søndag den 31. august 2014
[sæijmbåt'di:frent] på Højbjerg Bibliotek
Der er efterhånden opstået en tradition for, at et antal østjyske kunstnere udstiller i anledning af Aarhus Festuge en gang om året på Højbjerg Bibliotek.
Således også i år, hvor udstillingen som sædvanligt har sit tematiske udgangspunkt i Festugens temaemne.
'Same But Different' er blevet til [sæijmbåt'di:frent], og længere nede på blog'en her, kan man finde en film, jeg har produceret omhandlende tilblivelsen af det kunstværk, jeg deltager med på udstillingen.
'Things ain't what they used to be' blev titlen på mit indslag - og en af betingelserne for at deltage er, at man producerer sit kunstværk af en standard-flyttekasse.
Jeg var desværre ikke i stand til at deltage i åbningen af udstillingen, som fandt sted d. 29. august; men heldigvis har en anden af deltagerne, Joe Ingvartsen, fotograferet udstillingens værker og nogle af disse fotos kan ses herover.
Udstillingen kan ses frem til d. 27. september.
Økonomiske trængsler på Museum Jorn
To
afskedigelser samt en lønnedgang på tre procent er de foreløbige resultater af,
at Museum Jorn i Silkeborg i den senere tid har været trængt en smule på
økonomien.
Hovedårsagen skal ifølge Midtjyllands Avis, hvor museets direktør
Jacob Thage netop har skitseret situationen, findes i den store udstilling, der
sammenfattede Asger Jorn og Picasso, som var meget dyr at lave.
Til gengæld har
museet oplevet en stor succes rent kunstnerisk - og dén succes har naturligt
nok fordoblet publikumstallet sidste år i forhold til 2012. Men succes koster
altså; men min egen holdning er, at hvis man ikke vover noget, vinder man
heller ingenting - og jeg føler mig faktisk overbevist om, at Museum Jorn i
indeværende år vil hente meget af det tabte tilbage, da udstillingerne i
anledning af Asger Jorns 100-års fødselsdag sandsynligvist har bragt endnu
flere folk gennem tælleapparaterne på museet end året før.
Hvis man skal sætte
lighedstegn mellem kunder i butikken og omsætning, kan det vel dårligt undgå at
påvirke omsætningen?
Om museets dårlige økonomi påvirker ambitionerne om, at
opføre et nyt Museum Jorn centralt i Silkeborg, er til gengæld svært at
gennemskue.
Måske skal man klappe hesten endnu en gang og overveje, om ikke det
eksisterende museum - med en udvidelse - bør tilfredsstille de krav, man kan
stille til et provinsmuseum med Asger Jorn som omdrejningspunkt.
fredag den 29. august 2014
"Debut" som fotograf
"Hendes billeder er bygget op på en baggrund af landskabsmalerier lånt som en detalje fra guldalderværker eller fra en fotograf som Lars Svanholm. Oven på landskabet sætter hun naivistisk malede figurer, der fortæller en historie"
Citatet er fremsat af kurator og kunsthandler Rasmus Ejaas Fischer, Galerie Wolfsen i Aalborg, og det indgår i en artikel i dagbladet Politiken, hvor man beskriver kunstmessen Art Copenhagen.
Kunstneren er Kirsa Andreasen, som for noget tid siden stødte på nogle af mine fotografier, og efterfølgende forespurgte, om hun måtte bruge mine motiver som baggrund for sine malerier.
Jeg gav selvfølgelig grønt lys, og det har altså nu resulteret i, at jeg - vistnok for første gang - i dagspressen bliver defineret som fotograf. Endnu en kasket til samlingen!
Baggrunden på maleriet øverst til højre er i øvrigt en diset formiddag ved Almind Sø i Silkeborg.
torsdag den 28. august 2014
Gallerier i klemme mellem kunstmesser
Paraplyer kan være relevante, når man gerne vil skabe lidt udendørs miljø som supplement til hvad der foregår på Chart Art Fair indendørs på Charlottenborg (pressefoto: Chart Art Fair)
Art Copenhagen er en kunstmesse, der har fundet sted i Forum i København i årevis.
