tirsdag den 30. november 2021
Højt vurderede værker af Martinus Rørbye kunne ikke sælges
fredag den 26. november 2021
To vidt forskellige udstillinger på Holstebro Kunstmuseum
For nylig kunne man her på blog'en læse om et "kunstnerisk trekantsdrama", som indbefattede de tre malere Olivia Holm-Møller, J.F. Willumsen og Asger Jorn.
Det drejede sig om en udstilling, som efter at have været vist på Gl. Strand i København, nu kan ses på Holstebro Kunstmuseum. Her åbnede udstillingens kurator Erik Steffensen med en - ikke overraskende - veloplagt tale.
Udstillingens titel 'Gnist' kan nemt ses som en reference til de tre kunstneres farvemættede værker, men også til en - synes jeg - ret vellykket disponering/iscenesættelse i Holstebro.
Samme dag som 'Gnist' åbnede man på museet en udstilling med titlen 'Hard Coding soft tactics' med værker af Christine Overvad Hansen, der i 2020 modtog Astrid Noacks prestigiøse legat.
Udstillingens titel har jeg netop fundet ud af er ret præcis, da kunstneren arbejder med industrielle enheder, som ofte optræder som organiske former.
Der er ikke så meget andet at sige om denne udstilling, men jeg har netop færdiggjort en anmeldelse, og den vil selvfølgelig indeholde en masse ord om begivenheden.
Denne udstilling kan ses på Holstebro Kunstmuseum indtil d. 3. april 2022 og 'Gnist' kan ses til d. 20. februar samme år.
onsdag den 24. november 2021
Tyvstart af Museum Ovartaci på ny adresse
»Mange kvinder har et anstrengt forhold til nøgenhed og deres krop. Vi er hæmmet og undertrykt af idealet om den evigt unge, smukke og slanke krop«
Citatet er fra en tekst, der ledsager et fotografi af Maj Manczak, og som netop nu vises på en udstilling, der finder sted på Museum Ovartacis nye adresse på Olof Palmes Allé i det nordlige Aarhus.
Udstillingen kan sagtens ses som en form for "tyvstart" af museet, som stadig er under ombygning, inden de mange værker fra den tidligere bygning i Christiansbjerg bliver flyttet til den nye adresse.
Den omtalte udstilling har titlen 'Kropsidealer - Undertrykkelse & frigørelse' og temaet er som bekendt højaktuelt i en tid, hvor mange kun ser dem selv nøgne i spejlet efter mørkets frembrud.
Om udstillingen hedder det i museets formidlingsmateriale: »Resultatet er en interessant og nærværende udstilling med bidrag fra både ind- og udland. De mange bidrag skaber et polyfonisk samtalerum med en bred vifte af individuelle vinkler og personlige fortællinger om emnet«.
Jeg var til et preview på for nylig og arbejder nu på en anmeldelse af udstillingen, der kan ses indtil d. 16. januar 2022.
tirsdag den 23. november 2021
mandag den 22. november 2021
Min rolle på Grafisk Værksted i Silkeborg
fredag den 19. november 2021
Kunstnerisk "trekantsdrama"
»Og ja ja, jeg fatter godt den pædagogiske pointe med denne trekant. Det handler om at introducere Olivia Holm-Møller til et bredere publikum og at trække hende ind i historien om maleriets historie i Danmark. Det fortjener hun. Og udstillingens kurator, Erik Steffensen, gjorde, for præcis seks år siden, et langt bedre forsøg på Holstebro Kunstmuseum med udstillingen 'Olivias verden'. For sagen er, at pædagogik ikke gør det alene, når vi taler om billedkunst«
Anmeldelsen, som jeg bringer uddrag fra herover, er ved at have nogle måneder bag sig, og den drejer sig om en udstilling med titlen 'Gnist', der fandt sted i Kunstforeningen Gl. Strand i København.
