mandag den 16. september 2019
Et gok i nødden til den almene kunstforståelse
I princippet skal en nyåbnet udstilling på Museum Jorn i Silkeborg sætte fokus på et begreb inden for kunsten, som Asger Jorn i sin tid benævnede som "modifikationer", og den slags værker befinder sig i høj grad på udstillingen, der - foruden Jorn - rummer værker af så kontroversielle kunstnere som Paul McCarthy, Ai Weiwei, Jake &Dinos Chapman, Marcel Duchamp, Richard Prince, Jonathan Meese og Banksy, hvilket giver glimrende mening i relation til udstillingens titel: 'Art Strikes Back - from Jorn to Banksy'.
De nævnte kunstnere er kun en lille del af de mange kunstnere, der repræsenterer et par hundrede kunstværker på en udstilling, der i mange tilfælde gør op med kunstbegrebet som noget, der blot skal dekorere vægge og rum.
Altså et velanbragt gok i nødden på den alment spidsborgerlige kunstforståelse.
Udstillingen, som jeg netop nu skriver en anmeldelse af, kan ses på Museum Jorn frem til d. 8. december.
Illustrationerne, der ledsager dette blogindlæg, fokuserer - foruden installationsfotoene - på de værker af Jorn og Banksy, som kan opleves på udstillingen.