Kunstværker i en grårød fars. Installationsfoto fra 'Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction. Kan ses på ARoS indtil 1. marts 2020 (foto: Lise Balsby)
"En umiskendelig tæppelugt slår beskueren i næsen, når hun træder ind i, hvad der faktisk kunne ligne et totalmiljø i Tæppeland. Blegrøde vægge, søjler og udstillingsplader rejser sig over et grårosa tæppe, der flyder så langt øjet rækker, og endda skvulper venlige sæder op omkring søjlerne. Med deres associationer til kød og krop skal disse grårøde farver øjensynlig skabe en slags fars, hvor alle de vidt forskellige ingredienser kan røres ind og jævnes"
Jacob Wamberg har i sin anmeldelse i Weekendavisen af udstillingen 'Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction' på ARoS i Aarhus adskillige kommentarer til udstillingens koloristiske iscenesættelse.
Han fremstiller adskillige morsomme beskrivelser af rummet, og det er da også rigtigt, at udstillingen, der viser et større antal skulpturelle værker fra Tate's samling, er pakket ind i en lyserød finish, hvilket man kan mene om, hvad man vil.
Jeg mener i princippet, det er et interessant scenisk greb med den lettere liderlige farve, der præger scenariet.
Da jeg skulle finde et billede på ARoS' hjemmesides presserum, blev jeg lige mindet om, hvor tåbeligt museets nye hjemmeside fungerer; men beklageligvis hersker der en stadig større bevidsthed om - i kunstinstitutioner - at hjemmesider primært skal se smarte ud frem for at fungere på en overskuelig måde.
ARoS' nye ser desværre blot ikke engang smart ud. Den er grim og overbroderet med ligegyldige udsagn, som man kan læse, alt imens man prøver at finde ind til det væsentlige.
Det er en ommer, ARoS!