”Når man lader dronningen og prinsen udstille, så vil der, uanset hvor godt eller dårligt det er, altid være en mistanke om, at det bare er, fordi det er dronningen og prinsen”
Sådan udtaler billedkunstneren Bjørn Nørgaard meget klart i forbindelse med en artikel i Politiken, hvor der sættes fokus på kunstmuseernes såkaldte ”blockbusters” – altså udstillinger, der skulle garantere et vist rykind af publikum.
En sådan udstilling forventer man på kunstmuseet ARoS, at ’Pad de deux royal’, med Dronning Margrethe d. 2. og Prins Henriks værker, bliver.
Netop vedrørende dronningens udstillingsaktivitet, udtaler Arkens direktør ChristianGether på spørgsmålet om, hvorfor netop Arken for noget tid siden udstillede dronningens værker: ”Fordi hun har en unik position, og fordi hun er en solid og dygtig kunstner, det er der ikke nogen tvivl om”…
Mon ikke hr. Gether for længst har erhvervet sig sit ridderkors? I øvrigt går han i samme åndedrag i kødet på den samlede anmelderstand ved at påstå, at de ikke er ”sandhedsvidner”. Intervieweren konstaterer tørt og omgående, at ”det er du vel heller ikke?” ”Her på stedet er jeg”, konstaterer Gether derefter arrogant – og stedet er naturligvis kunstmuseet Arken i Ishøj, hvor man i den faste udstilling kan blandt andet kan opleve det britiske blålys Damien Hirst’s effektfyldte postulater.
Illustrationen, der ledsager dette blogindlæg, viser et af de værker af HM Dronning Margrethe, man kan forvente at se på udstillingen på ARoS.