torsdag den 19. september 2024

På et sjældent kirkebesøg

 






















Indtil forleden dag havde jeg aldrig besøgt Viborg Domkirke, selv om jeg ofte har besøgt byen og Skovgaard Museet, der er nabo til kirken.

Det var netop nogle ledige stunder efter et besøg på Skovgaard Museet, der inspirerede mig til at kigge indenfor i den imponerende kirke, der som bekendt er udsmykket af Joakim Skovgaard.

Jeg bad AI-robotten ChatGTP om at give en historisk beskrivelse af udsmykningen og det kom der denne tekst (modificeret en anelse) ud af: 

"Den indvendige udsmykning i Viborg Domkirke er skabt af den danske maler og billedhugger Joakim Skovgaard og er et af hans mest berømte værker.

Efter en omfattende restaurering af domkirken i slutningen af 1800-tallet blev Skovgaard hyret til at stå for dekorationerne, og mellem 1901 og 1913 arbejdede han på det enorme projekt. Hans værker i domkirken dækker mere end 2.000 kvadratmeter af kirkens vægge og hvælvinger, hvilket gør det til et af de største sammenhængende udsmykningsværker i Danmark.

 Skovgaard arbejdede sammen med andre kunstnere, herunder sin bror Niels og flere elever, men det er Joakim Skovgaard, der er ansvarlig for det overordnede design og de centrale motiver. Udsmykningen i Viborg Domkirke består primært af bibelske scener, og mange af motiverne er hentet fra både Det Gamle og Det Nye Testamente. De farvestrålende fresker og malerier fremhæver kirkens imponerende arkitektur og skaber en stærk visuel og åndelig oplevelse.

 Et særligt karakteristisk træk ved Skovgaards arbejde i Viborg Domkirke er hans evne til at kombinere klassisk bibelsk ikonografi med symbolisme og en unik, dansk kunstnerisk stil, som var præget af tidens nationalromantiske strømninger. Hans brug af lys, farver og dramatiske kompositioner giver malerierne en meget levende og dramatisk effekt.

 Hvis man er fascineret af udsmykningen, er det med god grund. Joakim Skovgaards arbejde i Viborg Domkirke bliver ofte betragtet som et højdepunkt i dansk kirkekunst."


onsdag den 18. september 2024

Sommerhusudsmykning af Asger Jorn udstilles permanent på Museum Jorn

 





I 1965 besøgte maleren Asger Jorn kunsthandleren Børge Birch i dennes sommerhus på Læsø. 

Under en pause i forbindelse med en træfældning benyttede Jorn tiden til at udføre en malerisk udsmykning af sommerhusets vægge, og langt senere blev dette værk møjsommeligt fjernet og i første omgang deponeret på kunstmuseet Arken i Ishøj syd for København. 

Her er man nu nået til en konklusion gående ud på, at udsmykningen hører hjemme på museet i Silkeborg, som nu har fået det installeret i museets fjerneste ende. 

Der er måske en årsag til at værket har fået denne afsides placering i et ret trangt miljø; men det vil jeg tillade mig ikke at have en mening om. 

Til gengæld har jeg skrevet en tekst om Jorn og hvordan hans karriere udviklede sig efter begivenheden på Læsø, og den kan læses HER>

tirsdag den 17. september 2024

Kirkeby rammer et højt rundt tal på auktion

 

Oluf Høst: ’Høstak, solnedgang, Bornholm’, udateret. Olie på lærred. 65 x 100 cmVurd.: 100.000-125.000 kr. Hammerslag: 230.000 kr (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Jeg var ganske meget i tvivl om, hvorvidt det var muligt at få en fornuftig pris på et maleri af Per Kirkeby på auktionen over moderne kunst hos auktionshuset Bruun Rasmussen. 

På trods af, at estimeringen lå på 1.200.000-1.500.000 kr. valgte man ikke desto mindre at lade hammeren falde ved en rund million. Dermed blev det to gange to meter store maleri fra 1985 solgt. 

Der var flere interessante hammerslag ved auktionen. Således blev en afstøbning af skulpturen ’Aarhuspigen’ af Kai Nielsen fra 1921 solgt for 1,2 millioner. Det var præcis inden for den optimistiske del af vurderingen. 

Man kan roligt sige, at prissætningen på moderne kunst er en kunst i sig selv. 

Der var flere værker, der ikke kunne sælges på auktionen, men modsat gik adskillige for langt over vurderingerne. 

Det er derfor, at disse auktioner er morsomme at følge.

mandag den 16. september 2024

Krøyer lever ikke op til forventningerne

 

Johannes Larsen: ’En flok knortegæs over Vesterhavet’, udateret. Olie på lærred. 117 x 180. Vurd.: 200.000-300.000 kr. Hammerslag: 220.000 kr. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Aftenens højeste forventning ved Bruun Rasmussens auktion over ældre malerier var på et maleri af P.S. Krøyer med motiv fra Skagen Strand. 

