onsdag den 31. januar 2024

Begavet udtalelse om dagspressens hysteriske jagt på clicks

 

Illustration: forenedekritikere.wordpress.com

»Det bør helt grundlæggende være de landsdækkende mediers opgave at have et dannende opdrag og ikke blot give læserne det, læserne tror, de vil have. I jagten efter clicks ser vi for tiden nogle latterligt krukkede indledninger og overskrifter. Overrask for pokker og forvent lidt mere af læserne – også selv om det ikke lige først giver så mange click som en højspændt nyhed«


Når man har siddet og læst diverse mere eller mindre begavede, men samtidigt nedladende udsagn fra redaktører for dagblade og ikke mindst direktøren for portalen kunsten.nu, der har valgt at gøre sig selv til en parentes på den danske kunstscene, på den norskbaserede kunstportal Kunstkritikk.no, er det helt rart at læse en både fornuftig og begavet udtalelse fra Berlingskes tidligere kunstredaktør Birgitte Ellemann Höegh, som går stik imod de populistiske holdninger, som den landsdækkende dagspresse i øvrigt repræsenterer… Herunder kunsten.nu, som genopstår til april under en ny identitet. 


Jeg tror desværre ikke, at Kunstkritikk.no har så stor en bevågenhed blandt danske kunstinteresserede, så derfor er det vigtigt at markere, når en enkelt person udtaler sig klogt og imod folkestemningen i dagspressen.


Det er i øvrigt en af Kunstkritikks danske skribenter, Louise Steiwer, der har forfattet artiklen, som citatet er hentet fra. 


Steiwer er bestyrelsesmedlem i organisationen Forenede Kritikere, som jeg faktisk ikke anede eksisterede. Men sådan er der så meget!

tirsdag den 30. januar 2024

Ny chefkurator i Kunsthal Aarhus

 

Peter Ole Pedersen (pressefoto: Kunsthal Aarhus)

Kunsthal Aarhus har netop ansat deres nye chefkurator, og det bliver Peter Ole Pedersen, der er 46 år gammel og uddannet cand.mag. i kunsthistorie fra Aarhus Universitet. 

Derudover har han en ph.d. med fokus på kuratering, dokumentarisme og samtidskunst. 

Peter Ole Pedersen tiltræder d. 1. marts og han efterfølger kunsthallens tidligere chefkurator Diana Baldon, der valgte at opsige sin stilling i august 2023.

Kritikløse anmeldelser

 

Installationsfoto fra ’The Cosmos Within’ (fotoARoS Aarhus Kunstmuseum)

»The Cosmos Within er en farverig rejse ind i alternative tankemønstre, som jeg kan anbefale til enhver kunstinteresseret. Og man behøver på ingen måde at være hårdkogt kunsthistoriker for at kunne værdsætte udstillingens nuancer«


I forbindelse med Art Herning, der som bekendt netop har fundet sted, erhvervede jeg mig Magasinet Kunst, som havde en stand på messen og i bladet kan man læse en anmeldelse foretaget af Mikkel Bjørnskov-Bartholdy, som har besøgt udstillingen ’The Cosmos Within’ på ARoS i Aarhus. 


Han er ubetinget begejstret for udstillingen, der imidlertid rummer en del værker af mere eller mindre odiøs karakter, og det kendetegner i det hele taget magasinets anmeldelser, der synes ret kritikløse i relation til, hvad der sker på den danske kunst- og museumsscene. 


Det letteste er at følge tidsånden og dermed iagttage kunstudstillinger i et positivt skær. 


Det vanskelige for en kunstanmelder er naturligvis at eksponere en reel kritik og derved sætte nogle velvalgte spørgsmålstegn ved de mange udstillinger, kongeriget kan byde på. 


The Cosmos Within’ kan ses på ARoS frem til d. 7. april,

søndag den 28. januar 2024

Art Herning med forskellige fokuspunkter

 






Et udsnit af værker, som blev udstillet på Art Herning 2024: Fra oven og ned: Per Kirkeby og Anna Bjerger (Galleri Bo Bjerggaard), Cathrine Raben Davidsen (Galleri Jacob Bjørn), Ian McKeefer (Printer's Proof), John Copeland (V1 Gallery) og Asger Harbou Gjerdevik (Alice Folker Gallery).

