lørdag den 31. juli 2021

Farvekraftens styrker og dilemmaer på Silkeborg Bad
























Det var primært med henblik på at skrive en anmeldelse af udstillingen 'Den blå laks' rejse' med et omfattende værkudvalg af billedkunstneren Pia Andersen, at jeg for nyligt besøgte KunstCentret Silkeborg Bad, og jeg må sige, at der er smæk for skillingen i farveintensiteten. 

Det overraskede mig på sin vis ikke, da Pia Andersen er en kunstner, som jeg har oplevet flere gange på udstillinger, og hendes metode er forankret i farveklatter, som er pålagt lærredet tilsyneladende presset direkte ud af tuben, således at de mange farver på passende afstand blander sig optisk hos beskueren. 

Tricket er ikke nyt, men i hvert fald interessant at se i en nutidskunstners kontekst. 

Der er flere udstillinger på Badet; men den her omtalte er den mest omfattende og muligvis også den mest interessante. 

Der er under alle omstændigheder meget at kigge på, når vejret alligevel her to tredjedele inde i sommeren viser sig fra sin mest efterårsagtige side. 

'Den blå laks' rejse' kan ses frem til d. 19. september.
 

torsdag den 29. juli 2021

Fernisering nærmer sig

 

Dette nye, titelløse grafiske arbejde kan ses på udstillingen på Galleri Arte


Af gode grunde er jeg ikke i stand til at levere billeder af min næste udstilling 'Nordisk ekspressionisme', som åbner søndag d. 1. august kl. 14 i Galleri Arte i Lildstrand i nærheden af Frøstrup i Thy. 

Årsagen er naturligvis, at jeg ikke endnu har set den færdigdisponerede udstilling, men det bliver der rådet bod på, og jeg lover, at der også på blog'en her vil blive publiceret et antal fotos fra udstillingen. 

Ferniseringen nærmer sig, og jeg er spændt på, hvordan det hele kommer til at spænde af. Jeg har leveret et ganske omfattende antal værker til udstillingen, og gallerist Pier Maria Andersen har meddelt at så godt som alle malerier, akvareller samt grafiske arbejder er på plads på galleriets vægge. 

Hvis man gerne vil have en del af sin nysgerrighed stillet, inden udstillingen åbner, kan man læse en bredtfavnende tekst om mine værker med afsæt i inspirationen fra naturen og de ekspressionistiske malere på websitet Thy360.

Udstillingen kan ses frem til d. 22. august og man kan finde åbningstider på galleriets hjemmeside HER>

onsdag den 28. juli 2021

Bulder og brag


'Strand'. Akvarel, oliepastel og grafit på Hahnemühle. 25 x 37 cm.

Mens luften er tung og lummer og adskillige lyn flæser luften og store tordenbrag efterfølgende buldrer løs, er det helt rart at sidde på værkstedet - i tørvejr - og lave nogle akvareller med motivisk udgangspunkt i den tid på sommeren, hvor man ikke risikerede at blive ramt af et skybrud. 

Arbejderne herover er således blevet produceret mens jeg befinder mig i en underlig tilstand præget af forventninger til de kommende udstillinger, hvoraf den ene allerede finder sted blot få dage efter, disse linjer bliver skrevet. 

Det drejer sig om separatudstillingen med titlen 'Nordisk ekspressionisme' i Galleri Arte ved Lildstrand i Thy. 

Her vil værkerne, som kan ses på denne side dog ikke blive vist, men der bliver mulighed for at se nogle tilsvarende senere på året ved en udstilling i Viborg, som jeg snart skal i gang med at forberede.
 

mandag den 26. juli 2021

"De siger, at de første 80 år er de værste"

 

Filmklippet her viser Per Arnoldis åbningstale i anledning af kunstnerens 80 års fødselsdagsudstilling i Utzonhuset, Skagen Odde Naturcenter. 

Her fortæller han blandt andet om et monument ved Sletten Strand ved Humlebæk. Monumentet symboliserer danske jøders flugt til Sverige i 1943, og bliver udstillet i en 1:5-version i Skagen.

Overskriften til dette blogindlæg er blot ét af mange udsagn, som Arnoldi vanligt veloplagt fremsiger under åbningstalen.

'Kunstnerkolonien' er glimrende underholdning

 

»Stemningen er god, munter og solidarisk, som den også var det sidste år, og klipningen balancerer stadig fornemt mellem kunstformidlingens blik for det møjsommelige arbejde med at kratte i gasbeton, blande maling eller lede efter det bedste sted at filme og realitygenrens for mellemmenneskelig komik«


Lone Nikolajsen har på vegne af dagbladet Information gennemset tv-serien 'Kunstnerkolonien på Bornholm', som for tiden vises som flow-tv på DR2. 


Man kan dog se serien som stream, og i lighed med Informations journalist har jeg gennemset hele serien, og jeg må sige, at billedkunst som rendyrket underholdning nok ikke er noget, man som tv-seer er vant til; men til gengæld oplever man, hvilke dilemmaer og udfordringer, kunstnere kan stå over for, når de skal lave et eller flere kunstværker inden for et nøje afgrænset tidsafsnit. 