Vi skal faktisk helt tilbage til begyndelsen af august, da Mathias Kryger anmeldte udstillingen i Politiken.
Han nævner Holstebro Kunstmuseum og relevant nok kan man se udstillingen lige om lidt netop dér, og udgangspunktet er et kunstnerisk "trekantsdrama", der inkluderer tre væsentlige kunstnere, J.F. Willumsen, Asger Jorn og altså Olivia Holm-Møller.
Jeg skal ikke anmelde udstillingen, da min udmærkede kollega Tom Jørgensen for længst har haft den under sin kritiske pen, da den kunne ses i København, men mon ikke der er noget andet at komme efter i Holstebro? Det kan jeg næsten ikke tro andet.
Gnist kan under alle omstændigheder ses på Holstebro Kunstmuseum frem til d. 20. februar 2022.
Jørgen Haugen Sørensen-citater
Når en personlighed som Haugen Sørensen dør, er det ofte oplagt at finde nogle udtalelser fra en kunstner, der i nekrologen af Peter Michael Hornung i Politiken blandt andet beskrives som »den store , selvberoende, trodsige og helt igennem antiautoritære danske billedhugger«.
I forbindelse med Haugen Sørensens død har jeg modtaget en mail fra kunstneren Per Arnoldi, der gengiver en tale, han holdte i forbindelse med en udstilling, der fandt sted på J.F. Willumsen Museet i Frederikssund i 2019.
Her sagde han blandt andet »Jørgen Haugen illustrerer ingenting, men går lige til benet. Fra afsender via ler, sten og bronze til modtager, er der ingen slinger eller sproglig pynt. Dette er, hvad han vil vise os. Det er ikke primitivt - det er direkte!«
Således blot nogle få sætninger om Jørgen Haugen Sørensen; men han var faktisk heller ikke selv karrig med udsagnene, da han levede. Jeg har samlet nogle få af dem, som er hentet fra diverse interviews i dagblade. De kredser ironisk nok ofte om døden som tema:
»Som teknologien er i dag, kan enhver idiot blive billedhugger. Du kan aflevere en hundelort, og så kan en robot lave den om til en skulptur på otte meter for dig«
Fra et interview med Brian Nygaard i Weekendavisen i 2017
»Livet er i virkeligheden forfærdeligt. At man overhovedet tør stå op om morgenen, er forunderligt. Digteren Morten Søndergaard siger, at man har en stående aftale. Med døden. Det er alvorligt«
Fra et interview med kunstanmelderen og bloggeren Trine Ross i 2016
»Jeg synes, det er mærkeligt at snakke om håb, eftersom vores liv er en tragedie. Det ender jo med døden.«
Fra et interview med Helene Høm i Bornholms Tidende i 2015
»Vi hader jo virkeligheden. Vi er bange for den. Derfor prøver vi at styre den. Men vi kan ikke styre den i sidste ende, vel? Vi kan ikke styre, at vi skal dø«
Fra et interview med Nils Thorsen i Politiken 2003.
torsdag den 18. november 2021
Jørgen Haugen Sørensen 1934-2021
Omdiskuteret slot åbnet i Berlin
»Men især kulturaviserne og den berlinske venstrefløj raser højlydt over stedet, som næsten er blevet deres yndlingsaversion. Dels fordi de forbinder gigantprojektet med konservativ Preussen-dyrkelse - dels fordi slottet rummer to museer, der udstiller tusindvis af kunstgenstande, der blev stjålet i de tyske kolonier eller blev opkøbt af fiffige tyskere som led i udbytningen af afrikanere og asiater«
Da jeg/vi første gang besøgte Berlin, kunne vi opleve en gold og forblæst plads lige modsat den kæmpestore og ret imponerende Berliner Dom.
Siden gik et ganske spektakulært byggeri i gang, som blandt andet skulle give mening til pladsens navn "Schloss Platz".