En gallerist henvendte sig til mig med beskeden om, at vedkommende har sagt sit abonnement på Jyllands-Posten op og en museumsdirektør havde fået tilbud om at annoncere i samme avis, men havde takket nej. 

Således blev min opsigelse som kunstanmelder på avisen et gennemgående tema. 

Ikke helt med min gode vilje, da jeg primært besøgte Art Herning ved åbningen blot for at hygge mig og tale med folk. 

Dog er jeg glad for den opbakning, jeg modtog under besøget, og jeg nåede da også at socialisere og kigge på lidt kunst ind imellem.




lørdag den 27. januar 2024

Carl Andre 1935-2024

 





Installationsfotos fra Carl Andre-udstillingen i Hamburger Bahnhof i Berlin i 2026

For nyligt indløb i indbakken beskeden om, at den amerikanske billedhugger Carl Andre døde for nyligt. 

Hans værker var ofte karakteriseret ved enkle geometriske former og gentagne strukturer. 

Han anvendte ofte standardiserede, industrielle materialer som metalplader, sten, træ eller fliser i værkerne, som fokuserer på grundlæggende former og gentagelser i en ren og enkel æstetik. 

Jeg så for nogle år tilbage en udstilling med Carl Andre på Hamburger Bahnhof i Berlin, og på mange måder passede Carl Andres version af æstetik glimrende ind i Hamburger Bahnhofs på den ene side monumentale arkitektur og på den anden side den del af museet, der er præget af et langt mere industrielt miljø. 

Kendt ud over kunstens verden blev Carl Andre imidlertid på grund af hans ægteskab med den cubanskfødte kunstner dengang 36-årige Ana Mendieta og de kontroversielle omstændigheder omkring hendes død i 1985. 

Han blev i første omgang anklaget for at stå bag dødsfaldet, men senere frikendt, men det er klart, at sagen har overskygget en del af Carl Andres virke som billedkunstner.

fredag den 26. januar 2024

Art Herning - endnu en gang

 

Scene fra en tidligere udgave af kunstmessen Art Herning (foto: Art Herning)

Det er ikke mange arrangementer med kunst som afsæt, jeg har besøgt i de seneste måneder. 

Efter, jeg stoppede som kunstanmelder, har motivationen ikke en gang kunnet oparbejdes på det sociale plan, men jeg har alligevel besluttet mig for at aflægge den årlige kunstmesse Art Herning et besøg i år, og jeg forventer faktisk ikke så meget mere end den sædvanlige rødvinsduft i næsen samt et større antal gallerier med kunstværker af vekslende kvalitet. 

Det bliver sikkert såmænd hyggeligt nok.

onsdag den 24. januar 2024

Videopodcast med direktør for KunstCentret Silkeborg Bad, Iben From

 


»Vi producerer hele tiden kulturoplevelser, kunstoplevelser til brugerne og publikum, og det gør vi sammen med kunstnerne. Jeg ser det som vores ypperste opgave her på KunstCentret Silkeborg Bad, at støtte billedkunstnerne i at få den bedst mulige udstilling tilvejebragt omkring det, som de arbejder med«


Min tidligere kollega på Den Kreative Skole, Flemming Giese, besidder et forbilledligt formidlingsgen, og derfor har han lavet et videopodcast, kulturjournalen.dk, hvor han interviewer diverse kulturpersonligheder fra Silkeborg og omegn. 


Citatet herover stammer således fra et interview, han foretog med direktør for KunstCentret Silkeborg Bad, Iben From (nederste billede), og netop dette interview kan ses foroven.

tirsdag den 23. januar 2024

Nye værker til Museum Barberini og rund fødselsdag til grundlæggeren

 

Claude Monet: ’Mill of Limez’, 1888 (foto: The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas CityUSA)

Jeg mener, at der er grund til at kippe med flaget, da den tyske milliardær og kunstsamler Hasso Plattner netop har rundet 80 år. 

I 2017 stod Plattner bag restaureringen af paladset Barberini i Potsdam og siden har man kunnet se hans ikke mindre end imponerende samling af blandt andet impressionistisk kunst på museet. 

Jeg har netop i Berliner Zeitung læst, at Plattner nu fejrer sin fødselsdag ved at købe og donere til museet et værk af Claude Monet samt et maleri af den franske impressionist Camille Pissaro, som i øvrigt bliver omdrejningspunkt for en udstilling i 2025 på Museum Barberini

Man regner i øvrigt 1874 som året, hvor impressionismen blev grundlagt med den første af et antal udstillinger i Paris, så bevægelsen fejrer i år 150 års jubilæum. 