For et par år siden hoppede nogle af de udstillende gallerier imidlertid fra, da de fandt konceptet hos Art Copenhagen for tyndt rent kvalitativt.
Derfor blev Chart Art Fair en begivenhed, som foregår på Kunsthal Charlottenborg - og messen finder sted i forbindelse med Copenhagen Art Week, som løber af stablen i disse dage.
Det virker indlysende, at Art Copenhagen har mistet en del af sin kvalitative troværdighed, da andre kunstgallerier end de "afhoppede" samtidigt har lagt den traditionsrige messe på is. Disse gallerier er imidlertid ikke inviteret til at deltage i Chart.
Dagbladet Politiken har blotlagt problematikkerne omkring den oplagte opdeling af galleriverdenen via en artikel af Oliver Stilling.
Gallerist Tom Christoffersen, som driver galleri i Københavns indre by, udtaler blandt andet: "Messen i Forum er et fint tiltag med fine folk, men den type kunst, som vil blive fremtrædende der, ligger et andet sted, end vi ligger. De rammer en anden gruppe, end vi gerne vil ramme".
Chart Art Fair havde premiere sidste år og tæller gallerierne Susanne Ottesen, Bo Bjerggaard, David Risley, V1 og Andersen's Contemporary. Art Copenhagen har fundet sted siden 1997 og åbner i Forum d. 19. september og talte sidste år 59 gallerier.
Art Copenhagen er en kunstmesse, der har fundet sted i Forum i København i årevis.
For et par år siden hoppede nogle af de udstillende gallerier imidlertid fra, da de fandt konceptet hos Art Copenhagen for tyndt rent kvalitativt.
Derfor blev Chart Art Fair en begivenhed, som foregår på Kunsthal Charlottenborg - og messen finder sted i forbindelse med Copenhagen Art Week, som løber af stablen i disse dage.
Det virker indlysende, at Art Copenhagen har mistet en del af sin kvalitative troværdighed, da andre kunstgallerier end de "afhoppede" samtidigt har lagt den traditionsrige messe på is. Disse gallerier er imidlertid ikke inviteret til at deltage i Chart.
Dagbladet Politiken har blotlagt problematikkerne omkring den oplagte opdeling af galleriverdenen via en artikel af Oliver Stilling.
Gallerist Tom Christoffersen, som driver galleri i Københavns indre by, udtaler blandt andet: "Messen i Forum er et fint tiltag med fine folk, men den type kunst, som vil blive fremtrædende der, ligger et andet sted, end vi ligger. De rammer en anden gruppe, end vi gerne vil ramme".
Chart Art Fair havde premiere sidste år og tæller gallerierne Susanne Ottesen, Bo Bjerggaard, David Risley, V1 og Andersen's Contemporary. Art Copenhagen har fundet sted siden 1997 og åbner i Forum d. 19. september og talte sidste år 59 gallerier.
mandag den 25. august 2014
Louisianas problematiske succes
"Louisiana er et internationalt museum for moderne kunst; men det er ikke et eksperimentarium for sidste skrig i København. Det er godt, at der findes den slags eksperimentarier, kunsthaller, overgader og undergader, men de har en anden opgave end Louisiana - og omvendt"
Man kan godt undre sig over, at det er en af dagbladet Politikens faste kronikører, Bjørn Bredal, og ikke en af avisens kunstskribenter, der forsvarer kunstmuseet Louisiana, når netop Politiken for nyligt bragte en stærkt kritisk beskrivelse af museet i Humlebæk.