Der blev afsat et milliardbeløb til at genopføre Berliner Schloss, som DDR-styret i 1950 havde sprunget i luften, efter det havde stået som ruin efter bombardementerne i 2. verdenskrig.
I stedet blev opført et moderne Palatz der Republik på stedet, men det blev jævnet med jorden midt i 00'erene, da det var decideret usundt at opholde sig inden døre på grund af en stor koncentration af asbest.
Som bekendt var Øst- og Vestberlin blevet samlet i mellemtiden, og der skulle ikke gå lang tid, får man gik i gang med planerne om at genopføre slottet på slotspladsen.
Jeg har fulgt processen nøje, og nu er stedet åbnet som kulturcenter og museum, og i blandt andet Weekendavisen, hvorfra citatet herover stammer, har beskæftiget sig med byggeriet såvel indendørs som udendørs.
Arkitektonisk er der naturligvis tale om en replica af det oprindelige slot; men bagsiden består af en ren mur med vinduer og teksten Humboldt Forum, som nu er navnet på slottet.
Som nævnt har der været stærk modstand mod byggeriet, og selvfølgelig - kan man næsten sige - er budgettet overskredet adskillige gange.
Nu er slottet imidlertid åbnet for offentligheden - og mon ikke det først og fremmest bliver en turistattraktion som supplement til de øvrige museer og kulturinstitutioner, der fylder ret meget i området? Det tror jeg.
Det er Jesper Vind, der har skrevet reportagen i Weekendavisen.
mandag den 15. november 2021
Auktionsforventninger
lørdag den 13. november 2021
70'erne døde i 1980'erne
Udstillingen 'Den dag 70'erne døde' med værker af billedkunstner og professor Claus Carstensen på Randers Kunstmuseum, som jeg for nyligt har omtalt på blog'en her, er en ganske kompleks sag med et gigantisk antal arbejder på papir - flere end 1.100 samt et antal mixed media-arbejder, som kan ses herover sammen med nogle installationsfotos fra udstillingen.
torsdag den 11. november 2021
En udstilling om et selvmord
»Nytårsaften 1987/88 tog Claus Carstensens ven K sit eget liv. Hans død udløste et sandt arbejdsraseri, som - set i bakspejlet - var lige så meget et sorgarbejde. Godt halvanden måned efter opkaldet den 12. februar 1988, fandt Carstensen alle de papirer, lapper, adresser, billetter, kvitteringer, flyveblade, informationsark osv., som han havde haft liggende i skotøjsæsker siden 1973. frem og begyndte at bearbejde dem«
Teksten herover, som er et uddrag af pressemeddelelsen til udstillingen 'Den dag 70'erne døde' på Randers Kunstmuseum, åbner lidt af sløret for, hvad man kan se og opleve på udstillingen, der er et direkte udkomme af billedkunstneren Claus Carstensens bearbejdning af en masse intime dokumenter, som udstilles i sammen med nyere værker med udgangspunkt i oplevelsen af vennens selvmord.
Det giver næsten sig selv - og det mener jeg at kunne sige uden at have set udstillingen - at der er tale om en meget personligt dokumentation af et liv og et venskab.
Hvordan udstillingen i øvrigt fungerer, vil jeg snarest finde ud af, da jeg har planlagt en tur til Randers.
Claus Carstensen er født i 1957 i Sønderborg, er uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i perioden 1977-1983. Senere har han fungeret som professor ved akademiet fra 1993 til 2002.
Udstillingen på Randers Kunstmuseum kan ses indtil d. 10. februar 2022.
mandag den 8. november 2021
Dagens værk fra 'Vores værker' #7
Valget er forankret i en vis fascination for det forberedende arbejde i billedkunsten - altså skitsen; og det kan jeg godt følge Hausgaard i. Mon ikke han selv har en del tekstskitser liggende i sit system? Det vil jeg tro.
ARoS' kommende direktør i sag om plagiat