mandag den 30. september 2024

Censurering afsluttet

Denne fotogravure af Ole Damsbo er blandt de antagne arbejder på Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstillingen på Gimsinghoved i Struer. 

Nullermænd som assemblage minutiøst placeret på en plade med knappenåle, finurlige bronzeskulpturer, få grafiske arbejder, kunsthåndværk på højt niveau samt især malerier i adskillige versioner blev antaget af censurkomitéen ved Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling, der finder sted i perioden 5. oktober- 2. november på Gimsinghoved Kunst- og Kulturcenter i Struer. 


Der blev diskuteret livligt under censureringen af billedkunstneren Inge Lis Jørgensen, keramikeren Troels Kvorning og redaktøren bag denne blog, som udgjorde en ganske koncentreret gruppe af censorer. 


Værker er fravalgt og andre er vurderet egnede til at optræde på udstillingen, og som jeg antyder indledningsvis, kan man forvente et mangfoldigt udbud af kunst fra vækstlaget på den danske kunstscene. 


Jeg kender ikke identiteten på de udstillende kunstnere; men jeg vil bestemt satse på at se udstillingen og ikke mindst erfare, hvordan de dygtige og arbejdsomme folk bag projektet vælger at disponere værkerne. 


Man kan således forvente lidt mere på blog'en her senere om udstillingen, hvori jeg faktisk deltager som censor igen til næste år. 



'Havet' på Louisiana

 

’Havet’: J.C. Dahl: ’Søstykke med vrag’, 1831. Olie på lærred. 22 x 40,3 cm. (foto: Statens Museum for Kunst)

»Der findes, os bekendt, hverken decideret havkunst eller havkunstnere – men der er, os bekendt, utroligt meget i vores kultur og kunst, som handler om havet. Og det er godt med den opmærksomhed. For uden havet, hvad enten det stiger eller ej, er det slut. Også derfor er udstillingen på Louisiana en hyldest til havet – og ikke bare til poesien«


Således afslutter museumsdirektør på Louisiana, Poul Erik Tøjner, sit forord i Louisiana Revy, der er udgivet i forbindelse med en ny udstilling med titlen ’Havet’, der finder sted på museet i Humlebæk i tidsrummet 11. oktober 2024-27. april 2025. 


Mon ikke det ville være muligt at tage en udflugt til det fine museum på et tidspunkt i udstillingsperioden? 


Hvis man skal tage illustrationerne i kataloget for pålydende, er der i hvert fald meget at se.

fredag den 27. september 2024

Anmeldelse af 'Feel Me' på Trapholt publiceret

 

Installationsfotoet her viser canadiske Blok Designs ruminstallation 'RÅW', der består af tusindvis af badges hver med en følelsesmæssig tilstand påskrevet. (foto: Kenneth Stjernegaard)

Forleden dag deltog jeg som tidligere nævnt på blog'en her i åbningen af udstillingen ’Feel Me’ på kunst- og designmuseet Trapholt i Kolding, og  det har jeg beskrevet i et kritisk perspektiv i en anmeldelse til KulturInformation.org. 

Heldigvis fik jeg anmeldelsen færdigskrevet, så jeg kan koncentrere mig om en anden og anderledes opgave, nemlig i rollen som censor på kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling, der finder sted fra d. 5. oktober i kultur- og udstillingscentret Gimsinghoved i Struer. 

I mellemtiden kan man finde min anmeldelse af ’Feel Me’ HER>

torsdag den 26. september 2024

Film om Maria Torps udstilling 'Shaping a Pattern'

 

Forleden dag besøgte jeg kunstmuseet Trapholt i Kolding, hvor jeg blandt andet fik mulighed for at se udstillingen 'Shape a Pattern' med helt temaspecifikke værker af Maria Torp.

Hvorfor ikke blot lade kunstneren selv fortælle om baggrunden for udstillingen, når det er muligt...?