Kritikken af Louisiana fremsættes af folk, der befinder sig centralt i kunstens verden - og oser i øvrigt langt væk af misundelse over, at det går rimeligt nogenlunde med publikumstilvæksten på Louisiana
lørdag den 23. august 2014
Guitarshoppen er åben
Fredag
d. 22. var der Gallery Night i Aarhus, og ved dén lejlighed kunne man komme til
åbning af udstillingen 'On The Road', som viser værker af billedkunstneren Rose
Eken.
Titlen er velvalgt, da hovedværket på udstillingen er en 1:1 kopi i karton af dén Harley Davidson motorcykel, som Peter Fonda benyttede i filmen Easy Rider.
Jeg er dog mest fascineret af Ekens modeller af musikinstrumenter fra rockhistorien og især Guitarshoppen, som ses på fotoet herover, er så nørdet og stærkt detaljeret, at jeg kan glo på den i timevis med henblik på at finde eksempler på klassiske instrumenter.
Det pudsige er, at enkelte guitarer i shoppen kan købes for kr. 3500,- og det er netop, hvad jeg gav for min 1968'er Telecaster (altså en rigtig guitar) for næsten 30 år siden.
Titlen er velvalgt, da hovedværket på udstillingen er en 1:1 kopi i karton af dén Harley Davidson motorcykel, som Peter Fonda benyttede i filmen Easy Rider.
Jeg er dog mest fascineret af Ekens modeller af musikinstrumenter fra rockhistorien og især Guitarshoppen, som ses på fotoet herover, er så nørdet og stærkt detaljeret, at jeg kan glo på den i timevis med henblik på at finde eksempler på klassiske instrumenter.
Det pudsige er, at enkelte guitarer i shoppen kan købes for kr. 3500,- og det er netop, hvad jeg gav for min 1968'er Telecaster (altså en rigtig guitar) for næsten 30 år siden.
fredag den 22. august 2014
Noldes billedstrøm
"Emil Noldes liv rummer uden tvivl kontroversielle overbevisninger. Som udgangspunkt må værkerne dog tale deres eget klare sprog - om en kunstner hvis passion, egenrådighed og visuelle bedrifter både omfatter beroligende billedstrømme og omvæltende farvestorme"
Christina L.K. Hansen anmelder den store Emil Nolde-udstilling på Louisiana i det nye nummer af Kunstavisen - og helt naturligt kommer skribenten ind på kunstnerens fascination af nationalsocialismen, som dog senere skulle vise sig at været et fejlskud, da netop nazisterne udpegede Nolde som én af de mange kunstnere, der stod for en anti-tysk måde at lave kunst på.
"Degenererede" kaldte de germanske magthavere Nolde og hans ligesindende på tidens kunstscene.
Nolde-udstillingen på Louisiana kan ses frem til d. 19. oktober.
torsdag den 21. august 2014
Things ain't what they used to be - The Movie
onsdag den 20. august 2014
Kopenhagen - igen på dansk
For nyligt opsagde jeg mit abonnement på kunstsitet Kopenhagen.dk, da jeg fandt det helt åndssvagt, at sitet formidlede sine tekster på engelsk.
Nu har jeg imidlertid erfaret, at den udmærkede formidlingsinstitution har bragt det danske sprog tilbage i sine meddelelser, og det glæder mig.
Derfor kan jeg fremover på blog'en her og på min hjemmeside referere fra Kopenhagens nyhedsside.
Nu har jeg imidlertid erfaret, at den udmærkede formidlingsinstitution har bragt det danske sprog tilbage i sine meddelelser, og det glæder mig.
Derfor kan jeg fremover på blog'en her og på min hjemmeside referere fra Kopenhagens nyhedsside.
