fredag den 28. maj 2021

Regnbue-panorama i 10 år

























Jeg var naturligvis til stede, da man indviede kunstværket 'Your Rainbow Panorama' på ARoS i 2011. 

Det er besynderligt at tænke på, at det er 10 år siden, det spektakulære kunstværk, som er udtænkt af Olafur Eliasson, blev indviet; men det er det altså og i den periode har værket ikke blot stået som et vartegn for museet, men faktisk for hele Aarhus. 

Jeg er sikker på, at man ville finde bygningen sært "amputeret", hvis ikke værket afsluttede den ret bastante arkitektur, som præger museumsbygningen; men ARoS levede faktisk de første syv år uden regnbue på toppen.
 

torsdag den 27. maj 2021

Nye udstillinger i Viborg Kunsthal

 

Kathrine Ærtebjerg: 'Menneskebarn III', 2020. Akryl, spray og olie på lærred. 45 x 60 cm. (pressefoto)


Når man blænder op for nye udstillinger i Viborg Kunsthal d. 4. juni er det med fri entré på åbningsdagen fra kl. 11.00 til kl. 17.00. 

Her kan man som sædvanligt opleve to udstillinger. Om Kathrine Ærtebjergs udstilling hedder det i pressemeddelelsen: "I udstillingen 'Viol Hvidkål Væren' tematiserer billedkunstner Kathrine Ærtebjerg den menneskelige eksistens ved at kredse om natur, krop og værktøj som tre aspekter af livet, der fletter sig ind i hinanden og danner en kompleks metaforisk helhed"

Om kunsthallens anden udstilling kan man læse følgende: "Henrik Menné arbejder i krydsfeltet mellem kunst og naturvidenskab"

Jeg er dybt nysgerrig og lover at aflægge kunsthallen i Viborg et besøg, når udstillingerne åbner.

tirsdag den 25. maj 2021

Skulpturpark ved Herning genindviet











»Den midtjyske hede har et kunstfrodigt miljø med uforfærdede armbevægelser. Jeg er glad for, at min skulptur nu har fundet sin plads i Skulpturparken - i godt selskab med gamle kollegers værker«


Således udtaler billedkunstner og designer Per Arnoldi i Jyllands-Posten i anledning af sin 80-års fødselsdag. 


Citatet bunder dog i genindvielsen af Skulpturparken i Birk ved Herning, som jeg deltog i forleden dag. 


De stærkt forurenende jernbanesveller, der tidligere markerede det cirkulære område, er nu erstattet af cortenstål, og det er et vellykket greb, mener jeg.

 

mandag den 24. maj 2021

Værkstedet d. 24. maj 2021




 

Per Arnoldi 80 år

 

Alle ved, hvordan Per Arnoldi ser ud, så jeg lader en natlig gengivelse af 'Oktober 1943' ledsage denne tekst (foto tilsendt af kunstneren)


Ifølge designeren og ikke mindst billedkunstneren Per Arnoldi, der d. 25. maj fylder 80 år, er afgrænsningen mellem billedkunst og design så godt som ikke eksisterende. 

Når man kaster badebolde i luften fyldt med luft fra generationen, der tegnede kunstnergrupperingen De Stijl, er påstanden mere end legitim. 

Arnoldi er naturligvis plakatens mester; men man bør ikke undervurdere hans billedlige gendigtning af en europæisk tradition forankret i netop den førnævnte sammenslutning. 

Der er næsten tale om "jazz for øjet" og musikformen er kendetegnet ved et ofte stramt tema efterfulgt af den frie improvisation - eller leg, om man vil. 

Arnoldis sikre instinkt for farvens rationale har man kunnet se på adskillige udstillinger i hele verden. 

Og det er ikke nødvendigvis på museer og i kunsthaller, udstillingerne udspiller sig. For nyligt kunne man i verdens metropoler opleve Arnoldis bud på en grafisk skildring af klimaforandringerne og nu vi er i det offentlige rum, blev der for nyligt afsløret en skulptur ved Humlebæk. 

Denne skulptur 'Oktober 1943' er placeret som en markering af danske jøders flugt fra Danmark til Sverige under 2. Verdenskrig. Skulpturen blev afsløret tidligere på måneden. 

Tillykke med de 80 år til hr. Arnoldi.

søndag den 23. maj 2021

Bob Dylan 80 år

 



I sin selvbiografi 'This Wheels on Fire' fortæller trommeslagen fra The Band, Levon Helm, om dengang han sammen med resten af The Band var på turné med Bob Dylan, der netop havde lanceret sig selv som rendyrket rock and roll-stjerne.

Dette faldt imidlertid ikke i god jord hos langt hovedparten af Dylans fans, som så ham i rollen som folkesanger i al tid og evighed med den berømte akustiske guitar og mundharmonikaen i det legendariske stativ. Alt var vendt på hovedet hos Dylan og fansene var rasende over det - i deres øjne - utidige forræderi over for folkemusiktraditionen, som de mente, Dylan gjorde sig skyldig i.

En anden myte går på, at da Bob Dylan i 1965 spillede på Newport Folk Festival med et backing band bestående af medlemmer fra Paul Butterfields bluesband, gik Pete Seeger ud bagved for at hente en økse med henblik på at hugge hovedkablet til scenens strømforsyning over. Så indigneret var Seeger over den infernalske spektakel, som Dylan, der året før på samme festival var blevet hyldet som folkemusikkens frelser, og hans elektrificerede band producerede.

