onsdag den 30. oktober 2024
November begynder i Aalborg
søndag den 27. oktober 2024
Anmeldelse af 'Moder Jord' på Moesgaard Museum publiceret på KulturInformation
Som jeg tidligere har nævnt på blog'en her, var det planen, at jeg ville skrive en anmeldelse af udstillingen ’Moder Jord’, der netop er åbnet på Moesgaard Museum ved Højbjerg syd for Aarhus.
Cobra-auktion hos Bruun Rasmussen
lørdag den 26. oktober 2024
Besøg på Moesgaard Museum
Nogle uger efter åbningen af udstillingen ’Moder Jord’ på Moesgaard Museum syd for Aarhus lykkedes det mig at få besøgt museet og udstillingen med henblik på en anmeldelse, der vil blive publiceret på portalen KulturInformation inden længe.
Udstillingen belyser i en flot antropologisk ramme menneskets overgang fra samler- og jægerfolk til mennesker, der dyrker jorden.
Her skal vi ca. 12.000 år tilbage i tiden, så et gennemsnitligt menneskes levetid kan dermed opfattes som en dråbe i oceanet.
Hvordan jeg har valgt at beskrive udstillingen, vender jeg naturligvis tilbage til, når tiden er inde og i mellemtiden kan jeg blot fortælle, at ’Moder Jord’ kan ses på museet, der i den nuværende form kan fejre 10 års jubilæum, indtil d. 10. august 2025.
torsdag den 24. oktober 2024
Abonnent på New York Times i to år
I går producerede jeg en af mine primitivt fremstillede videosekvenser, hvori jeg gik kritisk i kødet på dagbladet Politiken og avisens nye bagsideprofil.
Jeg antydede, at jeg muligvis kunne finde på at opsige mit abonnement på avisen; men så skete der noget!
Jeg fik en mail, hvori jeg kunne læse, at et abonnement på Politiken fremover ville blive suppleret med et online-abonnement på The New York Times.
Jeg glæder mig til - i hvert fald de kommende to år - at følge med i, hvad der foregår ude i den store verden belyst af en af de store aktører på nyhedsfronten.
tirsdag den 22. oktober 2024
Udstilling med Barbara Kruger på ARoS vil sprænge museumsrammen
»Som kritisk iagttager og konceptuelt powerhouse tager Barbara Kruger livtag med magtstrukturer, køn, identitet, senkapitalisme og digitale medier i sin første soloudstilling i Skandinavien«
Fra d. 29. november vil man kunne opleve billedkunstneren Barbara Kruger sprænge alle museumsrammer, hvis man skal forholde sig til pressematerialet, som kunstmuseet ARoS i Aarhus netop har publiceret om den amerikanske kunstners store udstilling i og omkring museet.
Udstillingen får den ganske sigende titel ’No Comment’; men når man antyder, at det er Krugers første soloudstilling i Skandinavien, bør jeg for en sikkerheds skyld nævne, at hun deltog i en af udstillingerne i forbindelse med Aarhus Kulturhovedstad i 2017.
Her viste hun en ganske vist mindre udstilling i serien ’De Syv Dødssynder’, hvor hun tog begrebet ”Fråseri” under behandling på Museet for Religiøs Kunst i Lemvig.
Udstillingen på ARoS kan ses fra d. 29. november til d. 21. april 2025.
mandag den 21. oktober 2024
Ny direktør med fokus på kommunikativ forståelse
»Selv om man skal kunne ledelse og have evner til at drive forretning, tror jeg ikke, det ville gå med en djøf’er fra erhvervslivet. Der er brug for en med indsigt i at drive museum. En moderne museumsdirektør skal have en høj grad af kommunikativ forståelse, for opgaven er at fortælle historier og nå ud til publikum«
Kommunikativ forståelse må man sige, at den ret nye direktør for Den Gamle By i Aarhus, Julie Rokkjær Birch, besidder.
Hun har siddet på posten i lidt mere end et halvt år, og i et interview, der netop er blevet bragt på forsiden af Politikens kultursektion, fortæller Rokkjær Birch om sine visioner på museets vegne til Anne Bech-Danielsen.
Det har ellers ikke været lutter idyl, der har præget den nye direktørs første tid i stillingen. Julie Rokkjær Birch har således været nødsaget til at afskedige 20 af museets faste medarbejdere, hvilket svarer til omkring 10 % af den samlede medarbejderstab.
Der er således ofte koldt på toppen; men mon ikke Den Gamle Bys direktør allerede er i gang med at fyre op i brændeovnen på sit kontor i, hvad man kan kalde ”byen i byen”?
søndag den 20. oktober 2024
Gensyn med udvalgte kunstværker
I den netop forgangne weekend var min hustru og jeg lige på udflugt til Struer med henblik på at se Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling, som jeg sammen med to kvalificerede medcensorer udvalgte værker til for næsten en måned siden.
Det var helt interessant at gense værkerne disponeret i Kunst- og Kulturcentret Gimsinghoveds fine udstillingsrum.
lørdag den 19. oktober 2024
Hvad er en gammel skrammet Fender-guitar værd?
onsdag den 16. oktober 2024
Ny opgave - nu som teateranmelder
Redaktøren på webmediet KulturInformation, Jesper Hillestrøm, er en person, der ser muligheder frem for begrænsninger.