Hjerter og stjerner til Eliasson og Louisiana
Olafur Eliasson: 'Riverbed' (udsnit) (pressefoto: Anders Sune Berg/Louisiana
"Bag ved eller ved siden af dette på én gang moraliserende og markedsøkonomisk bevidste menneske ligger der imidlertid en kunstner, der i bund og grund "bare" vil give os en stor oplevelse"
Tom Jørgensen i Jyllands-Posten (fem stjerner)
"»Riverbed« er hovedretten på Olafur Eliasson-udstillingen, der vil irritere nogle men forhåbentlig glæde flere og i øvrigt minder om, at alle verdens genstande kan benyttes som kunstnerisk materiale"
Torben Weirup i Berlingske (fem stjerner)
"Det er befriende, at kunsten således kan stresse museet og dets logikker, men ved dagens slutning giver værket frem for alt en sjov og fin oplevelse, ikke så meget mere end det"
Torben Sangild i Politiken (fire hjerter)
De tre citater herover er taget fra anmeldelser i de toneangivende dagblade af udstillingen 'Riverbed', der viser et sindrigt opbygget landskab af Olafur Eliasson på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk.
Dagbladet Politiken benytter lejligheden til at offentliggøre en stærkt kritisk artikel om Louisiana som museum.
Her hævdes det af adskillige kunstpersonligheder, at museet svigter det kontroversielle og modige frem for det konservative og sikre.
Det pudsige er, at de mange kritikere rammer forskellige motiver i deres kritikpunkter og kun få af dem rammer plet.
tirsdag den 19. august 2014
Things ain't what they used to be
"Neeeej! Et fjernsyn!"
Sådan udbrød min kone, da hun så det mest besynderlige kunstværk, jeg har lavet i årevis - og som kan ses på fotoet herover.
Værket er specielt fremstillet til en udstilling, der finder sted i forbindelse med Aarhus Festuge, hvor en af betingelserne er, at en standard-flyttekasse skulle indgå i konceptet.
Udstillingens titel er [sæijmbåt'di:frent], og den finder sted på Højbjerg Bibliotek fra den 30. august.
Overskriften til dette indlæg udgør samtidigt titlen på mit værk.
Sådan udbrød min kone, da hun så det mest besynderlige kunstværk, jeg har lavet i årevis - og som kan ses på fotoet herover.
Værket er specielt fremstillet til en udstilling, der finder sted i forbindelse med Aarhus Festuge, hvor en af betingelserne er, at en standard-flyttekasse skulle indgå i konceptet.
Udstillingens titel er [sæijmbåt'di:frent], og den finder sted på Højbjerg Bibliotek fra den 30. august.
Overskriften til dette indlæg udgør samtidigt titlen på mit værk.
I Do Art om Eliasson
Olafur
Eliasson: 'Riverbed' (udsnit) (pressefoto: Louisiana )
"Jeg kunne godt tænke mig at komme tilbage til Riverbed og opleve, hvordan værket udvikler sig, som udstillingsperioden skrider frem. Sætter folk sig ned og lytter på lyden af stenene og vandet, som jeg gjorde? Er der børn, der konstruerer nye baner, som det strømmende vand kan flyde i? Er der mennesker i højhælede sko, der vælter? Jeg er også spændt på, hvordan de mennesker, der befinder sig i Riverbed agerer. Om deres adfærd minder om den adfærd, som man klassisk har, når man er beskuer i en kunstudstilling, eller om man opfører sig på samme måde, som man gør det, når man går en tur langs stranden"
Medier, der agerer på Internettet, har visse fortrin frem for de trykte. Man kan offentliggøre sine tekster ret omgående.
Iagttagelserne, der bliver beskrevet herover, er foretaget af Esben Weile Kjær fra I Do Art, der har været til pressemøde på udstillingen Riverbed på kunstmuseet Louisiana, hvor Olafur Eliasson har iscenesat et islandsk inspireret landskab.
I Do Art kan findes på Internettet på adressen www.idoart.dk.
Gallery Night i Aarhus
Der er noget, der tyder på, man kan komme
på værtshus med Rose Eken på Charlotte Fogh Gallery ved Gallery Night Aarhus
2014 (foto: Charlotte Fogh Gallery)
Jeg skal
love for, at udstillingssæsonen er blevet grundigt skudt i gang i Østjylland.
