tirsdag den 29. december 2020
mandag den 28. december 2020
Tilbageblik på 2020 #12
"Hvad jeg imidlertid ved, er at man på Moesgaard Museum har disponeret en smuk iscenesættelse med henblik på at fortælle historien om det, man ved om neandertalerne. Myterne om dem lever i bedste velgående, og mystikken er således intakt omkring vores fjerne forfædre, men nye nuancer vil til stadighed dukke op i landskabet - så alle spørgsmål kan heldigvis endnu ikke besvares"
For tiden kan man, når museet ikke er nedlukket på grund af Civid-19-restriktioner, på Moesgaard Museum se udstillingen 'Neandertaler - i mammutjægernes land', som fortæller historien om vore fjerne forfædre på en måde, som anskueliggør adskillige detaljer om neandertalerne, som jeg i hvert fald ikke var bevidst om.
Fem stjerner tildelte jeg udstillingen, som - når museet genåbner - kan ses frem til d. 1. august 2021.
fredag den 25. december 2020
Tilbageblik på 2020 #11
"...på trods af afstande i motiver og sandsynligvis i temperamenter, fungerer det artistiske koncentrat fortrinligt. Denne kendsgerning i konsensus med udstillingens disponering giver et glimrende samlet indtryk, og dette fungerer ikke mindst i kraft af en stærk og ekskvisit kuratering, hvori de mange værker i kraft af seks underliggende temaer rummer næsten rytmiske og sanselige synteser, hvilket i sig selv er lidt af et kunststykke, når man tænker to kompromisløse billedkunstnere ind i helheden"
Asger Jorn og Per Kirkeby er to afgørende kunstnere i det 20. århundredes nationale kunsthistorie, og derfor kan det synes oplagt, at kunst museet ARoS i Aarhus nu viser de to kunstnere i en dialogudstilling med de indbyggede konfrontationer, som nemt kan opleves, når de to store egoer optræder i samme miljø.
Jeg gav udstillingen fem stjerner i min anmeldelse og derfor optræder den som en af de udstillinger, der fremhæves på blog'en her som en af de væsentligste i 2020.
Den kan ses på ARoS helt frem til d. 5. april 2021.
torsdag den 24. december 2020
Tilbageblik på 2020 #10
"Årsagen til, at man som tilskuer omgående bliver indfanget af totalinstallationens impuls, skal findes i, at museets ellers så stærke arkitektur bliver komplet udslettet på en sjælden set måde. Man oplever faktisk en vis lettelse, da man forlader den indvendige del af installationen, da den viser forholdet mellem den virkelige verden og en fiktiv metropol ved navn San San. Navnet refererer til to byer på den amerikanske vestkyst. San Diego og San Francisco er groet sammen i Freeman og Lowes fiktionsverden"
Kunstnerne, der refereres til i uddraget fra en anmeldelse, er Jonah Freeman og Justin Lowe, som med udstillingen 'Colony Sound' på ARoS i Aarhus har forvandlet udstillingsrummet i Niveau 1 til et dystert fremtidsscenarie, der samtidig peger bagud i tiden.
Som det fortælles i teksten oplever man en verden totalt isoleret fra museets arkitektur - og det gør oplevelsen dobbelt surreel og fascinerende. Fem stjerner opnåede udstillingen i min anmeldelse.
Når museet genåbner efter den aktuelle nedlukning, kan 'Colony Sound' ses indtil d. 21. februar.
Hvad der sker i ARoS' Niveau 1 derefter, må stå hen i det uvisse, da museet endnu ikke i skrivende stund har publiceret programmet for 2021. For dårligt af så stor en udstillingsinstitution!
tirsdag den 22. december 2020
Et tilbageblik på 2020 #9
"Man kan betragte Allan Ottes malerier som øjebliksbilleder, hvori man i et determineret tidsafsnit iagttager miljøer, som ikke absolut knytter sig til landbrugsindustrien. For eksempel vil man se en rød personbil, som er kommet ud af en gal vej og er havnet i en suppedas af en sø. Køretøjet vil blive fjernet hurtigt, og idyllen vil være genoprettet. Bussen, som er endt i grøften i vinterlandskabet og postbuddet, der har givet op og tilsyneladende ligger livløs i en snedrive, er ligeledes billeder, der kan beskrives som provisoriske"
Hvis man besidder en fascination for landbrugsindustri fortolket af en kunstner, der selv er opvokset på landet og i dag er bosiddende på Frederiksberg i København, er der ingen vej udenom kunstmuseet HEART i Birk ved Herning.
Allan Ottes udstilling refererer tilbage til dengang en bonde var en bonde og en ko var en ko. Otte selv har svært ved at se en romantisk side af fortidens landbrug, hvor kulden og sult var uundgåelige ingredienser i vinterhalvåret.
Faktisk mener han, at dyrevelfærd har langt mere gunstige betingelser under den moderne struktur, hvor alt er styret ned til mindste detalje.
Jeg vil ikke skabe en diskussion om, hvorledes det ene eller det andet er det rigtigste. Jeg har ikke tilstrækkelig indsigt i, hvordan livet på bøhlandet udspiller sig i dag; men Allan Ottes udstilling rummer under alle omstændigheder knivskarpe iagttagelser i relation til på standen om, at "der er så dejligt ude på landet".
Fem stjerner i avisen til 'Naturligvis - Landskabsmalerier af Allan Otte'.
Udstillingen kan, om Corona vil, ses frem til d. 24. januar 2021.
mandag den 21. december 2020
Et tilbageblik på 2020 #8
"De nævnte eksempler er nogle af denne anmelders brutale punktnedslag i Arne Jacobsens samlede arkitektur, men tager man et blik på designdelen, som den er disponeret på Trapholt, vil man opleve møbler, belysning, ure samt interiør i en bred forstand som en signifikant perlerække af original og skelsættende design. Det virker øjeblikkeligt overrumplende; men det kan dårligt være anderledes, når en arkitekt og designer, der sandsynligvis står som sin samtids mest betydningsbærende, skal præsenteres i fuldt udtræk"
Det kan muligvis virke en smule ejendommeligt, at en af de få udstillinger, som kunne opnå de maksimale seks stjerner i det forløbne år, er en udstilling med udgangspunkt i arkitektur og design, men sådan er det, når kunstmuseet med speciale i netop design, Trapholt i Kolding, sætter stærkt fokus på Arne Jacobsen.