tirsdag den 29. november 2022

Værkstedet d. 29. november 2022


 

Drømme får næring i ARoS-programmet for 2023

 

'A Surreal Shock': Salvador Dali: 'Impressions d'Afrique', 1938. Collection Museum Boijmans Van BeuningenRotterdam (foto: Studio Tromp)

Ved et flot og storstilet arrangement præsenterede ARoS' direktør Rebecca Matthews samt museumsinspektører for nyligt museets udstillingsprogram for 2023, og det bliver et alsidigt program, publikum kan se frem til. 

Når jeg refererer til "drømme" i overskriften, skal det forstås som, at mange af udstillingerne har en undertone af noget surreelt - altså projekter, der refererer til underbevidsthedens mekanismer. 

Tydeligst ser man dette i en udstilling, der åbner på min fødselsdag d. 7. oktober, hvor muligvis museets "varmeste" 2023-show åbner. 

'A Surreal Shock' rummer værker af surrealister fra hollandske Museum Van Beuningens samling af surrealistisk kunst iblandet et antal værker fra danske surrealister. 

Der ligger tillige klare surrealistiske undertoner hos franske Annette Messager, som man på museet i Aarhus åbner udstilling med i slutningen af maj og islandske Erró har sit helt eget og originale billedsprog, hvilket kan opleves på udstillingen 'The Power of Images', der åbner d. 3. april. 

Til sommer - d. 1. juni - åbner en udstilling med værker af den britiske lydkunstner Susan Philipsz, og dermed er der også noget til ørerne. 

Der er ligeledes grund til at glæde sig til en udstilling med værker af den amerikanske fotograf Cindy Sherman, og umiddelbart blev jeg lidt tung i kroppen, da netop hun blev introduceret, da der for ikke så længe siden blev vist en udstilling med hendes fotografier på et andet jysk kunstmuseum. 

Alt er dog vendt til forventningens glæde, da Sherman på denne udstilling har udfordret gobelin-kunsten, hvilket jeg er sikker på kan give hendes værker en helt exceptionel dimension. Denne udstilling med den naturlige titel 'Tapestries' åbner d. 4. februar. 

Allerede en af de kommende dage åbner imidlertid en udstilling med installationer af den japanske kunstner Chiharu Shiota, som vil være kendt af mange for årets udstilling i Cisternerne i København. Denne udstilling finder sted i tidsrummet 3. december 2022-16. april 2023. 

Der bliver nok at arbejde med i forbindelse med udstillinger på ARoS til næste år. Jeg glæder mig allerede.  

mandag den 28. november 2022

Musikalske streger




For en del år siden afviklede Silkeborg Bibliotek samlingen af LP-plader, som blev solgt stykvis til ganske rimelige priser. 

Jeg tror, de kostede en tier stykket, men det lykkedes mig desværre ikke at få fingre i nogle plader med musik indspillet d. 4. oktober 1979 i Jazzhus Montmartre i København med trompetisten og sangeren Chet Baker, guitaristen Doug Raney og bassisten Niels-Henning Ørsted-Pedersen. 

Indspilningen rummede en sjælden stemning, men forleden dag opdagede jeg, at jeg i det bjerg af kassettebånd, som henligger i et fjernt hjørne af et skab i skrivehulen, faktisk befandt sig et bånd, som jeg for adskillige år siden havde optaget fra de pågældende LP'er. 

Jeg prøvede at sætte båndet i kassetteafspilleren, og det lød forbavsende godt, hvilket sikkert skal tilskrives, at det er et kvalitetsbånd af fabrikatet Denon, som faktisk producerede nogle udmærkede kassettebånd i 1980'erne af typen HD7S. 

Under aflytningen af den fine koncert slog jeg nogle streger på nogle stykker tegnepapir. Blyanten fik således lov at løbe hen over papiret under påvirkning af Baker, Raney og NHØP, som desværre alle er døde i dag. 

Musikken lever dog.
 

søndag den 27. november 2022

Dorothy Iannone-udstilling åbnet på Kunsten i Aalborg

 

Dorothy Iannone: 'Jewel', 1967. Olie på lærred

Hen over sommeren har man kunnet se og opleve en udstilling på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk med værker af den amerikanske kunstner Dorothy Iannone (f. 1933), og forleden dag åbnede udstillingen som en del af et samarbejde mellem Louisiana og Kunsten i Aalborg på sidstnævnte museum. 