Vurderingen lå på 1.000.000-1.200.000 kr., men budene standsede ved 800.000 kr. og derfor kunne værket ikke sælges. 

Man skal derfor finde de højeste priser i et noget lavere leje. 

Et maleri af filippinske Fernando Amorsolo fik man en pris på 350.000 kr. for, og et maleri med et havemotiv fra Skagen af Laurits Tuxen indbragte 240.000 kr., så alt i alt en aften på det jævne hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner i Lyngby.

søndag den 15. september 2024

Så går det løs!

 

Under titlen ’Naturens kraft’ sættes et større antal værker af Axel Salto til salg på den kommende auktion hos Bruun Rasmussen. Blandt andet denne vase, som er 49 cm. høj og er vurderet til 100.000,- kr. Auktionen finder sted d. 19. september fra kl. 16.00 (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Hvis man går med en drøm om at udvide sin samling af kunst og designgenstande, er det en god idé at følge auktionshuset Bruun Rasmussen i de kommende dage. 

I auktionshusets lokaler i Lyngby vil der blive sat adskillige varer til salg, og det er fysiske auktioner, der danner grundlag for disse auktioner. 

Jeg synes, det er fantastisk underholdende at følge disse live-auktioner, så jeg følger med på Bruun Rasmussens hjemmeside, når de streamer fra begivenhederne. 

Selvfølgelig er det altid interessant at finde ud af, om de udbudte varer opnår de forventede hammerslag eller om de overhovedet kan sælges.

torsdag den 12. september 2024

Nye udstillinger i Viborg Kunsthal #2

 

Stillbillede fra Jens Settergrens videoinstallation ’Milk Plus’ (pressefoto: Viborg Kunsthal)  

»Med Milk Plus undersøger billedkunstner Jens Settergren i en storslået videoinstallation de kollektive forestillinger om menneskekroppen, dens reproduktion og kommercialisering i det moderne samfund«


Når ord som ”undersøger” og ”storslået” optræder i en pressemeddelelse, bliver jeg for det meste skeptisk omkring beskrivelsen af en kunstudstilling, som den Viborg Kunsthal netop har udsendt en pressemeddelelse om. 


Titel og kunstner fremgår tydeligt af citatet herover, og så er der jo forså vidt ikke andet at gøre, end ved selvsyn at få bekræftet og undersøgelserne i forbindelse med den storslåede udstilling holder vand. 


Udstillingen kan ses i den fine kunsthal fra d. 17. september 2024 og frem til d. 12. januar 2025.

tirsdag den 10. september 2024

Mikkel Ørsted i Viborg Kunsthal

 

Billedkunstneren Mikkel Ørsted er udstillingsaktuel med udstillingen 'Farming Fire' i Viborg Kunsthal i perioden 20. september 2024 - 12. januar 2025.

Det kunne jeg skrive stolpe op og stolpe ned om, men hvorfor ikke hellere lade kunstneren selv fortælle om sin praksis?

Jorn fra gulv til loft

 

Udsnit af Asger Jorns udsmykning fra 1965 af Børge Birchs sommerhus på Læsø (foto: Museum Jorn, Silkeborg)

Via en pressemeddelelse fra Museum Jorn i Silkeborg er det netop blevet publiceret, at Asger Jorns udsmykning af kunsthandler Børge Birchs sommerhus på Læsø fra 1965 vil kunne ses i en permanent rolle på museet. 

Værket, som var malet direkte på væggene i sommerhuset, blev for flere år siden møjsommeligt skåret fri og derefter deponeret på kunstmuseet Arken i Ishøj, hvor planen var, at det skulle befinde sig, indtil man fik opført et museum for moderne kunst i København. 

Disse planer er for længst skrinlagt, og derfor har man fundet det – med rette – langt mere betimeligt, at værket fra d. 17. september kan iagttages på Museum Jorn, hvor det vil indgå i en udstilling med titlen ’Asger Jorn fra gulv til loft’. 

Hvordan den 50 kvadratmeter store udsmykning bliver fuldbyrdet på Museum Jorn, vil jeg glæde mig til at se.

lørdag den 7. september 2024

De historisk oversete kvinder som tema

 

Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer’ på Statens Museum for Kunst: Oda Krogh: ’En abonnent på Aftenposten’, 1887 (foto: Nasjonalmuseet Oslo)

»For selvom tidens altoverskyggende fokus på repræsentation og ligestilling jo kan have sin berettigelse, så har det også den utilsigtede konsekvens, at kvindelige kunstnere fastholdes i en udsigtsløs offerfortælling – i stedet for at blive skrevet ind som individer i den store, samlede kunsthistorie, hvor de hører til«


Kathrine Maria Amann har muligvis en pointe i relation til de mange kunstudstillinger, der har fundet sted i de senere år, og som har haft til hensigt at revitalisere historisk nedprioriterede kvindelige kunstnere. 