Jeg
har beskrevet de aktuelle udstillinger i Kunsthal Aarhus på denne blog tidligere, og
fredag d. 22. august er det muligt at genopleve en nyere tradition, som er
blevet lanceret i Aarhus de senere år.
Galeri MøllerWitt, Charlotte Fogh
Gallery, Galleri Profilen, Galleri Image og Galleri Jacob Bjørn har i
fællesskab taget initiativ til Gallery Night Aarhus 2014, og skægt nok åbner
alle gallerierne vistnok nye udstillinger på netop denne dag.
Jeg ser frem til
at opleve Rose Eken hos Charlotte Fogh. Eken er blevet kendt for at lave små
tableauer med motivisk udgangspunkt i rock-grej og hvad man i øvrigt kan finde
i et øvelokale.
For nogle år siden kunne man se udstillinger, hvor hun havde
lavet modeller af et kæmpe antal trommesæt fra rockhistorien - og disse
modeller følte jeg mig meget underholdt af.
Anette Harboe Flensburg er nok
kendt af de fleste kunstinteresserede, og hun åbner separatudstilling hos
Galerie MøllerWitt med titlen 'Down the Corridor'. Flensburg har i de seneste
år mest beskæftiget sig med rummet og perspektivet i maleriet.
Jacob Bjørn
afholder en form for preview på et nyt galleri, som han åbner 20. september på
Ceres-grunden i det centrale Aarhus.
Galleri Profilen viser grafiske arbejder
af Asger Jorn og Henry Moore, og i Galleri Image kan man se en udstilling
med den brasilianske fotokunstner Rodrigo Braga.
mandag den 18. august 2014
Jævn anmeldelse til Jylland og ProKK
Bogstav-PP - Poul Pedersen - er en af de kunstnere anmelderen i Stiften fremhæver positivt på udstillingen med Jylland.
Skulle de udstillende medlemmer af ProKK være en smule mellemfornøjede over anmeldelsen i Stiften, kan de i hvert fald ikke klage over fremmødet og stemningen ved ferniseringen på udstillingen 'Epidemics'.
Skulle de udstillende medlemmer af ProKK være en smule mellemfornøjede over anmeldelsen i Stiften, kan de i hvert fald ikke klage over fremmødet og stemningen ved ferniseringen på udstillingen 'Epidemics'.
"Udstillinger som denne er i sagens natur en blandet landhandel, da de er et frirum skabt på kunstnernes egne præmisser. Det er på den ene side vigtigt, men i en tid, hvor publikum er blevet forvænt med stramt kuraterede og lækkert iscenesatte udstillinger, der forsøger at formidle kunstens indhold, fremstår denne type udstilling meget introvert. Det virker underligt paradoksalt at man på den ene side ønsker at udstille kunst i det offentlige rum, men på den anden side ikke rigtigt gør en indsats for at komme i dialog med samme offentlighed, eller i det mindste udfordre den"
Hvis man skal vurdere efter citatet herover, kan det godt se ud som om Aarhus Stiftstidendes kunstanmelder Christian Salling kun har negative kritikpunkter i forhold til kunstnersammenslutningen Jyllands udstilling i Kunsthal Aarhus.
Men sådan kan det se ud, når man trækker et citat ud af en sammenhæng, og Salling fremhæver da også flere af Jyllands kunstnere for at levere gedigne kunstværker på udstillingen.
Anderledes forholder det sig med ProKK-udstillingen i kunsthallens kælderetage. Her hedder det blandt andet i Sallings anmeldelse: "Trods det gode oplæg, fornemmer man desværre at de deltagende kunstnere har haft svært ved at finde et fælles udtryk. Der er gode delelementer, men samlet set står værkerne ufokuserede og i enkelte tilfælde direkte banale og amatøristiske".
Det sidste er knapt så godt, når man ved, at ProKK er en forkortelse af Professionelle Kunstnere og Kunsthåndværkere.
Olafur - WOW!!!