Iannone er en kunstner, der ikke fejer noget som helst ind under gulvtæppet i sine bestræbelser på at tydeliggøre et stærkt sensuelt grundtema i sine værker. 

Jeg er netop nu i gang med en anmeldelse af udstillingen, som kan ses på Kunsten helt frem til d. 5. marts 2023. 

I øvrigt illustrerer udstillingen tydeligt, at samarbejdet mellem Louisiana og Kunsten er bragt ind i en meningsfyldt ramme. 

Det har jeg ellers været lidt kritisk over under private former, men jeg tror faktisk, at parløbet mellem de to museer kan blive frugtbart.  

Årsskifteudstilling hos Morsø Kunstforening af 1961 åbnet

 














Fotos: Annette Smed

Lørdag den 26. november var der fernisering i lokalerne på adressen Holmen 7C i Nykøbing Mors, hvor Morsø Kunstforening af 1961 afholder skiftende udstillinger. 

Jeg deltager i den såkaldte Årsskifteudstilling, som kan ses i åbningstiden tirsdag-søndag kl. 13-17 indtil d. 22. december. 

Herefter vil udstillingen være åben i januar indtil d. 29. januar, men i sidstnævnte periode kun lørdage og søndage. 

Jeg må desværre sige, at det var mit første besøg i de fine udstillingslokaler i Nykøbing Mors, men bestemt ikke det sidste. 

Beliggenheden ned til Nykøbings lystbådehavn og med udsigt ud over Limfjorden sætter blandt andet mine værker lidt i et udfordrende perspektiv, da der ofte befinder sig vand i min motivkreds. 

Ferniseringen var i øvrigt velbesøgt, og jeg håber mange finder forbi kunstforeningen i udstillingsperioden.

torsdag den 24. november 2022

Frem med tegnebogen, hvis man vil byde på design og kunsthåndværk

 

Alev Ebüzziya Siesbye: Cirkulær skål af stentøj dekoreret med azurblå glasur. Øverste kant dekoreret med turkisgrøn glasur. Højde: 19,5-20,2 cm. Diameter: Max. 29,5-30,5 cm. Vurd.: 150.000-200.000 kr.

'Flora Danica' stort middagsservice af porcelæn dekoreret i guld med blomster, hanke i form af snoede grene og pousserede blomster. Royal Copenhagen. 38 dele. Vurd.: 250.000-300.000 kr. (fotos. Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Af en eller anden grund føler jeg altid en vis fascination, når der er auktion hos blandt andre Bruun Rasmussen Kunstauktioner i København. 

Jeg er især optaget af, hvordan hammerslagene optræder i forhold til varernes vurderinger, og i skrivende stund gør man hos auktionshuset klar til eftersynet til de næste store auktioner, der naturligvis finder sted i lokalerne på Bredgade i København. 

Jeg skal såmænd gerne følge slagenes gang, men i første omgang vil jeg lige advare om, at hvis man vil erhverve sig en smuk skål af den fremragende keramiker Alev Siesbye, så må man til lommerne. 

En turkisblå skål med en diameter i omegnen af, hvad der svarer til en LP-plade er vurderet til 150.000-200.000 kr. Siesbyes værker er i de seneste år kun gået én vej, når det drejer sig om estimeringer - nemlig opad. 

Vil man imidlertid hellere investere i noget porcelæn, kan man byde på et stel i serien 'Flora Danica' i 38 dele. 

Stellet blev som bekendt udviklet i slutningen af 1700-tallet, og kan nu ses i sin oprindelige version i en ikke mindre end imponerende udstilling på slottet Koldinghus. 

Hvis man vil placere 'Flora Danica' under juletræet, skal man sikkert op og ramme et beløb lige omkring vurderingen, som er på 250.000-300.000 kr. Denne auktion finder sted d. 30. november kl. 15.00. 

Auktionen over moderne kunsthåndværk og design finder sted d. 8. december kl. 16.00. 