For nylig tilbød jeg min assistance til portalen som kunstanmelder med udgangspunkt i det midt- og østjyske, hvor jeg har min fysiske base.
Tilbuddet blev modtaget med glæde og siden har jeg beskrevet en del kunstudstillinger til mediet.
Hillestrøm er imidlertid en redaktør, som kan se potentiale i at have en anmelder i mit område, så han forespurgte forleden dag, om det var en opgave for mig at anmelde musicalen ’Asger Jorn – Vild kærlighed og fri kunst’, som fra d. 19. oktober bliver spillet i Jysk Musikteater i Silkeborg.
»Hvis du kan skaffe mig en billet«, var min umiddelbare reaktion til redaktøren, som ikke er en person, der ligger på den lade side. Få timer senere lå der to billetter til premieren på forestillingen i min indbakke.
Nu glæder jeg mig blot til at se forestillingen og derefter forhåbentligt at skrive et par kritiske ord om begivenheden.
mandag den 14. oktober 2024
Halvvejs gennem efteråret
Når man når til midt i oktober, er det meteorologiske efterår nået halvvejs. Det vil sige, at der er halvanden måned til vinter.
Uha! Det er nogle drøje måneder, der venter; men som jeg tidligere har været inde på, skaber jeg med motiver fra i sommer en speciel stemning på værkstedet.
Akvarellerne herover er faktisk malet efter blyantskitser fra sommeren 2024.
'Superconversation' anmeldt på KulturInformation
Fra kontor på Christiansborg til auktion hos Lauritz.com
lørdag den 12. oktober 2024
Tysk malerkunst hos Annika Nuttall
fredag den 11. oktober 2024
Moesgaard Museum i 10 år - og med ny udstilling
»Tidligere – meget tidligere – kunne der over kulturhistoriske museer hvile en særlig støvet stemning, som nu også havde sine kvaliteter. Montre efter montre af fundne genstande lagt frem som beviser på ældre tider og kultur og sædvaner hos de mennesker, der har beboet kloden før os. Det princip gjorde Moesgaard endegyldigt op med, da museet åbnede for ti år siden«
Når Torben Weirup i sin anmeldelse af udstillingen ’Moder Jord’ på Moesgaard Museum nævner specifikt ti år, skal det perspektiveres i, at den store museumsudvidelse på museet syd for Aarhus fandt sted for netop 10 år siden.
Den nyåbnede udstilling, som skildrer foranderligheden i en fjern fortid, da mennesket for alvor begyndte at dyrke jorden, får fire stjerner med på vejen i anmeldelsen, som kan læses i Kristeligt Dagblad.
Jeg besøger selv Moesgaard Museum på et senere tidspunkt med henblik på en anmeldelse.
Udstillingen kan ses frem til d. 10. august 2025.
torsdag den 10. oktober 2024
Kunstnertrio i superkonversation med historien
tirsdag den 8. oktober 2024
Fire stjerner til ARoS og 'Sky Gazing'
»ARoS mangler den samlede fortælling om menneskets forhold til himmelrummet, og i høj grad også et katalog med tekster, der kunne perspektivere yderligere til dette meget væsentlige emne«
Jeg er helt enig med Lisbeth Bonde i hendes overordnede vurdering af udstillingen ’Sky Gazing’, som hun har anmeldt til fire stjerner i Kristeligt Dagblad.
Udstillingen kan, som det også fremgår af citatet, ses på ARoS i Aarhus, og det kan den frem til d. 16. februar 2025.
Min egen anmeldelse af samme udstilling kan læses HER>
Sensommermorgen
Kunstforeningen Limfjordens censurerede udstilling åbnet i Struer
Der har været lidt stille om Kunstforeningen Limfjordens censurerede udstilling, siden den åbnede lørdag d. 5. oktober.
Jeg har dog ad omveje erfaret, at åbningen var uhyre velbesøgt og at der var positive meldinger angående, hvilke værker, vi havde antaget på udstillingen.
Jeg har desværre ikke fået set udstillingen endnu og har derfor ingen mening om disponeringen af værker.
mandag den 7. oktober 2024
To nye udstillinger på Silkeborg Bad går i direkte konvergens med omgivelserne
Man hører ofte museumsgæster udtale, når de befinder sig i Panoramasalen på KunstCentret Silkeborg Bad, at det må være svært for en kunstner at konkurrere med udsigten ud over Ørnsø.
Man kan som kunstner faktisk godt udfordre det smukke view; men om kroatiske Mirko Zrinšćak har gjort det overbevisende, vil jeg ikke tage stilling til.
Han udtaler i kunstcentrets formidlingsmateriale om sine titelløse træskulpturer: »Disse skulpturer skal mærkes, ikke ses. Man bruger sin mave og ikke sit hoved, når man ser på dem«.
Jeg synes, det er lidt noget sludder; men heldigvis kan man også se gruppeudstillingen ’Mærk skovens rum’, og her tror jeg, at titlen direkte indikerer konvergensen med kunstcentrets udendørs miljø.
Begge udstillinger kan ses frem til d. 12. januar 2025.