Installationsfoto af Katharina Grosses udstilling i den centrale hal på Hamburger Bahnhof (foto: Jens Ziehe)
I tidernes morgen var Hamburger Bahnhof - beliggende blot få hundrede meter fra byens enorme Hauptbahnhof - hovedbanegården i forbindelse med togdriften mellem Hamborg og Berlin. Deraf navnet.
Siden er bygningerne blevet opkøbt af et østrigsk ejendomsselskab, som har udlejet dem til Berlins bystyre, som efterfølgende har indrettet et museum for samtidskunst med faste og skiftende udstillinger.
Nu er der imidlertid opstået nogle forviklinger mellem udlejeren og kulturadministrationen i Berlin, da det østrigske konsortium har besluttet at opsige lejekontrakten til den del af museet, der rummer en stor del af den faste samling, som blandt andet er stillet til rådighed af samleren Friedrich Christian Flick, som nu vil trække sine værker ud af museet. Flick er indehaver af et museum for samtidskunst i nærheden af Stuttgart.
Lejemålet ophører i september 2021, og det østrigske selskab CA Immo vil opføre en større ejendom, hvor afsnittet af Hamburger Bahnhof befinder sig i dag.
Nu er den tyske regering - ifølge webtidsskriftet The Art Newspaper - imidlertid gået ind i sagen, og vil investere i Hamburger Bahnhof, således at hele museet vil være på officielle hænder. Jeg følger sagens udvikling.
For tiden kan man se en stor udstilling i Hamburger Bahnhof med den tyske konceptkunstner Katharina Grosse - og hvis det navn klinger bekendt hos nogle, var det hende, der i 2017 malede en del af Mindeparken og Strandvejen i Aarhus rød, hvilket gav anledning til en del furore.