Jeg besøgte Museum Barberini i 2022, og har således set hele Hasso Plattners samling af impressionistisk kunst - dog med undtagelse af det nye værk.

mandag den 22. januar 2024

Kunsten.nu bliver til Art Matter og dropper kunstkritik

 

Kunsten.nu, som den tager sig ud i dag, men det er snart slut.

Det er måske ikke kunstanmeldelser, der har fyldt mest hos samtidskunstportalen kunsten.nu i de seneste år, men snart forsvinder de helt, da portalen ændrer set-up’et til Art Matter. 

I en pressemeddelelse kan man blandt andet læse følgende: »Art Matter kommer ikke til at have klassiske anmeldelser og kunstkritik, men fokuserer i stedet på at lade kunstnerne komme til orde og på at stille ind på enkelte kunstværker og udstillinger – samt at gå i dybden i længere og mere tematiske artikler«. 

Således forsvinder kunstkritikken helt fra et medie, der måske netop burde stille spørgsmål om kunstværkernes kvalitet frem for langtrukne akademiske afhandlinger.

torsdag den 18. januar 2024

Rekordmange besøgende på Kunsten i Aalborg

 

Vivian Maier: ’New York, 1953’. Fotografi (pressefoto: Kunsten Museum of Modern Art)

119.000 gæster lyder måske ikke umiddelbart af meget, når/hvis man sammenligner med mastodonter som Statens Museum for Kunst, Louisiana og ARoS, men på Kunsten i Aalborg er man ovenud lykkelige for tallet, som også udgør en ny rekord i antallet af besøgende. 

Jeg tror det pæne tal bunder i, at museet har haft held - og dygtighed - med at skabe udstillinger med en bred appel til det kunstglade publikum, og jeg husker da især udstillingerne med Mamma Andersson og Tal R samt Kirsten Justesens fantastiske udstilling ’Pussy Power’. 

Vi må heller ikke glemme Henry Heerup og udstillingen ’Hvad skulle vi gøre uden fantasien?’, som stadig kan ses på museet frem til d. 1. april 2024. 

I 2024 glæder jeg mig især til en udstilling med en af den fotografiske kunsts store gåder, Vivian Maier (1926-2009). 

Den kan ses fra d. 20. juni og frem til d. 22. september.

tirsdag den 16. januar 2024

Hvem er ham Madsen?

 

"Hvem er Christian Kortegaard Madsen?"

Således blev jeg spurgt, da jeg havde lagt  et link til nyheden fra denne blog op på Facebook vedrørende Christian Kortegaard Madsens ansættelse som direktør for Museum Jorn i Silkeborg.

Jeg kan såmænd ikke fortænke personer, som muligvis ikke har det samme nørdede forhold til kunstmiljøerne, som jeg, at de ikke kender hr. Madsen.

Tilbage i 2018 besøgte jeg Ribe Kunstmuseum i forbindelse med åbningen af en stor udstilling, der skulle fejre billedkunstneren John Olsens 80 års fødselsdag.

Jeg skulle med et tog tilbage til Silkeborg, og samme vej - dog med skift i Bramming og videre til København - skulle en person, som havde været medkurator på Olsen-udstillingen. 

Christian Kortegaard Madsen og jeg frøs med anstand på perronen i Ribe, og således opstod en gensidig sympati og vi havde en fin dialog, mens vi ventede på toget - og også efterfølgende.

Madsen fortalte mig, at han havde kurateret en udstilling med maleren og grafikeren Preben Hornung på Sorø Kunstmuseum, og sørgede for, at jeg fik tilsendt kataloget til udstillingen.

Senere blev Madsen inspektør på Museum Jorn i Silkeborg og derefter direktør for Skovgaard Museet i Viborg, hvilket afstedkom en mere privat relation.

Jeg glæder mig til at følge Christian Kortegaard Madsens virke som museumsdirektør i Silkeborg, hvor man må formode, at han føler sig ret godt hjemme efter sin tidligere stilling på museet.

