lørdag den 6. november 2021

Piranesi-udstilling anmeldes i tre versioner i Politiken

 
G.B. Piranesi: 'Murpillen med kæderne - blad fra Fængselsfantasierne', efter 1761 (pressefoto: Statens Museum for Kunst)

»Piranesi er øjets teater. Han romerske ruiner står i raderingerne i fantastiske stabler som orgier af konditorkage, som aldrig ville kunne forekomme i virkelighedens langt mere kedelige domæne«


Det er naturligvis udstillingen 'Piranesi - syner og sandhed', som danner udgangspunkt for citatet og anmeldelsen af Mathias Kryger i Politiken og udstillingen med værker af Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) på Statens Museum for Kunst. 


Dagbladet har gjort noget genialt, nemlig at splitte udstillingen op i tre anmeldelser, hvoraf den ene, som jeg har omtalt, besidder et billedkunstnerisk aspekt. 


Derudover har man sat avisens arkitekturanmelder Karsten R.F. Ifversen i scene med en anmeldelse af det arkitektoniske potentiale hos Piranesi og i forlængelse af alt dette kan man læse en anmeldelse af Politikens computerspilanmelder Simon Løber Roliggaard


Så kan man spørge sig selv om, hvad pokker en 1700-talskunstner og computerspil har til fælles; og her anfører Roliggaard i sin underrubrik følgende argument: »Fornemmelsen af dybdeskarphed er enorm i Piranesis værker og er et af de greb, som computerspiludviklere også gør brug af flere hundrede år senere«. Så er dét på plads. 


Piranesi kan ses og opleves på Statens Museum for Kunst frem til d. 27. februar 2022.