fredag den 20. juni 2025
Lidt kritik af åbningsudstilling på ARoS
torsdag den 19. juni 2025
Jorn, Juhl, Salto, Siesbye og alle de andre
Der er altid store forventninger til de nævnte kunstnere, når auktionshuset Bruun Rasmussen blænder op for liveauktion i domicilet i Lyngby, og netop de fire var da også temaer i den netop gennemførte sommerauktion.
Ganske vist kunne et par malerier af Asger Jorn ikke sælges, men til gengæld ramte et usædvanligt maleri af kunstneren et hammerslag på 1.250.000 kr. mod en vurdering på 1-1,2 millioner.
Et hurtigt blik på oversigten over de solgte varer overraskede ved et maleri af Mogens Balle, som var vurderet til 50.000-60.000. Det opnåede en pris på 200.000 kr., hvilket jeg mener, er en høj pris for et værk af Balle.
Ellers var priserne ret forudsigelige på de Cobra-værker, der vel at mærke kunne sælges.
Axel Salto, Finn Juhl og Alev Siesbye er så godt som altid stensikre sællerter, når deres designs kommer under hammeren og denne gang var ingen undtagelse.
Et eksempel: En smuk lille skål af Siesbye opnåede et hammerslag på 60.000 kr. mod en vurdering på 30.000.
En fest i vandkanten
I det hele taget finder jeg det ret livsbekræftende at befinde mig ved en stand på en varm sommerdag i juni.
Denne tilstand forstærkes dog, når jeg oplever de unge mennesker kreere deres egen fest i vandkanten, som man kan se det i de fire tegninger herover.
Man skal dog være kvik med blyanten, hvis man vil skabe en præcis beskrivelse af stemningen, da der er bevægelser i spil.
Derfor er der ingen garanti for, at scenarierne er 1:1 perfekte; men hvornår er de det?
Kristeligt Dagblad finder ny kulturredaktør i egne rækker
Jack Fridthjof under jorden
Bare rolig, kære bloglæser. Jack Fridthjof har blot kreeret en af sine vanligt veloplagte reportager; men det med "under jorden" bør bestemt tages bogstaveligt.
Indslaget herover formidler det første view på kunstmuseet ARoS' nye underjordiske udstillingsrum Salling Galleriet, som åbner med en udstilling af den britiske samtidskunstner Jenkin van Zyl og installationen 'Lost Property'.
Jeg er selv i gang med en anmeldelse af udstillingen, og denne anmeldelse kan læses om ikke så længe på kulturportalen KULTURINFORMATION.
onsdag den 18. juni 2025
Tryk på virkemidlerne i åbningsudstilling på ARoS
Man har valgt at indvie det nye areal med en ganske højlydt videoinstallation af den engelske samtidskunstner Jenkin van Zyl, som viser værket ’Lost Property’, hvor det primært handler om en 47 minutter lang videoinstallation garneret med fysiske skulpturer, som tilsyneladende er opbygget af objekter fra filmen.
Der er ganske voldsomt tryk på lyd og visuelle virkemidler – eller effekter, om De vil, og dette scenarium skal jeg i gang med at udvikle en anmeldelse af.
Udstillingen varer helt frem til d. 6. april 2026 og min anmeldelse kan på et tidspunkt læses på KULTURINFORMATION.
mandag den 16. juni 2025
Dokumentar om 'Take the Money and Run'
»Grænsen bliver mere og mere udvisket, og det modsvarer ganske klart et udstillingskoncept, der ganske vist i opstarten har været genstand for en vis bevågenhed på grund af en tilsyneladende forsvundet sum kontanter i omegnen af en halv million kroner…«
Således sprang jeg let og elegant over et kunstnerisk projekt, der totalt overskyggede resten af en udstilling omhandlende arbejdsliv på kunstmuseet Kunsten i Aalborg, da jeg anmeldte udstillingen i et større landsdækkende dagblad tilbage i 2021.
Der er naturligvis tale om værket ’Take the Money and Run’ af Jens Haaning, og jeg skal da love for, at dette konceptuelle greb fik bevågenhed for alle (undskyld metaforen) pengene såvel i nationale som i internationale medier.
Nu kan man se en ret følelsesladet dokumentar, der skildrer hele processen om værket og konflikten mellem Haaning og Kunsten på DR.
Her beskriver Haaning Kunstens direktør Lasse Andersson med følgende svada: »Lasse oppe i Aalborg har ingen uddannelse. Han er arkitekt og ved ikke en skid om kunst…«
Det massivt omtalte kunstværk, som består af to tomme billedrammer, ejes i dag af Kunsten i Aalborg, og dokumentarudsendelsen om værket kan ses HER>
søndag den 15. juni 2025
Nyt socialt medie åbnet for brugere
fredag den 13. juni 2025
En "sommerdag" i juni
Det blev ikke til en sommerdag, hvis en sådan skal udmåles ved temperaturer over 25 grader; men mindre kan gøre det, hvis der ingen skyer er på himlen.
Selvfølgelig blev der tegnet lidt ved besøget på favoritstranden.
Det var dog ikke fordi, der – lidt uforståeligt – var mange mennesker ved stranden på denne torsdag, men det gør ikke noget.
torsdag den 12. juni 2025
Karen Friis ny direktør for KØN
mandag den 9. juni 2025
Galleri udvider i Aarhus' latinerkvarter
søndag den 8. juni 2025
Haberkorn om Jungwirth
Det bør ikke være en hemmelighed, at da udstillingen med den østrigske kunstner Martha Jungwirth åbnede på Museum Jorn i Silkeborg, begavede jeg udstillingen med seks (ud af seks) stjerner i min anmeldelse på portalen KULTURINFORMATION.
Nu har Museum Jorn imidlertid produceret en lille reportage i videoform, hvori museets overinspektør og udstillingens kurator Lucas Haberkorn fortæller om udstillingen og oplevelserne med Jungwirth.
Reportagen kan ses herover.
fredag den 6. juni 2025
Anmeldelse af 'Imaginature' på KunstCentret Silkeborg Bad publiceret
For nylig besøgte jeg KunstCentret Silkeborg Bad, der sommeren over viser udstillingen ’Imaginature’, som er et koncept, der i nogen grad er udviklet til børn og deres forældre; men – hvilket forhåbentlig fremgår af min anmeldelse på KULTURINFORMATION – vi andre kan også se med og få en oplevelse ud af udstillingen, som er kurateret af den tjekkiske kulturperson og teaterinstruktør Matêj Forman, hvilket antyder, at udstillingen er sammensat af installationer, projekter og kunstværker af tjekkiske kunstnere.
Udstillingen kan ses frem til d. 24. august og min anmeldelse kan læses HER>