Christian Kortegaard Madsen bliver ny direktør for Museum Jorn

 

Christian Kortegaard Madsen (foto: Museum Jorn, Silkeborg)

Det bliver museets tidligere inspektør Christian Kortegaard Madsen, der fra 1. april 2024 tiltræder som ny direktør på Museum Jorn i Silkeborg, hvor han afløser Julie Rokkjær Birch. 


Christian Kortegaard Madsen kommer fra en stilling som direktør for Skovgaard Museet i Viborg, der således nu skal have en ny person på posten. 


Christian Kortegaard Madsen er 38 år og uddannet kunsthistoriker fra Aarhus Universitet og Københavns Universitet. 


Selv udtaler Kortegaard Madsen blandt andet om sit nye job: »Museum Jorn er fuldstændig enestående og det indeholder et sprudlende potentiale«.


mandag den 15. januar 2024

søndag den 14. januar 2024

Æterisk sammensurium på "Badet"

 





Det er endnu ikke lykkedes mig at finde den overordnede røde tråd i udstillingen ’Æter / Aether’, som jeg netop har deltaget i åbningen af på KunstCentret Silkeborg Bad, men jeg tager ubetinget ansvar for min manglende fornemmelse, da jeg ved åbningen havde så travlt med at socialisere, at selve det videnskabelige element gik hen over hovedet på mig. 

Når dét er sagt, er der adskillige ganske seværdige værker repræsenteret på udstillingen af 12 vidt forskellige kunstnere. 

Det er påfaldende, at en del af disse kunstnere og kunsthåndværkere har taget afsæt i den cirkulære form på udstillingen, der kan ses indtil d. 2. juni.

Værkerne, der illustrerer dette blog-indlæg er skabt af - fra oven - Lise Seier Petersen, Pipaluk Lake, Kasper Friis Kjeldgaard, Pekka Paikkari og Inge Lise Westman.

onsdag den 10. januar 2024

Frost og kulde

 


’Strand Morgen’ og 'Strand Eftermiddag'. Akvarel, kul, oliepastel og kaffe på Zerkall kobbertrykpapir. 42 x 55 cm.

Bare rolig! Der er ikke tale om vinterbadere, som jeg har gengivet herover; men det kunne måske være interessant at lave skitser på et vinterbadersted? 


Nej, jeg tror jeg springer over og venter med at lave nye skitser til vejret arter sig lidt mere lunt end nu, hvor det fryser ad Pommern til og landet er dækket af sne. 


Til gengæld har jeg flere skitser fra sidste og forrige sommer, så jeg løber ikke tør for motiver på denne side af foråret. 


Kom maj du søde milde!


mandag den 8. januar 2024

JP forfremmer konstitueret chefredaktør til fast chefredaktør

 

Marchen Neel Gjertsen (foto: Polfoto)

»Jyllands-Posten skriver til Jyllands-Postens læsere. Vi skriver ikke til kulturinstitutionerne, og vi skriver ikke for at gøre anmelderne glade«


Således udtalte Jyllands-Postens konstituerede chefredaktør Marchen Neel Gjertsen, da hun i november på kulturportalen Kulturmonitor blev afkrævet en forklaring på, at avisen havde opsagt sin aftale med et antal kunst- og teateranmeldere - herunder mig selv. 


Det er muligt, at det er sådanne nedladende og ikke specielt begavede udsagn, man forventer af en chefredaktør på et af landets største og mest indflydelsesrige dagblade, da Gjertsen nu har fået status af fast ansvarshavende chefredaktør på avisen. 


Det må vel betyde, at hun også er ansvarlig for diverse usande antydninger fremadrettet, når hun udtaler sig om forhold, som hun tilsyneladende ikke har det fjerneste indblik i. 


Personligt har jeg aldrig skrevet kunstanmeldelser for min egen eller kulturinstitutionernes skyld, selv om de ofte har plaget mig sønder og sammen med henblik på at få deres udstillinger vurderet. 


Samme institutioner har efterfølgende mødt opsigelsen af de nævnte aftaler med rungende tavshed… 


Mærkeligt!

lørdag den 6. januar 2024

Skal samlingen af guitarer udvides?

 

Vurderingen, som Christie’s har givet denne Gibson Les Paul Standard fra 1959 lyder på ikke mindre end £300.000-£500.000 eller mellem 2,6 millioner og 4,3 millioner danske kroner (foto: Christie’s, London)

Der er guitarer i alle afskygninger, når auktionshuset Christie’s i London sætter ikke færre end 122 guitarer og guitarforstærkere til salg d. 31. januar. 

