fredag den 24. juni 2022

ARoS offentliggør programmet for resten af 2022

 

Franciska Clausen: 'Grammofonpladen', 1923 (pressefoto: ARoS Aarhus Kunstmuseum)

To udstillinger kommer til at præge udstillingsplanen for kunstmuseet ARoS i Aarhus i efteråret. Først og fremmest åbner man på museet d. 8. oktober udstillingen 'Hele billedet' med værker af den betydelige danske modernist Franciska Clausen. 

Hun levede fra 1899 til 1986, og i museets pressemateriale kan man læse følgende om kunstneren og udstillingen: »Med afsæt i over 200 værker, skitser, fotografier og arkivmateriale samt en ny forskningsbaseret tilgang belyser udstillingen Clausens kunstneriske processer og eksperimenter med forskellige stiludtryk. Som en udbredt vifte af forskellige stiltematikker betoner den, hvordan Clausen rummede flere kunstneridentiteter, der udfoldede sig samtidigt. Clausens værker er relevante for et nutidigt kunstpublikum, fordi hun viser os, hvordan en stålsat ung kvinde kunne placere sig i avantgardens spydspids«. 

Der er noget, der tyder på, at fokus på Franciska Clausen bliver grundigt på ARoS, og det bør naturligvis bifaldes. Udstillingen kan ses fra den nævnte dato i oktober frem til d. 26. februar 2023. 

Senere i indeværende år åbner ARoS en udstilling med endnu en kvindelig kunstner, men her skal vi beskæftige os med en i høj grad nulevende samtidskunstner. 

Chiharu Shiota er født i 1972 i Osaka i Japan og arbejder i dag i Berlin. Om hende hedder det i pressemeddelelsen: »Chiharu Shiota er mest kendt for sine store sindrigt vævede trådinstallationer med rød, hvid eller sort snor, der indkapsler forskellige brugsgenstande som en edderkop, der fæstner sit bytte. Genstandene, der indhylles af trådene, har ofte en historie eller en stærk symbolværdi, der refererer til specifikke erfaringer fra kunstnerens eget liv eller til en særlig verdensanskuelse, der omhandler en universel samhørighed mellem mennesker«. 

Denne udstilling, der har fået titlen 'Invisible Line', kan ses i tidsrummet 3. december 2022-16. april 2023.