Introduktion til 'Feel Me' på Trapholt

 


'Feel Me' åbnet på Trapholt

 



’Feel Me’: Liz West: ’An Additive Mix’, 2015. Lysinstallation

Installationsfoto fra 'Feel Me' med værker af DRIFT, Bill Viola og Leigh de Vries.

Forleden dag deltog jeg i åbningen af udstillingen ’Feel Me’ på kunst- og designmuseet Trapholt i Kolding, og det var en bemærkelsesværdig oplevelse med et bredt udvalg af kunstnere og kunstværker. 

Det er klart, at når man med kunstneriske greb vælger at belyse et så vidt forankret emne som ”følelser”, bliver en sådan udstilling alsidig i flere henseender, og alt det er jeg i fuld gang med at beskrive i en anmeldelse. 

Skrivearbejdet er dog udfordret af en opgave som censor med Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling, der finder sted i kultur- og udstillingsinstitutionen Gimsinghoved i Struer. 

Heldigvis varer udstillingen på Trapholt helt frem til d. 10. august 2025, så der er god tid til at få anmeldelsen skrevet.

onsdag den 25. september 2024

Auktionshuset.com skifter overraskende identitet

 

I disse dage har Auktionshuset.com dette titelløse maleri af Asger Jorn til salg. 53 x 112 cm. Olie på lærred. Vurd.: 800.000 kr. (foto: Auktionshuset.com)

Man skal høre meget, inden ørerne falder af, og man havde nok regnet brandet Lauritz.com som en identitet, enhver ville holde sig langt borte fra i relation til det fallerede auktionshus’ blakkede rygte. 

For et årstid siden blev resterne af det konkursramte Lauritz.com under stor mediebevågenhed opkøbt af konkurrenten Auktionshuset.com, men nu erfarer jeg, at netop Auktionshuset.com skifter navn til… Lauritz.com! 

»Vi er bevidste om den historik og de negative associationer nogle har til Lauritz-brandet, og vi forstår, at der skal gøres et arbejde for at vinde forbrugernes tillid. Det tror vi gøres bedst ved handlinger, og derfor kommer vi i forbindelse med navneskiftet til at lancere en række tiltag, som gør det nemmere og mere gennemskueligt at være auktionskunde hos os«. 

Således udtaler kommerciel direktør for Auktionshuset/Lauritz Thomas Friberg til Ritzau. 

Et af de tiltag, som Friberg antyder, vil være, at varerne, der sættes til salg på Lauritz.com vil optræde med salær og andre meromkostninger i et samlet hele, hvilket netop skulle garantere den nævnte gennemskuelighed. 

Navneskiftet træder i kraft fra d. 7. oktober.

mandag den 23. september 2024

Sammenklip fra Jens Settergren - 'Milk Plus' i Viborg Kunsthal

 

Sammenklip fra Jens Settergrens videoinstallation ’Milk Plus’, som naturligvis ikke på nogen måde yder den fremragende installation nogen som helst retfærdighed.

»Mælk vækker associationer til næring og tilknytning både fysisk og psykisk mellem mor og barn. Her er mælken forbundet med uskyld og renhed«


Dette er blot et kort uddrag af formidlingen af udstillingen ’Milk Plus’, der inkluderer en flerdimensional videoinstallation af Jens Settergren


Udstillingen finder sted i Viborg Kunsthal, som er så praktisk indrettet, at den ene fløj er velegnet til udstillinger med maleri og skulpturer og den anden egnet til mere komplekse udstillinger, som f.eks. den aktuelle med Settergren


Kunsthallens kunstneriske leder Bodil Johanne Monrad manøvrerer helt forbilledligt i kunsthallens potentialer, og har i de senere år været involveret i den ene interessante udstilling efter den anden – netop med udgangspunkt i de to differentierede udstillingsmiljøer. 


De aktuelle udstillinger, ’Farmin Fire’ med værker af Mikkel Ørsted og ’Milk Plus’ af Jens Settergren kan ses frem til d. 12. januar 2025.

