fredag den 30. juni 2023

Døden akkompagneret af bratsch og cello

 

Lyder overskriften dyster, er der ikke noget at sige til det. 

Det handler om en ny udstilling, der netop, mens disse linjer skrives, åbner på ARoS i Aarhus, og den viser en videoinstallation med udgangspunkt i optagelser fra Terezín/Theresienstadt, der nok skaber associationer hos nogle, der er bekendt med nazisternes afstumpede kynisme, når det drejede sig om individer, de ikke filosofisk sympatiserede med. 

Det er en lang historie, der ligger til grund for udstillingen 'Study for Strings Sokol Terezín' af skotske Susan Philipsz. Omdrejningspunktet er den tjekkisk-jødiske komponist Pavel Haas (1899-1944), der fra Terezín blev deporteret til udryddelseslejren Auschwitz, hvor han blev dræbt. 

Jeg prøver senere at beskrive såvel historie og udstilling i en planlagt anmeldelse, men udstillingen kan i hvert fald ses frem til d. 3. december. 

Jeg har produceret en lille stemningsvideo fra udstillingen og det er den, der kan ses herover.

torsdag den 29. juni 2023

Aarhus' Akropolis

Parken ved Musikhuset og ARoS i Aarhus i sin nye udformning. I forgrunden ses den udvendige del af James Turrells The Dome (visualisering: Schønherr)

»Visionen er at styrke parken som byens grønne hjertekammer, og vi vil samle det, som vi kalder det aarhusianske Akropolis, som betyder den høje by - for vi ligger på byens højeste punkt«


Udtalelsen er fremsat i en artikel i Jyllands-Postens Aarhus-sektion af Rikke Juul Gram, som er partner i landskabsarkitektvirksomheden Schønherr, som i samarbejde med blandt andre billedkunstneren Morten Stræde har vundet opgaven at skabe et nyt parkområde ved ARoS og Musikhuset i Aarhus. 


Området forventes indviet i 2025, når ARoS har afsluttet bygningen af The Dome, som vil blive en imposant installation af den amerikanske kunstner James Turrell.

 

tirsdag den 27. juni 2023

Den ubrudte linje

 



Mens hedebølgen blev brudt af et skybrud samt lyn og torden, kan jeg lige vise nogle tegninger, som jeg har kreeret ved en østjysk strand mens solen endnu bragede ned fra oven. 


Her er det mest gennemgående, at strandgæsterne er nøgne, og således brydes kroppens linjer ikke af irriterende badetekstiler. 


Det tager jeg klart fordel af, når skitsebogen bliver fundet frem, når jeg ikke læser avis, spiser eller drikker under mine besøg på stranden.


Kompleksitet i glas

 




















Jeg kan lige så godt erkende, at man ikke får det mindste ud af udstillingen 'Evolutions' med ganske komplekse værker af kunstnerduoen Studio ThinkingHand, som viser udstillingen på Glas - Museet for glaskunst i Ebeltoft, hvis ikke man investerer lidt tid. 

Der er ganske enkelt tale om en udstilling, der på forbilledlig vis forener det kunstnerisk æstetiske med videnskabelige narrativer. 

Derfor vil det være dræbende for oplevelsen, hvis man i sommervarmen haster igennem udstillingen, som jeg netop har besøgt og nu er i gang med at forfatte en anmeldelse af. 

'Evolutions' kan ses på museet i Ebeltoft frem til d. 7. januar 2024.

torsdag den 22. juni 2023

Kunsten.nu om Peter Linde Busk-udstilling

 

Installationsfoto fra Peter Linde Busk-udstillingen på Holstebro Kunstmuseum (foto: David Stjernholm)

»Jeg mener, at udstillingen på den måde taler ned til publikum. Hverken kunstner eller kurator gør sig den væsentlige del af udstillings- og formidlingsarbejdet, der består i at udøve en ligeværdig kommunikation med publikum«


Det er efterhånden længe siden, at udstillingen 'Hvem taler om sejr? At overstå er alt' med værker af Peter Linde Busk åbnede, men netop nu har kunstportalen Kunsten.nu fået lavet en af portalens alt for få kunstanmeldelser. 


Den er ikke umiddelbart positiv, da man - som det antydes i citatet fra Casper Berthelsens anmeldelse - mener, at udstillingen ganske enkelt er mangelfuld formidlet i relation til de adskillige referencer og ordspil, som Linde Busk gør brug af i titlerne. 


Naturligvis er formidling vigtig, men jeg mener nu alligevel, at Berthelsen rammer lidt forbi skiven, da der er tale om en decideret sanseudstilling beregnet for synet, men det tilfredsstiller tilsyneladende ikke akademikerne på Kunsten.nu


Fred være med det. Jeg er netop blevet lovet et eksemplar af udstillingskataloget af de gode folk på Holstebro Kunstmuseum, hvor Peter Linde Busk-udstillingen kan ses frem til d. 20. august.  

onsdag den 21. juni 2023

tirsdag den 20. juni 2023

Lidt mere om 'Stilhedens alfabet'

Poul Pedersen: Et enkeltværk fra serien 'Formen og farven, som kunstneren kalder en "opera uden lyd". Værsgo' - tag plads!

For nylig deltog jeg i et arrangement på Museum Jorn i Silkeborg, hvor man i sommervarmen markerede billedkunstneren Poul Pedersens 90-års fødselsdag. 

Kunstneren, der også på grund af en ofte usædvanlig motivkreds, er kendt under navnet "Bogstav-PP", har været en væsentlig del af den danske kunsthistorie i nyere tid, og dette ligger samtidig til grund for en udstilling med titlen 'Stilhedens alfabet' i Museum Jorns underetage. 

Samtidig er der udgivet en interessant bog, som samler en stor del af, hvad PP har foretaget sig gennem et langt liv. 

Udstillingen kan ses frem til d. 17. september.

søndag den 18. juni 2023

Poul Pedersen "Bogstav-PP" 90 år

 








Søndag d. 18. juni fyldte maleren Poul Pedersen - "Bogstav-PP" - 90 år og i den anledning åbnede dagen før udstillingen samtidig med publicering af bogværket 'Stilhedens Alfabet' på Museum Jorn i Silkeborg. 

Her kunne et talstærkt publikum blandt andet opleve Benjamin Koppel, Peter Laugesen og hovedpersonen selv med museumsinspektør Cecilie Marie Dalhoff som mikrofonholder.

fredag den 16. juni 2023

'Pussy Power' åbnet på Kunsten

 


















Der skal såmænd nok være en enkelt eller to, der kan forarges over titlen på udstillingen, der på Kunsten i Aalborg med en retrospektiv udstilling markerer Kirsten Justesens 80-års fødselsdag. 

Det er der imidlertid ingen grund til, da Justesens begrebsverden hæver sig langt over almene småborgerlige virkeligheder. 

Hun har været til stede på den danske kunstscene lige så længe, jeg kan huske tilbage, og hun er nok en af de kunstnere i tidsrummet, der mest radikalt har brugt sig selv i bestræbelserne på at skabe et altid stærkt og kompromisløst udtryk. 

Jeg er naturligvis allerede i fuld gang med en anmeldelse af 'Pussy Power', som kan ses på Kunsten frem til d. 22. oktober.