Amann tager aktuelt udgangspunkt i to udstillinger, der finder sted i samme nabolag, nemlig på Den Hirschsprungske Samling og Statens Museum for Kunst – begge i København. 


Hvad jeg læser i artiklen, er, at skribenten føler en vis modløshed over for udstillinger, der handler om kvindernes marginaliserede rolle i kunsthistorien, og her mener jeg faktisk, at det er vigtigt, at det er en kvinde, som har forfattet artiklen, der kan læses i Kristeligt Dagblad.  

fredag den 6. september 2024

"Føl mig" på Trapholt

 

Feel Me’: Australske Nina Rajcic har i værket ’Mirror Ritual’ ved hjælp af kunstig intelligens skabt et spejl, der aflæser hver gæsts humør og skaber et unikt og personligt digt til vedkommende. (pressefoto: Trapholt

»I udstillingen FEEL ME vil man kunne opleve, hvordan kunstnere udtrykker følelser som frygt, kærlighed, skrøbelighed, forbavselse, raseri og intimitet. Den kollektive oplevelse af kunst i museets rum har et særligt potentiale for at befordre samtaler om følelser«


På kunstmuseet Trapholt i Kolding har man i de seneste år skabt udstillinger, der har beskæftiget sig med menneskets måder at sanse verden på. 


Fra d. 26. september er følelseslivet således på programmet, og citatet herover er blot et kort udsnit af den pressemeddelelse, der ledsager udstillingen ’Feel Me’. 


Jeg er ret overbevist om, at det bliver en udstilling, der tager beskueren ind i det emotionelle maskinrum i et alsidigt projekt. 


Jeg glæder mig i hvert fald til at se, opleve og beskrive udstillingen, der kan ses frem til d. 10. august 2025.

Indian summer med skum på bølgerne

 




”Sidste dag ved stranden?”… Sådan spurgte jeg i et opslag her på blog'en tidligere; men der havde jeg forregnet mig. 

Den 5. september viste sig at være en dato, der egnede sig ganske fremragende til en dag ved favoritstranden. 

Der var skum på bølgetoppene, men ikke desto mindre ret vindstille på trods af, at vinden var i øst, og dermed skabte pålandsvind. 

Disse forhold har jeg prøvet at skabe stemninger omkring i tegningerne, der kan ses herover – og jeg håber at mine fotografiske gengivelser af landskabet i samklang med skitserne giver mulighed for i løbet af efteråret og vinteren at skildre sommeren i supplerende formater.

onsdag den 4. september 2024

mandag den 2. september 2024

Store forventninger til Kirkeby og Nielsen

 

Per Kirkeby: ’Efter stormen I’, 1985. Olie på lærred. 200 x 200 cm. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Når auktionshuset Bruun Rasmussen byder indenfor til auktion over moderne kunst og design i lokalerne i Lyngby d. 17. september, kan potentielle kunder som sædvanligt lægge bud ind på en bred vifte af kunstværker fra den modernistiske og den nutidige periode. 

Man har store forventninger til en version af Kai Nielsens berømte skulptur ’Århuspigen’ fra 1921, der måler 173 cm. i højden. 

Skulpturen kan blandt andet ses i en afstøbning Rådhusparken i Aarhus. 

Værket er vurderet til 1.000.000-1.200.000 kr.; men det er dog et stort maleri af Per Kirkeby, som udgør det mest bemærkelsesværdige kunstværk på auktionen. 

Maleriet, som måler 2 x 2 meter, er vurderet til ikke mindre end 1.200.000-1.500.000 kr. 

Fuld tryk på farver og energiske linjer

 

Jack Kabangu: ’Crying blood’, 2024. Mixed Media på lærred 200 x 250 cm. (foto: Galerie Moderne Silkeborg)

»Jack Kabangu er en kunstner med en helt unik stil, der præsenterer en livfuld palet af farver og energiske linjer i sine kunstværker. Han formår at forene samtidskunst med sin afrikanske arv, hvor figurative elementer møder resonante farver og abstrakte former«


Når en kunstner lanceres besiddende en ”helt unik stil”, er der ofte en god grund til lige at være afventende og kritisk. 


Ikke desto mindre kunne det godt se ud til, at det i tilfældet Jack Kabangu har noget på sig, når Galerie Moderne i Silkeborg snart viser en udstilling med kunstneren, der er født i 1996 i Zambia og blandt andet vokset op i Holstebro. 


Her bliver kontrasterne vel dårligt større? 


Udstillingen ’HJEM’ med værker af Kabangu åbner i Galerie Moderne d. 7. september og varer frem til d. 2. november. 


Læs udstillingens katalog HER>