Jeg følger naturligvis slagenes gang hos Bruun Rasmussen, hvor man blandt andet også har temaauktion over værker fra Cobra-sammenslutningen tirsdag d. 6. december. 

mandag den 21. november 2022

Værkstedet d. 21. november 2022


 

Iannones version af feminisme

 

Dorothy Iannone: A Cookbook', 1969. Kunstnerbog, 69 sider og omslag, 30 x 24 cm. (foto: Hans Georg Gaul)

»Det er, som om Dorothy Iannone blæser på alle feministiske regler i sin samtid og konstruerer sin egen version, der peger mod den sexpositive fjerdebølgefeminisme, vi oplever i dag. Hun er smuk som bare pokker, og hun er ikke bleg for at stille sig frem som en hyperseksualiseret, nærmest manisk krævende kvinde i sine figurer, der starter i det personlige rum, men har et bredere vingefang«


Citatet stammer fra en anmeldelse forfattet af Birgitte Ellemann Höegh , og som man kunne læse i Berlingske i forbindelse med en udstilling med den amerikanske samtidskunstner Dorothy Iannone på Louisiana i Humlebæk. 


Anmeldelsen kunne læses i maj og udstillingen blev vist hen over sommeren, men nu er den imidlertid blevet flyttet til kunstmuseet Kunsten i Aalborg, og da vi på Jyllands-Posten ikke anmeldte den, da den var på Louisiana, har jeg faktisk planlagt en tur til Aalborg for at danne mit eget indtryk af en udstilling, der kan ses i tidsrummet fra d. 25. november 2022 til d. 5. marts 2023. 


Udstillingen er naturligvis en del af samarbejdet mellem Louisiana og Kunsten.

fredag den 18. november 2022

Årsskifteudstilling i Morsø Kunstforening af 1961

 


Nye malerier, som blandt andet kan ses på Årsskifteudstillingen hos Morsø Kunstforening af 1961

Kunstforeningen har, som det fremgår af navnet, en lang historie, og den blev i sin tid blandt andet skabt på foranledning af forfatteren Knud Sørensen, der boede i langt hovedparten af sit liv på Mors. 

Knud Sørensen døde desværre for nylig, men heldigvis nåede jeg at træffe forfatteren for nogle år siden, og det var en meget stor oplevelse. 

Når den såkaldte Årsskifteudstilling åbner i Morsø Kunstforenings lokaler på adressen Holmen 7C i Nykøbing Mors vil jeg være blandt udstillerne sammen med Jens GalschiøtKræsten Kusk, Poul Erik Bermann, Jens Kristian Kærgaard og smykkevirksomheden Odgaard. 

Udstillingen er usædvanlig i kraft af, at publikum kan erhverve sig de udstillede værker på stedet, og hvad det kan give af udfordringer, har jeg ikke så meget begreb om. Jeg kan blot her fortælle, at udstillingen åbner lørdag d. 26. november kl. 11.00. 

Jeg deltager blandt andet med nogle nye malerier fra i år, som ikke tidligere er blevet udstillet.

onsdag den 16. november 2022

Sommeren 2022

 

'Strand'. Akvarell og oliepastel på Hahnemühle akvarelpapir.

Den er for længst overstået - sommeren '22. I skrivende stund er det efterår, og vejret er nu blæsende og fugtigt - om end mildt for årstiden. 

Dette skal nu ikke forhindre mig i at mindes sommeren, og der var faktisk et par måneder med godt vejr, inden jeg pakkede mine sydhavsfrugter og drog til Berlin, hvor der i august måned var rigtig varmt. 

Det nød jeg naturligvis i fulde drag; men samtidigt har jeg nu bladret lidt i skitsebogen og fundet nogle hastigt forarbejdede tegninger, som jeg efterfølgende har prøvet at skabe nogle mere gennemarbejdede værker ud af.

tirsdag den 15. november 2022

Ud af kaos på Moesgaard Museum

 


Mon ikke udstillingen 'Ud af kaos' er præget af det samme gennemførte drama, der normalt kendetegner udstillingerne på Moesgaard Museum syd for Aarhus? (pressefotos: Moesgaard Museum)

»I den sidste halvdel af 300-tallet blæser hunnerne som en faretruende vind over stepperne fra øst mod Europa i vest. Det lykkedes disse nomadekrigere at udvide deres imperium takket være en helt ny taktik på slagmarken. Deres ankomst markerer begyndelsen på de store europæiske folkevandringer«

Blandt meget andet kan man læse dette i kataloget til en ny, stor udstilling på Moesgaard Museum syd for Aarhus. 