På samme tid bliver kunstnerne udfordret socialt, og det sidste skal nok ses hos mig som en fordom om billedkunstnere som ensomme sjæle, der oftest arbejder alene i værksteder og atelierer. 


De seks kunstnere er nøje udvalgt efter køn og generationer. Det drejer sig om Ursula Reuter Christiansen, Michael Kvium, Kasper Bonnén, Julie Nord, Sif Itona Westerberg og Kin Richard Adler Mejdahl, og ikke blot aldersmæssigt repræsenterer kunstnerne et spænd. 


Det samme gælder deres tilgang til at skabe kunst. Udtrykkene er vidt forskellige, hvilket blot understøtter alsidigheden i serien - og netop dét skaber en glimrende underholdningsværdi, som man kan opleve i traileren, der kan ses herover. Hele serien kan naturligvis ses på dr.dk.


Forløbet har afstedkommet en udstilling på Bornholms Kunstmuseum, og den åbnede forleden dag og kan ses på museet frem til d. 24. oktober.

onsdag den 21. juli 2021

Beskedne fire hjerter til 'Maestro' trods udelt begejstring

 

Lino Tagliapietra: 'Batman', 2006, blæst og slebet glas

»For en sart skandinavisk sjæl, der er begejstret for enkelhed og ikke alt for larmende dekorationer, kan Lino Tegliapietras glaskunst være en udfordring. Der sker så meget på hans værker, at øjnene næsten ikke kan finde hvile. Men i den store udstillingssal er det mesterligt, og når man først har overgivet sig til mønstrene og forstår, hvor svært, hvor svært det er at skabe kunst af denne kaliber, pakker man de skandinaviske birketræer væk«

Politikens designanmelder Lars Hedebo Olsen sparer bestemt ikke på superlativerne i sin anmeldelse af udstillingen 'Maestro - Lino Tagliapietra', som man netop nu kan se og opleve på Glasmuseet Ebeltoft. 


Af samme årsag finder jeg det lidt besynderligt, at Politikens ellers normalt skarpe anmelder kun giver fire hjerter til udstillingen, som jeg selv i en netop publiceret anmeldelse giver seks ud af seks mulige stjerner i Jyllands-Posten. 


Udstillingen kan ses på Glasmuseet helt frem til d. 24. april 2022.

tirsdag den 20. juli 2021

Il Maestro på Glasmuseet

 





















Jeg har netop i skrivende stund afsendt en anmeldelse af en udstilling, som finder sted på Glasmuseet i Ebeltoft. 

På italiensk kalder man en mester inden for et specifikt kunstnerisk område for "Maestro", og det er netop titlen på udstillingen, der viser værker af den netop italienske glaskunstner Lino Tagliapietra, som blev betaget af glasset som materiale, da han voksede op på øen Murano i Venedigs lagune. 

Tagliapietra er født i 1934 og har således adskillige årtiers erfaring som glaskunstner, og det bevidner udstillingen tydeligt. 

Der kommer naturligvis mere om udstillingen og hvordan jeg mere nuanceret har iagttaget udstillingen, når anmeldelsen er blevet publiceret... 

'Maestro' kan ses på Glasmuseet Ebeltoft helt frem til d. 24. april 2022.

mandag den 19. juli 2021

Kritisk blik på det nye H.C. Andersens Hus

 

'Den lille pige med svovlstikkerne' er blot ét af utallige temaer i det nye H.C. Andersens Hus i Odense


»Det er uambitiøst og provinsielt og bestemt ikke i Andersens ånd. Med mindre vi da tænker på ham som ren snob. Mange af elementerne i udstillingen her er lavet af anerkendte, internationale kunstnere. Problemet er bare, at de er blevet bedt om ikke at lave noget som helst andet end banal repræsentation af et velkendt motiv fra de mest gennemtærskede dele af et forfatterskab, der ellers rummer rigeligt med overraskelser og vildskab«


Man kan roligt sige, at Harald Voetman i dagbladet Information giver et stærkt kritisk indblik i det nye og halvfærdige H.C. Andersens Hus i Odense. 


Jeg har selv haft mulighed for at kigge på huset - og dét vel at mærke mens det stadig lignede outlet-udsalg fra et byggemarkeds overskudslager. Derfor havde jeg også svært ved at skrive en fyldestgørende anmeldelse af stedet. 


Det lykkedes dog ikke desto mindre med hjælp fra fantasien at få sammenfattet nogle ord om H.C. Andersens nye domicil. Og det med fantasien skal tages dybt alvorligt, og det drejer sig jo om H.C. Andersen, så i det perspektiv er udfordringerne vel til at forstå. 


Jeg må dog sige, at Voetman i sin kritik har adskillige væsentlige pointer, men dem skal man naturligvis læse i Information, som sikkert kan findes på det nærmeste bibliotek.