lørdag den 27. april 2024
Ny museumsdirektør med stærke visioner
onsdag den 24. april 2024
Sommer i sort-hvid
Foråret er nu mere end halvvejs gået og snart begynder solen forhåbentligt at bryde igennem, således at jeg kan samle nyt materiale og ikke længere behøver at genbruge skitserne fra sidste sommer.
Forventningens glæde er som bekendt den største, men ikke desto mindre viser jeg herover nogle helt nye tegninger baseret på sidste sæsons skitser ved stranden.
Sommer i sort-hvid…
Eminent Giacometti
»”Alberto Giacometti - Hvad øjet ser” er en eminent udstilling, en fremvisning af en stor mesters værk, men gjort med den sympati og ydmyghed, der svæver om hele kunstnerens værk«
Hov… Hvorfor refererer jeg lige pludselig til en anmeldelse, der kunne læses i Kristeligt Dagblad helt tilbage til d. 8. februar?
Såmænd fordi jeg har planlagt at besøge Giacometti-udstillingen på Statens Museum for Kunst under et besøg i København i begyndelsen af maj.
Kristeligt Dagblads anmelder giver rundhåndet seks stjerner til udstillingen, og så må man naturligvis stille forventningerne højt, og jeg når det lige, da udstillingen kan ses frem til d. 20. maj.
torsdag den 18. april 2024
Anish Kapoors version af "sortere end sort" på Arken
»Hvis Klein ejer den blå, så ejer Kapoor denne røde med et strejf af pink. Eller nej, den farve, Kapoor faktisk ejer, er den pulversorte »sortere end sorte« farve, der trækker alt liv og lys ud af sig«
Det er interessant, at dagbladet Politikens kunstanmelder nævner Yves Klein i forbindelse med en anmeldelse af en udstilling, der lige nu finder sted på kunstmuseet Arken i Ishøj.
For en del år siden så jeg en udstilling på ARoS i Aarhus, der sammenfattede tre kunstnere, nemlig James Byars, Anish Kapoor og netop Yves Klein.
Udstillingen på Arken viser nyere værker af Anish Kapoor, men jeg husker ret tydeligt et værk på Klein/Byars/Kapoor-udstillingen i Aarhus, hvor en form for pendul i et uendeligt flow skabte en cirkulær bevægelse i en mørkerød substans.
Siden dengang i 2013 er der løbet meget vand gennem Øresund og udstillingen ’Unseen’ på Arken viser nye sider af Kapoors virke, hvilket naturligvis indbefatter den uendeligt sorte farve, som Politikens anmelder fremhæver i citatet herover.
Udstillingen kan ses indtil 20. oktober 2024.
tirsdag den 16. april 2024
Børsen brænder
Der var mange, der vågnede op d. 16. april med forfærdelse over, at et af de mest ikoniske bygningsværker i København og Danmark, Børsen, i skrivende stund stadig er i brand.
Det var tydeligt via tv-billeder, at bygningen var overtændt, og jeg er sikker på, at der gik et gys igennem de fleste, da det karakteristiske, snoede dragespir faldt til jorden.
Omgående gik en aktion i gang, der skulle sikre så mange af kunstværkerne i bygningen - herunder P.S. Krøyers to en halv gange fire meter store maleri fra 1895 ’Fra Københavns Børs’, der illustrerer magteliten i datidens Danmark.
Andre kunstskatte blev ligeledes reddet ud af den brændende bygning, men det er for tidligt at skabe et overblik over, hvor mange kunstværker, der er reddet og hvor mange, der er gået tabt.
Nu forestår et stort arbejde med at genhuse blandt andet det store Krøyer-maleri og de øvrige værker; men mon ikke, at f.eks. Statens Museum for Kunst kunne være et tema med henblik på at opbevare og udstille det store kunstværk?
mandag den 15. april 2024
søndag den 14. april 2024
Ingen vandaler hos Galleri Valdal
En ukendt kvinde ved stranden
fredag den 12. april 2024
Farven og fladen i Sejrs version
Udstillingen ’I Call This Color’ med værker af Søren Sejr, som jeg tidligere har omtalt kort her på siden, har langt mere end blot de koloristisk betonede aspekter at vise.