Udstillingen har fået titlen 'Ud af kaos' og den beretter sandsynligvis i et dramatisk scenarie om netop en vigtig periode i Europas historie. 


Udstillingen varer frem til d. 6. august 2023, og jeg har naturligvis planlagt et besøg på Moesgaard og en anmeldelse af udstillingen.

Hidtil ukendt Jorn-maleri er dukket op

 

Asger Jorn har signeret det nyfundne maleri med initialerne AJ på trods af, at beskæringen ser lidt mystisk ud (pressefoto: Museum Jorn)

For nyligt var jeg "ude med riven" i forhold til udstillingsinstitutionernes formidling af nyheder og - især - adgang til billedmateriale. 

Her brugte jeg blandt andet Museum Jorn som eksempel, da museet har et presselink, som blot viser hen til en side, der ikke eksisterer. 

Derfor er det både overraskende og glædeligt at erfare, at museets kunstfaglige personale tilsyneladende har et godt øje til min hjemmeside og min blog, da museets kompetente og altid veloplagte overinspektør, Lucas Haberkorn, efterfølgende i en mail spurgte, hvad jeg har brug for. 

Jeg skal ikke afvise, at jeg har måske har gjort Museum Jorn uret, men under alle omstændigheder navigerede jeg videre på museets hjemmeside og fandt et andet presselink, som heldigvis ledte mig frem til en side, der bugner af nyheder. Heriblandt kan man læse om et hidtil ukendt maleri af Asger Jorn, som i årevis har været gemt bag en finerplade på bagsiden af et andet værk af Jorn fra 1933. 

Det "nye" maleri er imidlertid fra 1932 - altså på et tidspunkt, da Jorn har været omkring 18 år gammel. 

Jeg tror desværre ikke, at det er hele værket, der har overlevet turen gennem kunstnerens interne kvalitetskontrol, da det ser ud til at Jorn blot har skåret lærredet op med henblik på at bruge bagsiden til et nyt maleri. 

Det er forståeligt! Det har været småt med midlerne og lærred er altså en udgiftspost, ved alle, der selv har prøvet at male lidt for fornøjelsens skyld.

mandag den 14. november 2022

Hvordan er det med den formidling?

 

Hvis man klikker ind på 'presserum' på Museum Jorns hjemmeside, bliver man mødt af denne nedslående besked.

Jeg har ofte været ude for, at jeg ikke kunne finde presserelevant materiale på udstillingsinstitutionernes hjemmesider. 

Ofte henvises der blot til en kommunikationsmedarbejder, som hvis uheldet virkelig er ude, er på ferie. 

Ligeledes forholder det sig, hvis jeg står og skal bruge et eller flere fotografier af en udstilling, som jeg er i gang med at anmelde. Ofte er der stillet ganske få billeder til rådighed - hvis overhovedet nogen overhovedet. 

Et langt virke som kunstanmelder har lært mig aldrig at glemme et kamera, når jeg er på tur rundt i kunstlandskabet, således jeg er i stand til at illustrere mine tekster med relevant billedmateriale. 

I dag ville jeg lige tjekke op på et ellers seriøst dansk kunstmuseums presserum; men her blev jeg blot mødt af en tekst, der nærmest arrogant fortalte, at en sådan eksisterer ikke. Altså med andre ord: Det pågældende museum føler sig tilsyneladende hævet over et så banalt tema som at servicere medierne med pressemeddelelser og pressefotos. 

Museum Jorn står ikke alene med denne filosofi, og spørger man rundt i systemet, bruges økonomi som undskyldning. Jeg mener, at der er tale om ganske alvorlige prioriteringer. 