Klar til 'Feel Me' på Trapholt

 

Den hollandske kunstnergruppering DRIFT deltager i ’Feel Me’ blandt andet med denne installation med titlen ’Shylight’. (foto: Ossip van Duivenbode)

Gennem de senere år har kunstmuseet Trapholt i Kolding udfordret de menneskelige egenskaber med udstillinger, der har talt til smagssansen og intellektet; men nu er det imidlertid følelsesregisteret, der er på programmet med udstillingen ’Feel Me’, der præsenterer en bred vifte af kunstnere og grupperinger, der beskæftiger sig med publikums følelsesapparat. 

Jeg er på plads til åbningen – så derfor mere senere om udstillingen, der finder sted fra d. 26. september 2024 til d. 10. august 2025.

lørdag den 21. september 2024

Mikkel Ørsted- og Jens Settergren-udstillinger åbnet i Viborg Kunsthal




















Fotos fra Mikkel Ørsteds udstilling 'Farming Fire' i Viborg Kunsthal

Jeg har netop afsendt en anmeldelse til webportalen KulturInformation.org vedrørende en nyåbnet udstilling i Viborg Kunsthal. 

Her står Mikkel Ørsteds udstilling ’Farming Fire’ dog ikke alene, da der i kunsthallens østfløj kan opleves et 13 minutter langt videoforløb i tre dimensioner med titlen ’Milk Plus’ af Jens Settergren, der er uddannet ved Det Jyske Kunstakademi i 2016. 

Installationen rummer, så vidt jeg kan se, et narrativ om livet og dets opståen og tidlige forløb. 

I første omgang er det dog Ørsteds udstilling, som jeg har fokus på, og jeg vender naturligvis tilbage med et link til anmeldelsen, når den er publiceret.

torsdag den 19. september 2024

På et sjældent kirkebesøg

 






















Indtil forleden dag havde jeg aldrig besøgt Viborg Domkirke, selv om jeg ofte har besøgt byen og Skovgaard Museet, der er nabo til kirken.

Det var netop nogle ledige stunder efter et besøg på Skovgaard Museet, der inspirerede mig til at kigge indenfor i den imponerende kirke, der som bekendt er udsmykket af Joakim Skovgaard.

Jeg bad AI-robotten ChatGTP om at give en historisk beskrivelse af udsmykningen og det kom der denne tekst (modificeret en anelse) ud af: 

"Den indvendige udsmykning i Viborg Domkirke er skabt af den danske maler og billedhugger Joakim Skovgaard og er et af hans mest berømte værker.

Efter en omfattende restaurering af domkirken i slutningen af 1800-tallet blev Skovgaard hyret til at stå for dekorationerne, og mellem 1901 og 1913 arbejdede han på det enorme projekt. Hans værker i domkirken dækker mere end 2.000 kvadratmeter af kirkens vægge og hvælvinger, hvilket gør det til et af de største sammenhængende udsmykningsværker i Danmark.

 Skovgaard arbejdede sammen med andre kunstnere, herunder sin bror Niels og flere elever, men det er Joakim Skovgaard, der er ansvarlig for det overordnede design og de centrale motiver. Udsmykningen i Viborg Domkirke består primært af bibelske scener, og mange af motiverne er hentet fra både Det Gamle og Det Nye Testamente. De farvestrålende fresker og malerier fremhæver kirkens imponerende arkitektur og skaber en stærk visuel og åndelig oplevelse.

 Et særligt karakteristisk træk ved Skovgaards arbejde i Viborg Domkirke er hans evne til at kombinere klassisk bibelsk ikonografi med symbolisme og en unik, dansk kunstnerisk stil, som var præget af tidens nationalromantiske strømninger. Hans brug af lys, farver og dramatiske kompositioner giver malerierne en meget levende og dramatisk effekt.

 Hvis man er fascineret af udsmykningen, er det med god grund. Joakim Skovgaards arbejde i Viborg Domkirke bliver ofte betragtet som et højdepunkt i dansk kirkekunst."