Som abstrakt maler med geometriske og for det meste vinkelrette strukturer på billedplanerne indskriver Sejr sig i en lang række af kunstnere, der netop har skabt værker med disse remedier i værktøjskassen.
Udstillingen finder sted hos Jacob Bjorn Gallery i Aarhus og jeg har forfattet en lille tekst, og den kan læses i det nye formalt Kunstsyn.WordPress.com HER>
torsdag den 11. april 2024
Velkommen til Kunstsyn.WordPress.com
Jeg har netop søsat et nyt projekt og det drejer sig om en blog, jeg har udviklet ved hjælp af webværktøjet WordPress.
Kunstsyn.WordPress.com har til formål at stille kritiske analyser op i forhold til, hvad der generelt sker i kunstverdenen.
Det fysiske fokus kan i princippet være hvor som helst, men nok især mit eget nærområde, som er Østjylland. Til forskel fra den bloggen her, som jeg har haft kørende siden 2007, er den nye blog udelukkende baseret på tekst, og bloggen, som De læser nu, vil blive opdateret med vanlig nidkærhed.
Jeg har allerede aktiveret Kunstsyn.WordPress.com, og den kan findes HER>
onsdag den 10. april 2024
Sejr hos Bjørn
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg regner maleren Søren Sejr som et af de mest lysende talenter på samtidskunstscenen, og det ikke mindst fordi Sejr blæser højt og flot på, hvad der er trendy i et stadigt mere intellektualiseret og akademisk forankret miljø.
Han beskæftiger sig med maleri i en non-figurativ version, og en vis inspiration fra konkret-abstrakte malere kan vel ikke afvises; men Søren Sejr er imidlertid sin helt egen, og aktuelt viser Jacob Bjorn Gallery i Aarhus udstillingen ’I Call This Color’, og netop farven må stå som et primært element i Sejrs metode.
Udstillingen kan ses på adressen Mejlgade 35A, Aarhus frem til d. 10. maj.
Med ryggen til
tirsdag den 9. april 2024
Hanne-Vibeke Holst om Richard Mortensen
mandag den 8. april 2024
En aktiv legende hos Galleri Valdal
For nylig deltog jeg i en udstilling hos Galleri Valdal i Valby, der drives af kunstnerne Lars Pryds og Lisbeth Tolstrup, og ganske snart kan galleriet byde indenfor til en udstilling med Grete Balle, som er lidt af en institution på den danske kunstscene ikke mindst på grund af en stor og betydelig produktion af vævede arbejder.
Der bliver dog mulighed for på udstillingen i Valby at opleve nogle nyere værker i form af malerier af Balle, som er født i 1926 og debuterede med to malerier på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1950.
Det seneste værk på den aktuelle udstilling er fra marts 2024, så det er en særdeles aktiv legende, der udstiller hos Galleri Valdal, hvor udstillingen ’Malerier m.m.’ kan ses fra d. 13 april og frem til og med d. 11. maj.
Installationsfotoet er taget af Lars Pryds.
Forfatteren Laugesen om billedkunstneren Mortensen
»Men jeg synes faktisk, at Richard Mortensen placerer sig det eneste rigtige sted, taget i betragtning, at der netop ikke findes noget rigtigt sted eller nogen passende position, fordi intet af det, der skal foregå, endnu findes som andet end kunstnerens mulige værk«
Det er næsten altid en fornøjelse at læse Peter Laugesens kunstanmeldelser i Information.
Som det sporadisk fremgår af citatet herover, har Laugesen været på besøg på ARoS for at tage bestik af Richard Mortensen-udstillingen ’Mellem Linierne’.
Det bør næsten være indlysende, at forfatteren Laugesen lægger en del vægt over på det mulige litterære indhold hos billedkunstneren Mortensen.
I samme moment bliver et musikalsk issue bragt ind i fortællingen, hvilket fremhæves i rubrikken: »Man kan danse til Richard Mortensens billeder. Det vil jeg opfordre til at gøre«.