"Olafur Eliasson er et utroligt interessant fænomen. Jeg kender ingen andre kunstnere, der appellerer så bredt på tværs af alder, interesse og klasser"
Citatet, som er fremsat af professor i kunsthistorie ved Aarhus Universitet, dr. phil Jacob Wamberg, optræder i en artikel om Olafur Eliasson af dagbladet Politikens utrættelige kulturskribent Camilla Stockmann.
Her udtaler diverse kunsteksperter sig for og imod Eliasson, som bl.a. bliver fremstillet som en repræsentant for den såkaldte oplevelsesindustri.
Anledningen er ganske naturligt den kommende udstilling 'Riverbed', hvor Olafur Eliasson omdanner hele Sydfløjen på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk til et storslået landskab.
lørdag den 16. august 2014
'Epedemics'
Som billedkunstner er der visse ting, man aldrig bør gøre. Blandt andet er det ofte meget problematisk, når flere kunstnere i samarbejde skal producere et værk eller et udstillingskoncept forankret i netop et enkelt kunstværk.
En anden ting, der er kompliceret, når man bliver udfordret af et "open call", er at der ofte er sat en betingelse op i forhold til en sådan opfordring - og kan man ikke 100% finde sig selv i dialog med denne eller disse betingelser, bør man holde sig langt væk fra konceptet.
Desværre forholder det sig sådan, at billedkunstnere vil ses og udstilles - ofte næsten for enhver pris. Og når en forening opfordrer ens medlemmer til at forholde sig aktuelt til temaet 'Epedemics', er mange kunstnere i foreningen ProKK villige til at tage livtag med temaet uden, måske, at overveje om samme tema har nogen som helst forbindelse til ens normale kunstneriske praksis.
ProKKs udstilling i Kunsthal Aarhus har netop titlen 'Epedemics', og er iscenesat som en udstilling med værker, der er udviklet og produceret kollektivt af et antal af foreningens medlemmer.
Resultatet er desværre, at det ligner et - eller flere - forsøg på at tilfredsstille Kunsthal Aarhus' nye princip om udelukkende at vise kunst, der farer rundt i hundredevis af retninger og som mere besidder eksperimentariets indretninger frem for kunstinstitutionens klassiske udtryk.
'Epedemics' kan ses i Kunsthal Aarhus frem til d. 14. september.
'Jylland' åbnet i Kunsthal Aarhus
En af de ting, som formanden for kunstnersammenslutningen 'Jylland', Jette Gejl, udtrykte i sin tale ved åbningen i Kunsthal Aarhus, var en vis taknemmelighed over, at det stadig er muligt at vise kunstværker i det fine udstillingssted, uden at man skal kurateres af diverse organisatorer og kunsthistorikere; men blot ganske enkelt og bekvemt kan udstille, uden der skal ligge diverse intellektuelt funderede tanker til grund for det udstillede.
Hvis man perspektiverer begrebet "kunst", bør enhver form for udenomsmekanisk princip vel også i en eller anden forstand være uden betydning? Enhver kunstner bearbejder, går jeg ud fra, sit værk i forhold til en isoleret intellektuelt grundidé i bevidstheden om, at udarbejdelsen af kunst faktisk er en forstandsmæssig handling?
Uanset hvad jeg og andre mener, er det i hvert fald rart at se noget så traditionelt som raderinger på kunsthallens vægge.
Hovedtaleren ved åbningen af udstillingen var forfatteren Suzanne Brøgger, der i overraskende veloplagt stil satte nogle ting i relief omkring kunstnerrollen i det aktuelle år 2014.
tirsdag den 12. august 2014
Nye "tusser"
Når
jeg lige skulle lave en hurtig skitse eller tegning, har jeg brugt "artist
pens" fra Faber Castel; men imidlertid har jeg nu fået et sæt med otte
vandfaste penne af min kone.
De skulle naturligvis prøves af...
De skulle naturligvis prøves af...
Abonner på:
Opslag (Atom)