vi opfatter verden samt vores placering i den. Derfor er de optiske og perceptuelle fænomener, vi oplever i hans værker beregnet på at sensibilisere os frem til det sted på planeten, hvor vi befinder os - lige så meget i vores rolle som aktive som vores egenskab af betragtere"
Teksten herover er et beskedent uddrag af Adrian Searles anmeldelse dagbladet The Guardian af den retrospektive udstilling 'In Real Life' med værker af Olafur Eliasson på Tate Modern i London.
Det er efterhånden 16 år siden, Eliasson lagde den internationale kunstverden for sine fødder med et spektakulært værk på netop Tate.
'The Weather Project' er muligvis den mest omtalte udstilling af Eliasson nogensinde, og den fremstillede en artificiel solopgang, som var sat i scene i Tate Modern's centrale sal, som i tidernes morgen fungerede som turbinerum i det tidligere kraftværk, der i fordums tid forsynede London med energi.
Nu optræder Olafur Eliasson altså igen på Tate i forbindelse med en udstilling, der kan ses frem til d. 5. januar.
Searle gav tre ud af fem stjerner, og i en anmeldelse i Politiken fik udstillingen fire ud af seks hjerter.