Jeg tror imidlertid, jeg springer over denne del af begivenheden over og nøjes med at konstatere, at udstillingen kan ses på ARoS frem til d. 1. september.
Tid til at klippe navlestrengen?
»Kære ARoS, tillykke med fødselsdagen, men klip lige navlestrengen til fortiden«
Sådan hedder det i dagbladet Politikens anmeldelse af udstillingen Ron Mueck - Art and Life’, som samtidigt markerer, at det er 20 år siden, at museet i Aarhus åbnede.
Avisens anmelder giver beskedne tre hjerter til udstillingen.
En sikker forårsbebuder
Det er svært at opretholde et sortsyn, som måske ellers har præget én gennem vinteren, når foråret for alvor melder sin kommen.
lørdag den 6. april 2024
Nu med skyformationer
Ikke engang om sommeren er det som bekendt totalt skyfrit; men derfor kan en sommerdag ikke desto mindre såmænd være ganske dejlig.
Det håber jeg, fremgår af af det nyeste oliemaleri, der er gengivet herover– med skyformationer.
fredag den 5. april 2024
Op ad vandet
Visse steder ved min favoritstrand i Østjylland er der mange sten i vandet, og derfor kan det være en udfordring at komme op ad vandet.
Med andre ord: Det handler om at holde tungen lige i munden, hvilket også gælder for personen, jeg har gengivet herover.
Tegningen er et oplæg til et maleri, som jeg er i gang med.
tirsdag den 2. april 2024
De arkitektoniske tanker bag kunstmuseet HEART i Herning
Jeg fandt på YouTube et interview med arkitekten bag museet, Steven Holl, og i videoklippet herover fortæller han om tankerne og filosofien bag udformningen af bygningsværket.
Selvportræt af Wilhelm Bendz til Ribe Kunstmuseum
ARoS ude over teenage-alderen
mandag den 1. april 2024
En dementi
I går kunne jeg på det sociale medie Facebook fortælle, at jeg er blevet hyret som kunstanmelder på den britiske avis The Guardian, hvor jeg efter planen skulle anmelde og kritisere udstillinger på det europæiske kontinent.
Ved hjælp af AI ville mine tekster herefter blive oversat til læsbart engelsk og efterfølgende publiceret i avisen.
Nu vil jeg lige for en ordens skyld minde om, at i går var - foruden 2. Påskedag - 1. april, og langt de fleste kommentarer, som ofte var både morsomme og veloplagte, tog da også afsæt i denne kendsgerning.
Til de, som røg i med begge ben, og hoppede på limpinden, vil jeg blot tilføje et dybfølt og hjerteligt undskyld for at falde for fristelsen og levere en aprilsnar, som nemt kunne være i overensstemmelse med sandheden.
Færdigt arbejde!
Færdiggørelsen af det seneste maleri kan måske godt opleves som lidt af en udfordring, hvis man tager de fire videosekvenser, som har kunnet ses på blog'en her, alvorligt; men bare rolig nu! Maleriet er færdigt.
Der var blot nogle elementer, der satte min tålmodighed på prøve - og den præcise gengivelse af det færdige værk kan ses herover.
Nye versioner af gamle historier
Det er vel almindeligt udbredt i kunsthistorien, at kunstnere så at sige har ”genbrugt” motiver i alternative versioner.
Et af de mest ikoniske eksempler er Edvard Munchs flere udgaver af ’Skriget’, som vistnok er blevet udført ved hjælp af adskillige metoder.
Således har jeg selv netop anskaffet mig nogle nye ”fine-linere”, da alle de gamle med passende diameter ganske enkelt var slidt op.
Dette har inspireret mig til at tage et forhåbentligt kvalificeret blik på arbejder i skitsebøgerne med henblik på at lave nye versioner ved hjælp af det nye redskab.
Motiverne stammer fra en østjysk strand samt lokaliteter i nærheden af Berlin.
Jeg kreerer måske nogle flere, hvis jeg gider; men helt sikkert er det, at pennene kommer i spil hen over foråret og sommeren, så der er forhåbentligt noget at se frem til.
Ikke mindst for mig selv!