Når jeg antyder, at der er instrumenter i diverse udgaver, skal det tages absolut alvorligt. Der er naturligvis både guitarer og forstærkere af typen Fender, Gibson og Gretsch i udvalget, der stammer fra guitaristen Mark Knopflers store samling af instrumenter. 

Der er dog tillige guitarer i mere eksotiske mærker som f.eks. HagströmHöfnerDanelectro og Teisco i udvalget. 

Man kan se nærmere på varerne HER>

fredag den 5. januar 2024

Hvad er et grafisk tryk af Rembrandt værd?

 

Ikke så lidt skal det vise sig. Svaret får man her ved en auktion foretaget hos auktionshuset Christie's.

Rembrandts metode

 

Visse metoder ændrer sig heldigvis ikke over århundreder. Her en introduktion til, hvordan Rembrandt arbejdede med grafikken.

torsdag den 4. januar 2024

"Æter" på KunstCentret Silkeborg Bad

 

’Æter / Aether’: Pipaluk Lake: ’Drops’ (foto: Kim Nilsson)

Nogle gange skal man se en kunstudstilling med henblik på at skabe en visuel bevidsthed om tingene. 

Det gælder ikke mindst en kommende udstilling på KunstCentret Silkeborg Bad, der fra d. 13. januar viser udstillingen ’Æter / Aether’, med 12 samtidskunstnere, der hver især udfordrer temaet under devisen, som kan læses i Badets pressemateriale: 

»Det historiske begreb ÆTER betegner det ubestemmelige ”æteriske’, rene stof, som ifølge klassisk filosofi og fysik fyldte himmelrummet. Historisk set har æter givet anledning til mange spekulationer: hvordan fastholder man dette stof, hvordan måler, vejer, beskriver eller billedliggør man det? I moderne tider har både fysikere og kunstnere forsøgt at sætte ord og form på æter som fænomen«. 

Udstillingen kan ses på Silkeborg Bad frem til d. 2. juni 2024.

tirsdag den 2. januar 2024

Anmeldelse af "larmende udstilling"

 

Snapshot fra pressevisningen på ’The Cosmos Within

»En tætpakket, hårdt promoveret og larmende udstilling, der gerne vil underholde. Og vi bliver underholdt og der er fantastiske værker. Men er der reelt rum til fordybelse, terapi, healing her? Næppe«


Webportalen Kunsten.nu har anmeldt udstillingen ’The Cosmos Within’, og portalens anmelder og redaktør Ole Bak Jakobsen har, som det antydes i citatet herover, sine kritiske indslag. 


Blandt andet nævner han, at udstillingen er ret højrøstet, og det var netop et af mine kritikpunkter, da jeg i december anmeldte udstillingen, der naturligvis finder sted på ARoS i Aarhus. 


Udstillingen kan ses frem til d. 7. april 2024.

2024 bliver Kollwitz-år

 

Käthe Kollwitz: ’Frau mit totem Kind’, 1903 (pressefoto: Statens Museum for Kunst)

Der er ganske vist længe til, at Statens Museum for Kunst blænder op for en udstilling med en af de store kvinder i europæisk kunst. 

Vi må vente til d. 7. november med at opleve Käthe Kollvitz (1867-1945) og hendes værker. 

Til gengæld har jeg netop læst i Politiken, at Museum of Modern Art i New York, hvis man er på de kanter, d. 31. marts åbner en stor udstilling med kunstneren, som jeg har stiftet bekendtskab med under mine utallige ture til Berlin - bl.a. på Käthe Kollwitz-museet, som lå i Fasanenstraβe, men i mellemtiden er flyttet til større lokaliteter ved Schloss Charlottenburg.

Sommeren varede ikke kun i juli

 








Alle tegningerne er fine liner på papir og de måler hver især 21 x 13,8 cm.

I relation til overskriften kunne man sagtens tilføje et lakonisk ”heldigvis”. Juli måned understregede i hvert fald vejrmæssigt 2023 som et Annus Horribilis - altså et skrækkeligt år

Og her tænker jeg ikke udelukkende på et år, hvor nedbørsmængden slog rekord. 

Heldigvis var der da dage med lidt sommervejr, og jeg har lige affotograferet nogle tegninger, som indgår i rækken af skitser forarbejdet i sommerens løb ved en østjysk strand.