Heldigvis findes der også museer, som har styr på formidlingen; men det er faktisk få.

søndag den 13. november 2022

Surrealisme i klassiske og samtidsorienterede versioner

 










På Den Frie i København kunne man indtil for nylig se en udstilling med titlen 'En anden surrealisme', og efter, jeg har set versionen af samme udstilling på Kunstmuseet i Tønder, kan jeg i hvert fald under alle omstændigheder bekræfte, at der er tale om en anden - eller alternativ - udgave af surrealismen. 

På trods af, at man har valgt at kuratere flere ældre, danske surrealistiske værker ind i udstillingen, er der flere interessante, nutidige tolkninger på genren. 

Hvordan det fungerer, kan man efter sandsynlighed læse i en avis ganske snart, da jeg netop er i gang med en anmeldelse af en udstilling, der rækker ud i mange hjørner. 

Udstillingen kan ses i Tønder frem til d. 5. marts 2023, og jeg har som illustrationer til dette blogindlæg valgt værker af to af de klassiske inden for den surrealistiske verden, nemlig Vilhelm Bjerke Petersen og Wilhelm Freddie.

lørdag den 12. november 2022

Maleren Jes Jacobsen - et halvt liv

 






Eksempler på maleren Jes Jacobsen værker, der blandt andet viser portrætter af hans far og mor samt motiver fra kunstnerens hjemby Aabenraa

Det er måske at stramme den, når jeg i overskriften mimer en udstillingstitel, da maleren Jes Jacobsen desværre døde som 25-årig i 1886. 

En tredjedel af et liv ville måske være mere hensigtsmæssigt? Ikke desto mindre finder der for tiden en udstilling sted på Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa, der belyser Jacobsens alt for korte liv og set i lyset af det begrænsede tidsafsnit, som kunstneren agerede i, kunne man forestille sig en beskeden udstilling, men man har valgt at skabe et historisk miljø, der tager udgangspunkt i epoken snarere end personen, og netop denne iscenesættelse besøgte jeg under en udflugt til Sønderjylland, hvor jeg oprindeligt havde planlagt en tur til Tønder med henblik på en anmeldelse af en udstilling, der er åbnet netop der. 

Som antydet fik jeg imidlertid mulighed for at se og opleve den interessante udstilling i Aabenraa, hvor direktøren for museet, Jens Tang Kristensen, gav mig en veloplagt beskrivelse af Jes Jacobsen og hans korte tid i verden, hvor han imidlertid nåede at tage en uddannelse på Kunstakademiet. 

Jens Tang Kristensen er samtidig medforfatter og redaktør på en omfattende biografi om Jes Jacobsen og her kan man på 240 sider læse historien om maleren og hans alt for korte liv i selskab med samtidige kunstnere som blandt andre J.F. Willumsen. 

Udstillingen på Brundlund Slot kan ses helt frem til d. 24. april 2023.

torsdag den 10. november 2022

Kunst for milliarder

 

Paul Cézanne: 'La Montagne Sainte-Victorie', 1888-90. Olie på lærred. 65 x 81 cm. Hammerslag: $137.790.000/1.021.672.477 kr. (foto: Christie's)

George Seurat: 'Les Poseuses, Ensemble (peteite version)', 1888. Olie på lærred. 39 x 50 cm. Hammerslag: $149.240.000/1.106.570.873 kr.(foto: Christie's)

Da it-milliardæren og medstifter af Microsoft, Paul G. Allen, døde for få år siden, efterlod han sig en kunstsamling, hvis lige vel dårligt er set i privat regi nogensinde.. Og dog? Der findes adskillige kunstsamlinger, som rummer gigantiske værdier, men det interessante ved Allens samling er, at den nu er kommet til salg hos auktionshuset Christie's i New York. 

Første del af auktionen fandt sted natten til d. 10. november og et af de værker, som nåede et hammerslag på over en milliard danske kroner, er et maleri af Paul Cézanne med motiv fra det berømte Sainte Victorie-bjerg, som Cézanne skildrede adskillige gange. 

Værket nåede lige nøjagtigt over milliarden, men det højeste hammerslag blev dog opnået af den franske impressionist og pointillist George Seurat (1889-1891). 

Hele 1.106.570.872 kroner plus salær måtte køberen betale for Seurat. 

2. del af auktionen finder sted ganske snart.