Året efter forlod Levon Helm den senere turné, som blandt andet førte Dylan og The Band til København, da han blev dybt deprimeret over publikums reaktion under koncerterne. "Judas" kan man høre en stemme råbe på en bootleg, som blev optaget under turnéen. "You're a liar!" råbte Dylan tilbage.

Helm søgte arbejde på en boreplatform i Den Mexicanske Golf, og blev dér indtil, han blev kontaktet af medlemmerne af The Band, der i den lille by Woodstock umiddelbart nord for New York var i gang med at indspille bandets første plade i eget navn. Det foregik i et stort lyserødt hus, som de naturligvis døbte "Big Pink".

Bob Dylan havde i en periode omkring indspilningen af 'Music From Big Pink' holdt sig uden for rampelyset, og der begyndte at svirre rygter om hans fysiske tilstand. Rygtet ville vide, at han var styrtet på motorcykel og var blevet slemt tilredt. En fjer har det med at blive til mange høns, og Dylan var ganske rigtigt væltet på motorcykel, men var ikke kommet synderligt meget til skade.

Til gengæld var han ifølge Levon Helm ret nysgerrig omkring bandets projekt, og dukkede jævnligt op under indspilningerne. Kunne han deltage? Med en mundharmonikasolo? Lidt korsang?? Men medlemmerne i The Band var bange for, at hvis Dylan fik en rolle på pladen, ville der være langt mere fokus på legendens tilstedeværelse end på musikken.

Imidlertid tilbød The Band, at Dylan kunne hjælpe dem ved at male et motiv til pladens cover. De fleste anede ikke, at Bob Dylan malede, men det fandt man ud af - og hans rolle som kunstmaler blev beseglet nogle år senere, da han udgav pladen 'Self Portrait', hvor hans eget stærkt ekspressive selvportræt prydede coveret.

Hvor meget Dylan malede i de efterfølgende år, står ikke helt klart for mig; men der er ingen tvivl om, at maleriet har fyldt meget hos ham i de år, hvor han turnerede nærmest uafbrudt. Indtil covid-19-pandemien satte ind, har Bob Dylan været på, hvad man kalder "The Never Ending Tour", og det forekommer ret tydeligt, at sangeren i de pauser, der opstår under sådan nogle turnéer, har brugt tiden på at male.

For en del år siden udstillede Bob Dylan på Statens Museum for Kunst. Udstillingens tema var Brasilien, og i en anmeldelse på kunstportalen Kunsten.nu skrev Mille Højerslev Nielsen "... det skuffer mig, at så sjusket udførte værker kan udstilles på et af landets mest markante kunstinstitutioner". Når jeg selv gav udtryk for overvejelser gående ud på at se udstillingen, var reaktionen blandt den akademiske del kunstmiljøet, at det kunne jeg godt spare mig, da udstillingen var noget intetsigende crap. 

I Berlingske fik udstillingen på SMK to sølle stjerner, da anmelderen her mente, at man vilkårligt ville tænke på Dylan som sanger og sangskriver, når man iagttog udstillingen. Jeg mener at kunne huske samme anmelder rose en udstilling nogle år senere med totalt ubehjælpsomme værker af Dronning Margrethe. Det er muligt, jeg husker forkert?

Således var næsten et samlet dansk anmelderkorps særdeles kritisk over for Dylans udstilling på nationalgalleriet; men den samlede vurdering bærer efter min mening præg af, at en stor del af det samme korps af smagsdommere aldrig nogensinde i deres liv har prøvet at producere et maleri. Og her hopper kæden af, og jeg føler mig faktisk dybt fristet til mere end at antyde, at Bob Dylan faktisk er en udmærket maler. Langt bedre end mange af de samtidsmalere, som de samme anmeldere roser helt op i det lyseblå.

Det har kunstanmelder ved det britiske dagblad The Guardian, Jonathan Jones, taget konsekvensen af. Han mener helt uden filter, at Dylan som maler ligger op af en tradition, som man kender den fra den sene David Hockney, der drejer motivet ind i en ekspressiv version, som bliver mere og mere insisterende i takt med, at kunstneren bliver ældre. Han mere end antyder tillige, at man ikke kan adskille Dylans rolle som sanger og komponist med hans kunstneriske værk, der faktisk er præget af en stor sans for netop komposition og koloristisk styrke.

Da Politiken i sin tid anmeldte Dylans udstilling på Statens Museum for Kunst, stillede anmelderen et spørgsmål på sin private blog. Han var selvfølgelig - som sine kollegaer - ret kritisk over for udstillingen, og efterlyste en forklaring på, hvorfor Bob Dylan er en god maler. Den er hermed givet. Det var bare dét! Hej....


På besøg i Skagen

 










































I skrivende stund er min anmeldelse af udstillingen 'Englens kys. Sygepiger i nordisk kunst' på Skagens Museum netop blevet publiceret online i en større landsdækkende avis, og derfor kan jeg afsløre, at jeg gav seks ud af seks mulige stjerner til en uhyre betagende udstilling. 

I forbindelse med besøget på Skagens Museum, som er det primære museum under paraplyen Skagens Kunstmuseer, aflagde vi Anchers hus et besøg, og dette er som bekendt et sted, der så at sige oser af historie. 

Og vejret var fremragende! Det er mere end, hvad man kan sige lige nu, hvor det mere ligner efterår end snarlig sommer. 

Billederne herover er fra besøget i Anchers hus.