Sider i prøvetryk fra kataloget til udstillingen 'Henning og Heerup' (foto: Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum)
Det er næsten ironisk, at jeg netop har modtaget pressemateriale fra Venedig Biennalen om det danske bidrag ved begivenheden, da det nu markeres på Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum, at det er 60 år siden, at Henry Heerup og Carl-Henning repræsenterede Danmark på biennalen.
Det er naturligvis altid væsentligt for en kunstner - eller, som her, to - at repræsentere kongeriget i Venedig, og samtidigt er det indiskutabelt, at Venedig Biennalen er kendetegnet ved at vise landenes primære samtidskunstnere.
Måske var det ikke den førende avantgardekunst, som Heerup og Pedersen var repræsentanter for? De var og blev sandelig begge eksempler på kunstens folkelighed på hver deres måde.
Udstillingen 'Henning og Heerup' åbner d. 3. april, og i skrivende stund sidder jeg og forbereder et besøg på museet i Birk ved Herning med henblik på en anmeldelse af udstillingen, der kan ses frem til d. 23. december 2022.